Kweek 2009
Moderators: René, adminrobin
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Re: Kweek 2009
Hallo Edo,
De man die in Breda zit is een blauwvleugel kookaburra. Hiervan heb ik er ook zitten doch deze zijn nog te jong. Van deze soort is het zo goed als onmogelijk om een losse pop te vinden.
Mijn gewone kookaburra's zijn van 2007 en zaten dit jaar reeds in het nestblok. Ik had ook al een paring gezien. De pop gaf de man eten doch deze ging hier niet om in en gaf ook geen voedsel aan de pop. Ik weet echt niet waar het fout gegaan.
De man die in Breda zit is een blauwvleugel kookaburra. Hiervan heb ik er ook zitten doch deze zijn nog te jong. Van deze soort is het zo goed als onmogelijk om een losse pop te vinden.
Mijn gewone kookaburra's zijn van 2007 en zaten dit jaar reeds in het nestblok. Ik had ook al een paring gezien. De pop gaf de man eten doch deze ging hier niet om in en gaf ook geen voedsel aan de pop. Ik weet echt niet waar het fout gegaan.
-
- Senior Forumlid
- Contacteer:
hoi Gaai
ja dat weet je soms toch niet bij die vogels, wat ik al eerder zei , de liefde kan ineens over zijn, maar heb ook de gewone kookaburra te koop zien staan op internet, en dat was ook een koppel wat niet klikte, mischien( mocht het nodig zijn) zou je daar een vogel kunnen ruilen, ik heb de advertentie op marktplaats zien staan, misschien heb je er wat aan
Mischien heb jij ze wel te koop gezet, zie ik nu net
maarja ik probeer maar mee te denken met je, mocht je niemand kunnen vinden om te ruilen dan heb ik misschien nog wel een adresje voor je
groetjes edo
ja dat weet je soms toch niet bij die vogels, wat ik al eerder zei , de liefde kan ineens over zijn, maar heb ook de gewone kookaburra te koop zien staan op internet, en dat was ook een koppel wat niet klikte, mischien( mocht het nodig zijn) zou je daar een vogel kunnen ruilen, ik heb de advertentie op marktplaats zien staan, misschien heb je er wat aan

groetjes edo
ja hoor m,n zwartborstlangstaartgaaien heeft z,n eerste eieren,weet iemand waar de shama,s in nestelen ik heb wat gelezen dat ze het ook wel doen in nestkast van een gekraagde roodstaart. of doen ze het ook wel in een mandtje en whight blackbird je bent altijd welkom.
Hallo Pedro.
Alles wat je wil weten over Shama's kan je lezen in het Blog van David de Souza. Ik kan het je ook wel vertellen maar nooit zo goed zoals het daar beschreven staat.
Je kan het vinden op het volgende adres.
http://davidsbirds.blogspot.com/
Veel lees plezier.
Alles wat je wil weten over Shama's kan je lezen in het Blog van David de Souza. Ik kan het je ook wel vertellen maar nooit zo goed zoals het daar beschreven staat.
Je kan het vinden op het volgende adres.
http://davidsbirds.blogspot.com/
Veel lees plezier.
-
- Senior Forumlid
- Contacteer:
Chuck_Yeager schreef:Even terzijde, wat is het verschil tussen de San Blas Jay, Cyanocorax sanblasianus en de Purplish-backed Jay, Cyanocorax beecheii (de hierboven aangehaalde purperruggaai) op het vlak van uiterlijk, gedrag,...
zo een goed jaar geleden wist ik een san blas jay zitten bij een handelaar echt ja vind ik wel een wonder mooie vogel
maar durfde hem niet te kopen daar het maar 1 exemplaar was een man en vermoede geen pop te kunnen vinden
de prijs was niet gek 250€ met dna
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Mijn koppel blauwooggaailijsters zit nu ongeveer 5 dagen afwisselend op de nest, ik heb nog geen nestcontrole kunnen uitvoeren. Ik hoopte nog op de witwanggaailijsters maar met dat ongelukje, beschreven in topic "kweken met open volières" zal het als het nog iets wordt iets voor de zomer worden of misschien zelfs niets dit jaar 
Veel succes nog iedereen! We hebben alvast heerlijke voorjaarstemperaturen

Veel succes nog iedereen! We hebben alvast heerlijke voorjaarstemperaturen

het verschil tussen een sanblas gaai en de purperruggaai de purper is forser en groter. en er zijn maar weinig van zover ik weet zitten in er in nederland twee of drie koppels .ik heb contact met denemarken daar word ook gekweekt met deze vogels .twee jaar terug zijn we er geweest en zijn we met een man purper thuisgekomen dit om een nieuwe bloedlijn op te zetten .dus om jongen op stok te krijgen is belangrijk om deze vogels in stand te houden
en dat we ernog jaren van genieten kunnen. m,n jonge boomeksters doen het goed en zijn
intussen vijf dagen m,n purpers zal volgende week donderdag z,n eerste jongen moeten krijgen .
en dat we ernog jaren van genieten kunnen. m,n jonge boomeksters doen het goed en zijn
intussen vijf dagen m,n purpers zal volgende week donderdag z,n eerste jongen moeten krijgen .
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Hier zijn vandaag 3 blauwe eksters uit het ei gekropen. Er liggen nog 3 eieren in het nest, dus er kunnen er nog een paar bijkomen. Ander goed nieuws is dat er eindelijk een koppel geformeerd is bij mijn blauwe gaaien. Ik dacht dat het nooit zou gebeuren, maar ineens zat één van 2 de mannen de pop te voeren. De voerende vogel bleek de man die ik er dit jaar bijgezet had, omdat het niet klikte met de gaaiman waar de pop al 2 jaar mee samen zat...Zo zie je maar hoe kieskeurig dit soort vogels kunnen zijn...
Inmiddels de overtollige vogel erbij weggehaald, zodat "de tortelduifjes"nu het rijk alleen hebben.
Inmiddels de overtollige vogel erbij weggehaald, zodat "de tortelduifjes"nu het rijk alleen hebben.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Hopelijk lukt je de kweek met de gaaien WB.
Na een week heb ik mijn pop Koukaburra gisteren terug bij de man geplaatst. Ik had de pop vorige week afgevangen en opgesloten in het nachthok van de Blauwvleugels. De vogels konden elkaar nog wel horen maar niet meer zien. Vijf minuten nadat ik de pop had teruggeplaatst volgde er al een paring. Alleen het onderling voeren lukt nog niet. De pop biedt voedsel aan aan de man maar deze heeft geen interesse. De man biedt dan weer een muisje aan aan de pop maar houdt het dan zelf stevig vast en eet het uiteindelijk zelf op. Verder zitten ze echter terug bij elkaar en zijn er voorlopig geen woedeaanvallen vanwege de pop. Na de eerste paring zijn er inmiddels nog enkele waargenomen en zitten beide vogels regelmatig in het broedblok. Afwachten en observeren dus.
Bij de aziatische blauwe eksters wordt er veel met nestmateriaal gesleept, maar echte nestbouw is er denk ik nog niet.
De pop incagaai heeft inmiddels haar nest volledig afgebroken. De zoektocht naar een man blijkt niet echt te lukken. Er wordt niet gereageerd op advertenties en de mannen die ik wel heb gevonden zitten in Bordeaux (Frankrijk). Chapeau voor diegene die zulke afstanden willen afleggen voor een losse vogel, maar zelf kan ik hier niet aan meedoen.
Na een week heb ik mijn pop Koukaburra gisteren terug bij de man geplaatst. Ik had de pop vorige week afgevangen en opgesloten in het nachthok van de Blauwvleugels. De vogels konden elkaar nog wel horen maar niet meer zien. Vijf minuten nadat ik de pop had teruggeplaatst volgde er al een paring. Alleen het onderling voeren lukt nog niet. De pop biedt voedsel aan aan de man maar deze heeft geen interesse. De man biedt dan weer een muisje aan aan de pop maar houdt het dan zelf stevig vast en eet het uiteindelijk zelf op. Verder zitten ze echter terug bij elkaar en zijn er voorlopig geen woedeaanvallen vanwege de pop. Na de eerste paring zijn er inmiddels nog enkele waargenomen en zitten beide vogels regelmatig in het broedblok. Afwachten en observeren dus.
Bij de aziatische blauwe eksters wordt er veel met nestmateriaal gesleept, maar echte nestbouw is er denk ik nog niet.
De pop incagaai heeft inmiddels haar nest volledig afgebroken. De zoektocht naar een man blijkt niet echt te lukken. Er wordt niet gereageerd op advertenties en de mannen die ik wel heb gevonden zitten in Bordeaux (Frankrijk). Chapeau voor diegene die zulke afstanden willen afleggen voor een losse vogel, maar zelf kan ik hier niet aan meedoen.
Dag gaai ,
Je rijdt natuurlijk niet voor een losse vogel naar Bordeaux .
Als je pop in broedconditie is levert die hoogstwaarschijnlijk nakweek op en dus levert dat ritje jou meerdere vogels op .
Zelf ben ik naar italie gereden voor een pop van een groene gaai en deze zit nu te broeden op 4 eieren .
Je kunt hem natuurlijk ook laten verzenden .
Je rijdt natuurlijk niet voor een losse vogel naar Bordeaux .
Als je pop in broedconditie is levert die hoogstwaarschijnlijk nakweek op en dus levert dat ritje jou meerdere vogels op .
Zelf ben ik naar italie gereden voor een pop van een groene gaai en deze zit nu te broeden op 4 eieren .
Je kunt hem natuurlijk ook laten verzenden .
Hier zijn van de week 4 witborsten uitgevlogen en het gaat perfect met ze
mijn andere koppel witborsten hadden eieren alleen heeft de man ze
hoogstwaarschijnlijk opgevreten dus dat is balen
mijn witoorbuulbuuls hebben ook 1 jong dat inmiddels is uitgevlogen
voor de rest is het nog rustig bij mijn andere vogels ,sommige zijn wel
met het nest bezig maar nog geen eieren
mijn andere koppel witborsten hadden eieren alleen heeft de man ze
hoogstwaarschijnlijk opgevreten dus dat is balen
mijn witoorbuulbuuls hebben ook 1 jong dat inmiddels is uitgevlogen
voor de rest is het nog rustig bij mijn andere vogels ,sommige zijn wel
met het nest bezig maar nog geen eieren
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Dag Cissa,
Ik denk dat er gewoon niet echt een toekomst is voor deze vogels. De kweekaantallen zijn beneden de verwachtingen en de uitval is groot. Welke toekomst heeft een soort als er daarvan nog geen 10 kweekkoppels in Europa zitten?
Vogels kopen, zeker aan de huidige prijzen, zonder deze eerst te zien doe ik nooit meer. Je kan er alleen maar bedrogen uitkomen (zelf al voorgehad).
Daarom heb ik besloten om geen exotische gaaien meer te houden. Vlaamse gaaien, notenkrakers, europese blauwe eksters en gewone eksters zijn allemaal prachtige vogels en er is ook, mits enig zoeken, makkelijker aan te komen dan Aziatische of andere exoten. Ik denk dat we binnen 10 jaar wel een heel ander beeld van ons volièrebestand zullen hebben, of de invoer moest terug worden toegelaten.
Ik denk dat er gewoon niet echt een toekomst is voor deze vogels. De kweekaantallen zijn beneden de verwachtingen en de uitval is groot. Welke toekomst heeft een soort als er daarvan nog geen 10 kweekkoppels in Europa zitten?
Vogels kopen, zeker aan de huidige prijzen, zonder deze eerst te zien doe ik nooit meer. Je kan er alleen maar bedrogen uitkomen (zelf al voorgehad).
Daarom heb ik besloten om geen exotische gaaien meer te houden. Vlaamse gaaien, notenkrakers, europese blauwe eksters en gewone eksters zijn allemaal prachtige vogels en er is ook, mits enig zoeken, makkelijker aan te komen dan Aziatische of andere exoten. Ik denk dat we binnen 10 jaar wel een heel ander beeld van ons volièrebestand zullen hebben, of de invoer moest terug worden toegelaten.
Dag Gaai ,
Sommige soorten zullen inderdaad verdwijnen maar andere soorten zullen domesticeren en een algemeen goed worden in de europese volieres .
Het is aan de kwekers ( en wat geluk ) om te bepalen welke soorten er toekomstig overblijven .
De meeste tropische vogels waren in het begin gevoelig en moesten hun aanwezigheid hebben van de import maar vele soorten zijn reeds gedomesticeerd en makkelijk te kweken .
Ik kan zelf nog goed herinneren hoe moelijk het vroeger was bepaalde australische en noord-amerikaanse vogels te kweken die ook door import verbod niet meer werden aangevoerd maar nu in grote getalen uit eigen kweek aanwezig zijn .
We moeten het hoofd niet laten hangen maar deze spannende uitdaging aannemen .
Ook zal er zo nu en dan wel import door glippen .
Zo waren er twee jaar geleden ineens honderden roodkuifkardinalen op de markt en dit jaar opeens braziliaanse blauwe bischoppen ?!
Sommige soorten zullen inderdaad verdwijnen maar andere soorten zullen domesticeren en een algemeen goed worden in de europese volieres .
Het is aan de kwekers ( en wat geluk ) om te bepalen welke soorten er toekomstig overblijven .
De meeste tropische vogels waren in het begin gevoelig en moesten hun aanwezigheid hebben van de import maar vele soorten zijn reeds gedomesticeerd en makkelijk te kweken .
Ik kan zelf nog goed herinneren hoe moelijk het vroeger was bepaalde australische en noord-amerikaanse vogels te kweken die ook door import verbod niet meer werden aangevoerd maar nu in grote getalen uit eigen kweek aanwezig zijn .
We moeten het hoofd niet laten hangen maar deze spannende uitdaging aannemen .
Ook zal er zo nu en dan wel import door glippen .
Zo waren er twee jaar geleden ineens honderden roodkuifkardinalen op de markt en dit jaar opeens braziliaanse blauwe bischoppen ?!
Sinds een paar dagen zijn mijn bruine maskergaailijsters ouders. Het zijn beiden jongen van vorig jaar. De pop is een handopfokvogel die ik zelf heb groot gebracht vanaf dag drie. (Ze heeft dus haar hele nestperiode tot en met een week na het uitvliegen geen andere gaailijster gezien. Daarna heeft ze wel gezelschap gekregen van andere bruine maskergaailijsters.) Ze is nog steeds heel tam en komt graag met me knussen. De man die ze heeft is ook heel tam maar gewoon door ouders grootgebracht en heeft wel een stuk wantrouwen naar mensen.
Het is geweldig mooi om alles van dichtbij mee te kunnen maken zonder dat de vogels bang zijn. Ik heb de balts en de paring van dichtbij kunnen zien. Het hele proces van nestbouw, eileg en broeden. Ik kan nu gewoon toekijken terwijl ze de jongen voeren. Beide oudervogels pakken het voer uit de hand en gaan dan de jongen voeren. De pop is een hele goede moeder die alles volgens het boekje doet. Handopfok wil dus niet zeggen dat een vogel daarna niet goed zelf jongen groot kan brengen!
Ik bied de vogels als opfokvoer: witte meelwormen, pinkies, krekels en redrunners. De redrunners zijn veruit favoriet gevolgd door de meelwormen. Krekels en pinkies worden niet aan de jongen gevoerd maar wel door de ouders zelf gegeten. Ook valt het me weer op dat de ouders regelmatig een hap zand/modder tegelijk met de insecten voeren.
Het is geweldig mooi om alles van dichtbij mee te kunnen maken zonder dat de vogels bang zijn. Ik heb de balts en de paring van dichtbij kunnen zien. Het hele proces van nestbouw, eileg en broeden. Ik kan nu gewoon toekijken terwijl ze de jongen voeren. Beide oudervogels pakken het voer uit de hand en gaan dan de jongen voeren. De pop is een hele goede moeder die alles volgens het boekje doet. Handopfok wil dus niet zeggen dat een vogel daarna niet goed zelf jongen groot kan brengen!
Ik bied de vogels als opfokvoer: witte meelwormen, pinkies, krekels en redrunners. De redrunners zijn veruit favoriet gevolgd door de meelwormen. Krekels en pinkies worden niet aan de jongen gevoerd maar wel door de ouders zelf gegeten. Ook valt het me weer op dat de ouders regelmatig een hap zand/modder tegelijk met de insecten voeren.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Morgen moet ik 6 jonge blauwe eksters ringen en verder lijkt het erop dat mijn blauwe gaaien een nest aan het bouwen zijn. Ik zie ineens takjes uit een mand steken die op 3 meter hoog hangt. Ook zag ik dat de man een bek vol aarde had. Waarschijnlijk om een nestkom te metselen...Het is moeilijk om de vogels te betrappen op nestelgedrag. Als ze zien dat ik ze zit te observeren laten ze alles direkt vallen...