Gaailijsters en zang

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Arjan

Gaailijsters en zang

Bericht door Arjan » 28 jan 2010, 02:56

Het internet is een fantastish medium.
Het stelt ons in staat om onze vogels in de natuur te horen.
Vanavond was ik op zoek naar zang van de garrulax monileger die vogels waar Julien prachtig mee broed, en waarvan hij zegt dat ze zo mooi kunnen zingen.
Maar ja: Dat zeggen ze ook van de rode Kardinaal bijnaam "The Virginian Nightingale" of zo iets, maar dat beestje zingt voor geen meter.
Dan kom je automatisch op ook zoiets als smaak en een bepaalde zang van een vogel moet je als fijnproever ook maar liggen.
En dit is toch een forum voor de zangfijnproevers.
Nu is er een nieuwe heel snelgroeiende website die zowel foto's filmpjes als zang laat zien en horen van alle vogels helaas was er nog geen zang van de monileger te horen maar wel van mijn favoriet de berthomyi.
Roep en zang momenten recht uit de natuur Noord China.
Mijn berthomyi's zingen prachtig, wij hebben twee koppels, naast hun vrolijke gezang zijn ze ook nog heel koddig en echte knuffel vogels naar elkaar.
Het is gewoon niet mogelijk zonder een big smile in de tuin te zitten als die vogels bezig zijn.
Daar kunnen jullie allemaal zelf een oordeel over vormen want dat heb ik vastgelegd op een filmpje.
Maar wat ik vanavond hoorde op het internet als wildopname dat was van een compleet andere orde.
Wat ik hoorde stak een merel naar de kroon.
En dan moet ik meteen denken aan die Aziatische olifanten die afwijkend gedrag vertonen doordat de ouders weggeschoten worden.
Ik neig naar de gedachte dat wij onze jongen veel langer bij de ouders moeten laten.
Willen wij, dat de originele zang weer terug komt.
Ook wij hebben berthomyi's gehad die voor geen meter zongen.
Tot onze grote verrassing kregen wij toen een man die wel de sterren van de hemel zong, maar nu hoor ik dat ze in het wild nog veel meer in huis hebben.

Sorry wij gaan weer even naar de volgende pagina.

Arjan

Re: Gaailijsters en zang

Bericht door Arjan » 28 jan 2010, 03:15

Eerst het adres waar 4 opnames op staan van berthomyi's in het wild zang en roep.
en daarna een adres van een filmpje van onze berthomyi's en dan kan je horen wat ze qua zang ingeleverd hebben.

http://ibc.lynxeds.com/species/chestnut ... -berthemyi

Je zal toch moeten concluderen dat het een Porche is met een vast zittende handrem , hoe mooi het ook is ze hebben gewoon nog veel meer in huis..

http://www.youtube.com/watch?v=t-svhCni ... annel_page

ime

Bericht door ime » 28 jan 2010, 11:14

De zang van mijn berthemy man is bijna het zelfde als die jij in je voliere hebt Arjan. De zang van de wilde berthemy en de roepen verschillen in mijn oren niet erg.
Wel hoor ik op de natuuropnames heel duidelijk een japanse nachtegaal man zingen!

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 28 jan 2010, 16:17

hallo arjan,

Ik zal de nachtegaal even mailen kijken of zij het kunnen filmen en naar mij toe kunnen sturen. En anders is het even afwachten tot dat ik een jonge man heb gekweekt. Dan kan ik um ernaast zetten.

mvg julien

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 29 jan 2010, 11:22

hallo arjan ik krijg elke keer als ik een mail met foto stuur de mail terug. Dus dat heb geen zin. ik kijk wel of ik het zelf kan

mvg julien

Arjan

Bericht door Arjan » 29 jan 2010, 17:01

De garrulax monileger van Julien

Afbeelding

Afbeelding

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 30 jan 2010, 08:16

Arjan bedankt voor het plaatsen van deze foto's.

De foto's zijn niet super scherp en de vogels nog niet helemaal op kleur. De oorzaak dat de ouders niet zo mooi zijn komt doordat ze bij een handelaar binnen zaten. Dus geen daglicht, niet baden waar ze heel erg gek op zijn.

vragen over deze gaailijster

mvg julien

Plaats reactie