Hallo,
Ik heb een vraag over mijn witwanggaailijsters. Ik heb een groepje van 1 man en 3 vrouwen.
Op een ochtend kwam ik in de voliere en kon ik 1 van de vrouwen niet vinden, ik zag flink wat veren op de grond liggen en trof even later onder een struik 1 van de vrouwen versuft.
Ik kon haar zo oppakken, ze had duidelijk veel pijn. Later bleek waarom, want op haar rug was ze helemaal kaal gepikt en de huid had bloeduitstortingen. Ook de kop was rood van het pikken. Ze is dus of aangevallen of de man heeft haar tijdens het paren flink beschadigd. De vogels waren altijd rustig naar elkaar toe, dus heeft iemand een idee? Ik had twee dagen ervoor de nestkasten opgehangen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groetjes Jessica
vrouw dood witwanggaailijster
Moderators: René, adminrobin
Re: vrouw dood witwanggaailijster
Hallo Jessica,
Als ik het zo lees lijkt het mij dat er enige rivaliteit tussen de vrouwtjes is ontstaan waardoor er één van de vrouwtjes aan heeft moeten geloven. Of de man heeft een partner gekozen en probeert nu de andere vrouwtjes uit zijn territorium te drijven. Het lijkt mij aan te raden om zo snel mogelijk één van de twee overblijvende vrouwelijke gaailijsters in een apart hok te zetten. Eerst even kijken of de man al een paarbinding is aangegaan met één van de twee vrouwen en dan de andere verplaatsen.
Nogmaals, niet twijfelen en één van de overblijvende vrouwen weg halen. Anders kan ik u garanderen dat er nog gewonden gaan vallen, gaailijsters zijn nu eenmaal niet polygaam.
Mvg
Jan
Als ik het zo lees lijkt het mij dat er enige rivaliteit tussen de vrouwtjes is ontstaan waardoor er één van de vrouwtjes aan heeft moeten geloven. Of de man heeft een partner gekozen en probeert nu de andere vrouwtjes uit zijn territorium te drijven. Het lijkt mij aan te raden om zo snel mogelijk één van de twee overblijvende vrouwelijke gaailijsters in een apart hok te zetten. Eerst even kijken of de man al een paarbinding is aangegaan met één van de twee vrouwen en dan de andere verplaatsen.
Nogmaals, niet twijfelen en één van de overblijvende vrouwen weg halen. Anders kan ik u garanderen dat er nog gewonden gaan vallen, gaailijsters zijn nu eenmaal niet polygaam.
Mvg
Jan
Laatst gewijzigd door JanD op 24 mar 2011, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vrouw dood witwanggaailijster
Hallo Jan,
Bedankt voor je reactie, op het moment zie ik nog niet echt paarvorming.
Ik zal er goed op letten en dan zal er een vrouw uit moeten.
Groetjes Jessica
Bedankt voor je reactie, op het moment zie ik nog niet echt paarvorming.
Ik zal er goed op letten en dan zal er een vrouw uit moeten.
Groetjes Jessica