redrunners

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
ime

redrunners

Bericht door ime » 13 dec 2007, 22:45

Deze week kon ik weer eens redrunners kopen. Kreca heeft ze inmiddels in het assortiment. (Vooral reptielenhouders voeren ze aan hun dieren) Misschien roept iedereen nu ja die kennen we al. Toch even er iets over schrijven.

Het is een klein soort kakkerlak. Ze zijn heel makkelijk te houden in kleine plastic faunaboxen met deksel. Ze lopen niet tegen de wanden op! Wel houdt deze soort van veel warmte. Ik heb ze gewoon op de verwarming staan en dat vinden ze heerlijk. Zonder warmte gaan ze dood.
Het voordeel t.o. van krekels is dat ze heel goed zonder water kunnen en hun vocht uit appel en groente halen. Het zijn alleseters dus makkelijk voedzaam te maken voor de vogels.

Mijn nachtegalen waren er dol op. De gaailijsters vinden ze heerlijk. Ze kunnen er lekker op jagen. Redrunners zijn heel snel en je moet wel oppassen met overhevelen. Als je ze in de koelkast zet of even buiten worden ze heel traag en zijn makkelijk te vangen door mens en vogel. Een pluspunt is dat de diertjes zachter zijn dan meelwormen en krekels.

Ik hoop komend jaar eindelijk mijn zijderupsen experiment uit te kunnen voeren want het schijnt dat kreca die komend jaar gaat verkopen.

jupiler
Senior Forumlid
Contacteer:

Re: redrunners

Bericht door jupiler » 16 jan 2008, 20:47

hoi Ime
ik ga deze ook eens voorshotelen aan men vogels
ik ken 2 mensen die ze kweken de redrunners hier in belgié
één man ervan verstuurd ze zelfs per post de andere man werkt bij mij
op het werk deze importeerd , houd en kweekt reptielen
ze zijn beter dan de gewone kakkerlakken beweren ze
mannetje zijn goed te ondersheiden van de vrouwtjes
manneke heeft vleugelkes en vrouw niet
anders moet je eens een koppel bij elkaar zetten en ze zelf proberen kweken
en het zijn zoals de gewone kakkerlakken alles eters

ime

Bericht door ime » 17 jan 2008, 20:09

De redrunners die ik heb zijn mannetjes en vrouwtjes. Wat dat betreft zou een kweek opzetten goed kunnen.
Redrunners kweken kan alleen als je ze rond de 30 graden kan houden. Beneden die temperatuur gaat de voortplanting erg traag. Wordt het te koud dan gaan ze zelfs dood. Ik kan en wil ze die hele warme omgeving niet bieden.
Ik koop ze liever in grotere hoeveelheid dan geld en energie in een kweek te stoppen.

Softbill

Bericht door Softbill » 17 jan 2008, 22:00

Does anyone know what redrunners are - what is their latin name? The name is not known here in England.
I breed crickets (krekels) for my birds - gryllodes sigillatus, and acheta domesticus. They are very easy and very fast. They cost very little to breed. When you buy any insect, you pay mostly for the person who breeds and feeds them - labour costs.

ime

Bericht door ime » 18 jan 2008, 11:04

Ik vind het grappig dat wij in Nederland een Engels woord gebruiken voor een insect dat in Engeland blijkbaar niet gebruikt wordt voor dat dier. Red runner = rode renner.
Het gaat hier om de kakkerlak met de latijnse naam shelfordella tartara. Mijn vogels zijn er dol op.

De kweek van insecten is duurder dan je denkt omdat je de bakken van de dieren of de kamer waar de insecten instaan moet constant moet verwarmen. Dat kost energie/stroom en dus geld.

Zelf heb ik met succes krekels (acheta domestica), redrunners, wandelende takken gekweekt. Het voordeel van zelf kweken is dat je weet dat je insekten goede voeding hebben gehad.

Als je tips hebt voor de kweek zonder hoge energie rekening hoor ik het graag.
Ken jij (softbill) trouwens de firma Wordwide butterflies in UK? Zijn zij betrouwbaar?

Softbill

Bericht door Softbill » 18 jan 2008, 18:28

Thanks for the latin name. They may be used here to feed reptiles, but I have never heard of them. Redrunners may be the name used in America.
I would not breed crickets if they were expensive to breed.
I breed around 100,000+ crickets each year. They use 450-500 kWhr to keep warm. In the UK that costs £15-20 - E20-25 (electricity costs are very complicated here, but an average of approximately 4p/5Ec per kWhr is OK). To buy 100,000 crickets would cost £2000 here. If my calculations are 10x incorrect (they are not), I still save £1800 each year.
How insects are reared/fed has no effect on them, except how fast they grow. This has been proved in Berlin Zoo. They fed crickets on different diets and there was no difference in fat, protein etc..
Feeding calcium to crickets and mealworms etc., also has no effect with birds - young birds need huge amounts of calcium, very quickly. Insects cannot carry enough in their gut. Reptiles need less calcium because they grow slowly. For reptiles, insect guts can carry enough calcium.

I have looked on the www for the latin name. They are available here in the UK - they are just called feeder roaches. Common English name is Turkestan (red) cockroach. It has many Latin and common English names.
Laatst gewijzigd door Softbill op 18 jan 2008, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Softbill

Bericht door Softbill » 18 jan 2008, 21:14

The problem is that some people tell me to answer in Dutch, and some tell me to answer in English because the translation to Dutch is not good.
I was surprised and embarrassed when Dutch people answered me in English. Software translation of Dutch is usually excellent - I can understand most things.

If people prefer that I do not contribute, in English or Dutch, that is OK. Please tell me.

Het probleem is dat sommige mensen me om in het Nederlands vertellen te antwoorden, en sommigen vertellen me om in het Engels te antwoorden omdat de vertaling aan het Nederlands niet goed is.
Ik was verrast en pijnlijk toen de Nederlandse mensen me in het Engels beantwoordden. De vertaling van de software van het Nederlands is gewoonlijk uitstekend - ik kan de meeste dingen begrijpen.

Als verkiezen de mensen dat I niet bijdragen, in het Engels of Nederlands, dat zijn O.K.. Gelieve te vertellen me.
Laatst gewijzigd door Softbill op 18 jan 2008, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

ime

Bericht door ime » 18 jan 2008, 21:55

Ger,

We gaan elkaar niet in het Engels antwoorden. Waarom kom je trouwens nu pas met je reactie? Zoals je kon lezen heb ik gevraagd of softbill in het engels wil schrijven omdat de vertaalmachine idioot vertaalt. Vrijwel alle Nederlanders leren een beetje tot veel engels op school.
Ik zie er dan ook geen kwaad in dat softbill af en toe in het engels meedoet op het forum. Het wordt echt geen Engels forum. Hij schrijft in de Engelse taal en wij blijven gewoon Nederlands schrijven.

Ik heb liever dat softbill in goed Engels reageert dan in raar/onbegrijpelijk Nederlands.
Als hij op iemand reageert of iets post en iemand begrijpt het niet kan hij alsnog de vertaalmachine gebruiken.

Ik denk dat we van softbill ook dingen kunnen leren en zou het jammer vinden als dat niet zou kunnen vanwege taalproblemen of door mensen die geen engels willen zien op het forum.

Wouard
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wouard » 19 jan 2008, 16:49

Het lijkt mij ook geen probleem dat Softbill zijn bijdrage in het Engels doet. De Nederlandse vertaling via de vertaalsoftware is soms moeilijker te begrijpen dan het Engels.

Van mij mag softbill gewoon in het engels blijven schrijven, de antwoorden komen veelal in het NL. lijkt me ook geen probleem.

Plaats reactie