Japanse nachtegaal

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Japanse nachtegaal

Bericht door wjvdlinden » 24 jun 2013, 12:37

Mijn japanse nachtegalen hadden al zeker vier weken een nest. Ik zag nooit een ei. Vorige week maandag zag ik voor het eerst de pop op het nest. Ik moest 's morgens even naar de tandarts. Daarna ging ik nog even thuis kijken en jawel een ei.

Maar dit was 's avonds helaas weer weg. Ik had de man gelijk 's avonds uitgevangen maar de pop heeft geen eieren meer bijgelegd.

Meestal hoor ik dat de man het doet. Maar dit gaat niet meer goed komen denk ik.

Mijn vogelhok is in twee gedeelte opgesplitst. De japanse nachtegalen hebben samen een vluchtje.

Afbeelding

Ik heb vorige week mijn tussendeur maar opengezet. Nu kunnen mijn brilvogels en shama's bij hun in het hok.

Inmiddels wordt er zeer druk gebouwd aan een nieuw nest.

Is er iemand die misschien toch nog een gouden tip zodat ik toch nog jongen op stok ga krijgen.

boomklever
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2013, 19:30
Contacteer:

Re: Japanse nachtegaal

Bericht door boomklever » 24 jun 2013, 13:47

gewoon niet kijken en rustig afwachten wil nog wel eens helpen :mrgreen: , ik heb nu zilveroren op nest zitten maar ik weet niet op hoeveel eieren :D :?:

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: Japanse nachtegaal

Bericht door bart1 » 24 jun 2013, 14:17

Inderdaad, niet kijken. Zodra het nest klaar is, stoppen met levend voer geven (alleen fruit en universeel) en pas weer een dag voor uitkomst levend voer geven.
Zo deed ik het vorig jaar.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Japanse nachtegaal

Bericht door wjvdlinden » 28 jun 2013, 08:45

Hoe lang van te voren is een ei bevrucht.

Gistermorgen zag ik dat mijn pop weer op een nieuw nest zag. Dit nest kan ik gewoon zien van buiten mijn voliere. 's Avonds geen ei voor de zekerheid heb ik toch de man in een tt-kooi gedaan dicht bij dit nest. Vanmorgen vroeg toen ik naar mijn werk vertrok was er een ei. Ik ben super benieuwd of dit er vanavond nog is.

Zouden dit ei en volgende eieren dan wel bevrucht zijn. Moet ik de man vanavond los laten als het ei er nog is?

Wat is jullie advies?

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Japanse nachtegaal

Bericht door wjvdlinden » 28 jun 2013, 19:21

Ger schreef:Hallo Wim,

Als het goed is, zijn alle eieren al bevrucht. Het is natuurlijk niet zo, dat na een paring de pop haar ei al de andere dag legt, er zitten altijd wel een paar dagen tussen in.

Het is wel link om nu de man er weer bij te plaatsen, voor het zelfde geld gaat de pop van de eieren af en gaat het weer mis. Want als ik nu lees, dat de man al een dag in een tt-kooi zit, als je hem weer los laat zal hij snel naar zijn pop willen en misschien ook paren, nu moet je maar afwachten of zij dat nog wel wilt.

Misschien was het verstandiger geweest om gewoon de vogels met rust te laten, je las het al in verschillende berichten dat ook de Japanse nachtegaal heel gevoelig is voor neststoringen.

Zitten de vogels alleen, of zitten er nog andere vogels, bijvoorbeeld zaadeters bij? Die kunnen ook de boel verstoren hoor!
Hallo Ger,

Vanavond lag het ei in ieder geval nog in het nest.

Groet,

Wim

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: Japanse nachtegaal

Bericht door bart1 » 30 jun 2013, 21:05

Ik zou hem er nu niet bij laten.
Bij een volgende ronde niets doen. Geen nest zoeken, niet erin willen kijken (ook niet als het nest in het zicht zit!!!!!!).
Gewoon voer en water geven en eventueel de jongen ringen.
Mislukt dit en blijft de man het doen (ondanks aangepaste voeding) dan wellicht de man omwisseln.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten