Pestvogels
Moderators: René, adminrobin
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Pestvogels
Sinds deze ochtend mag ik mij terug tot de doelgroep van de V&I rekenen. Niet meer met de grote "dierentuinvogels" maar wel met europese pestvogels. Enkele jaren geleden heb ik eens de drie soorten in de volière gehad en kweekresultaten bekomen met de europese en de ceder. Spijtig dat daar niets meer van overblijft. Zelfs voor de europese moet je al ver gaan zoeken. Kwekers van deze vogels mogen mij altijd contacteren. Hopelijk kunnen we in de toekomst dan nog eens ruilen.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Re: Pestvogels
Hoi Gaai,
Gefeliciteerd met je nieuwste aanwinsten. Ik ben vaak in dubio geweest om ze aan te schaffen, maar op de een of andere manier ben ik er nooit aan begonnen. Het probleem met pestvogels is dat ze vrij slecht tegen de warmte kunnen. Ze beginnen relatief laat in de zomer met broeden en als je dan een beetje een hittegolf hebt sterven de jongen massaal. Ook zijn pestvogels erg gevoelig voor aanvallen van sperwers. Zodra ze een sperwer zien vliegen ze keihard rechtuit tegen het gaas, met alle nare gevolgen vandien.
Toch worden er regelmatig Europese pestvogels gekweekt, maar het zullen nooit erg grote aantallen worden, vrees ik.
MVG
Gefeliciteerd met je nieuwste aanwinsten. Ik ben vaak in dubio geweest om ze aan te schaffen, maar op de een of andere manier ben ik er nooit aan begonnen. Het probleem met pestvogels is dat ze vrij slecht tegen de warmte kunnen. Ze beginnen relatief laat in de zomer met broeden en als je dan een beetje een hittegolf hebt sterven de jongen massaal. Ook zijn pestvogels erg gevoelig voor aanvallen van sperwers. Zodra ze een sperwer zien vliegen ze keihard rechtuit tegen het gaas, met alle nare gevolgen vandien.
Toch worden er regelmatig Europese pestvogels gekweekt, maar het zullen nooit erg grote aantallen worden, vrees ik.
MVG
Leuk nieuws Marc!
En heb je de japanse dan ook gehad? De ceder en de europese heb ik steeds wel gekend, maar die japanse had ik nog nooit gezien of van gehoord.
Bombycilla japonica

Bombycilla cedrorum

Bombycilla garrulus

En dewelke heb je nu dan? Voorlopig enkel de europese?
En heb je de japanse dan ook gehad? De ceder en de europese heb ik steeds wel gekend, maar die japanse had ik nog nooit gezien of van gehoord.
Bombycilla japonica

Bombycilla cedrorum

Bombycilla garrulus

En dewelke heb je nu dan? Voorlopig enkel de europese?
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Dank jullie. Voorlopig heb ik enkel de europese. Ik denk wel dat het daarbij zal blijven gezien de importstop. Mijn ervaringen met de pestvogels is dat ze idd slecht tegen onze hittegolven kunnen. De oudervogels zitten dan continu met opengesperde bekken. Ik heb wel het geluk dat mijn echtgenote in juli en augustus thuis is en dat ik onder de middag steeds naar huis kom eten. Vroeger nam ik dan de plantenspuit en gaf de jongen een kleine douche. Wat de sperwers betreft zal het wel lukken. De volièrebox is aan alle zijden dicht en vooraan is er voor het gaas een plexi beschermdeur aangebracht. Japense pestvogels ben ik zo wel eens kwijtgeraakt in een open vlucht. De poten van de vogels waren gewoon door het gaas heen afgerukt.