MERELS
Moderators: René, adminrobin
MERELS
Hallo ik ben Monique en heb ietwat een klein probleempje met twee "mereltjes". Een 5 tal weken geleden vond ik in een "keldergat" twee huizen bij mij vandaan een piepklein mereltje. De ouders waren aan het kwetteren dat het een lieve lust was doch ze konden dat mereltje niet bereiken. Zat helemaal onderaan achter tralies. Ben dus bij die buurvrouw gaan bellen, via de kelder heb ik dan het mereltje kunnen oppakken. Mijn man en ik hebben ons direct over ontfermd achter in onze tuin met de gedachte dat de ouders toch naar daar zouden komen. Geen ouders meer gezien. We hebben haar verder verzorgd met larven en pieren, katteneten, gehakte tartaar, fruit, ei enz.... Een week later bij de derde nest in onze tuin vonden we 's morgens opnieuw een klein mereltje. De andere 3 kleine zaten in de tuin en de ouders gaven hen eten en spoorden hen aan om te vliegen. Doch de 4de bleef achter en er werd niet meer naar omgekeken. Ook haar hebben we eten gegeven en verzorgd. Ze hebben dus korte tijd samen in een grote voliere gezeten (die we altijd in de tuin hebben om zowel duiven enz... te redden en nadien hun vrijheid te geven). Een ervan is ondertussen gaan vliegen (bij het openen van de voliere). De andere heeft er blijkbaar geen zin in. Nu stel ik mij de vraag hoelang kan een merel in een voliere blijven. Momenteel zijn er geen merels meer te zien, de rest is zeker vertrokken. Alleen de tweede komt nog dagelijks eten vragen wat wij hem ook geven. Tweede vraag ik geef nog aan beide (zowel ind e voliere) als de andere pruimen, appelen, zonnebloempitten, universeel vogelvoer, larven en pieren. Is dit genoeg ? Wat kan ik doen om mereltje zijn leven in de voliere zo aangenaam mogelijk te maken. Het is niet de bedoeling om hem blijvend daar te laten. Doch zij was ietwat minder sterk dan de andere en ik ben bang dat zij alleen buiten niet kan overleven...... Dank bij voorbaat voor de hulp.
Re: MERELS
Zodra hij zelf zijn eten pakt (van de grond, uit een bakje) lekker loslaten.
In het vervolg geen jonge merels meer mee naar huis nemen. Merels vliegen uit het nest als ze nog niet kunnen springen en nog niet eens zo groot als een koolmees zijn! En als de ouders er dan ook nog paniekerig omheen vliegen dan was het voldoende geweest de merel in een straal van 30 meter weer ergens in een bosje, struikje, boompje, hoog gras, plantsoentje weer neer te zetten.
Goed bedoeld waarschijnlijk maar in 9 van de 10 gevallen 'overbodig'
In het vervolg geen jonge merels meer mee naar huis nemen. Merels vliegen uit het nest als ze nog niet kunnen springen en nog niet eens zo groot als een koolmees zijn! En als de ouders er dan ook nog paniekerig omheen vliegen dan was het voldoende geweest de merel in een straal van 30 meter weer ergens in een bosje, struikje, boompje, hoog gras, plantsoentje weer neer te zetten.
Goed bedoeld waarschijnlijk maar in 9 van de 10 gevallen 'overbodig'
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Hoi,
Even een reactie van een merelkweker
De merels kunnen worden losgelaten als de staart van de jonge vogel op lengte is dwz. de lengte van die van een volwassen vogel heeft bereikt. Dat is het moment dat de vogels geheel zelfstanding zijn en zelf hun kostje bij elkaar kunnen scharrelen.
Voeding voor jonge merels is heel makkelijk:
geweekte puppybrokken. Meer is er eigenlijk niet nodig om ze goed te laten groeien. Om ze snel zelf te laten eten is het aan te raden een bakje levende meelwormen in de volière te zetten. De bewegende wormen "triggeren" de vogels om te gaan pikken.
Overigens ben ik het helemaal met Bart eens dat je de vogels beter niet mee naar huis kan nemen. De ouders laten hun jongen heus niet zomaar in de steek en zijn eigenlijk nooit ver weg. Als een jonge merel echt honger begint te krijgen laat hij een soort piepgeluid horen dat de ouders weer terug lokt om te komen voeren.
MVG
Even een reactie van een merelkweker

De merels kunnen worden losgelaten als de staart van de jonge vogel op lengte is dwz. de lengte van die van een volwassen vogel heeft bereikt. Dat is het moment dat de vogels geheel zelfstanding zijn en zelf hun kostje bij elkaar kunnen scharrelen.
Voeding voor jonge merels is heel makkelijk:
geweekte puppybrokken. Meer is er eigenlijk niet nodig om ze goed te laten groeien. Om ze snel zelf te laten eten is het aan te raden een bakje levende meelwormen in de volière te zetten. De bewegende wormen "triggeren" de vogels om te gaan pikken.
Overigens ben ik het helemaal met Bart eens dat je de vogels beter niet mee naar huis kan nemen. De ouders laten hun jongen heus niet zomaar in de steek en zijn eigenlijk nooit ver weg. Als een jonge merel echt honger begint te krijgen laat hij een soort piepgeluid horen dat de ouders weer terug lokt om te komen voeren.
MVG
Aha! Wat geleerd mbt de staart! Wist ik niet.... dan heb ik in mijn jeugd de merels wellicht telkens wat te vroeg losgelaten (iets meer dan een halve staart).