Corvidae

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Dréken98
Senior Forumlid
Contacteer:

Re: Corvidae

Bericht door Dréken98 » 26 sep 2012, 10:39

White_Blackbird schreef:Het zijn geweldige killers. De vogels deinzen er niet voor terug hun eigen ouders aan te vallen en op te eten.

Ai, zijn het dan zo agresieve vogels?
Deze agresiviteit, komt die ook bij andere gaai-achtigen voor, of is het iets typisch bij sanblassen?

Ik heb ook tragopanen en natuurlijk andere fazanten(blijkbaar ook populair), mooie ruime volieres, maar bovenin is het dikwijls saai, dus zouden gaaien wel een oplossing kunnen zijn. Bij de cabot-tragopanen doe ik toch geen natuurbroed, die zijn ietsje te zeldzaam. Maar ik zou toch niet graag een hen vinden met de kop ingepikt door de gaaien :roll:

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 26 sep 2012, 10:42

Hoi Dréken,

Bij de blue jays is het moeilijk om aan een goed klikkend koppel te komen. Het zijn erg nerveuze vogels in het kweekseizoen. Ook zijn er veel mannen die hun eigen nest plunderen. Zelf nooit verder gekomen dan bevruchte eieren.
De voeding van gaaien en andere kraaiachtigen is erg makkelijk. Hier bij mij leven ze voornamelijk op Orlux pellets en wat fruit. In de broedtijd (als de eieren uit gaan komen) levend voer zoals meelwormen, pinkies, buffalo's, morio's en eendagskuikens. Een goede soort om mee te beginnen is de Europese blauwe ekster. Niet al te duur en vrij makkelijk te kweken.
Blue jays en blauwe eksters zijn veel vriendelijker en kunnen moeiteloos samen worden gehouden met de Tragopanen. Blauwe eksters houd ik zelfs samen met lijster en spreeuwensoorten in 1 vlucht, ook in de kweektijd.

MVG

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 26 sep 2012, 13:07

Dan ga ik toch ook eens kijken om een "gaaiensoort" bij een van men koppeltjes tragopanen te houden.
Kan iemand me een opsomming geven van alle winterharde gaaiensoorten die gehouden worden?

MVG

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 26 sep 2012, 14:19

En voor de geintereseerden:
http://www.vogelmarktplaats.nl/add_deta ... 8203&rub=5

Mja, hoeveel keer zijn ze niet al van eigenaar verwisseld?!
http://www.avisoc.co.uk/table-of-conten ... e-breeder/

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 26 sep 2012, 14:41

Als je het toch gaat proberen ben je net een paar dagen telaat,

Op zwolle waren er een aantal om uit te kiezen. groene inca gaaien, een gele inca, een samblas gaai, hyacint gaaien. Deze zijn allemaal wel winter hard trouwens.
Mijn koppel inca gaaien ( heb ik niet meer )maar sliepen in de winter altijd buiten hoe koud het ook was. terwijl ze in een verwarmd nachthok konden slapen.

Maar als je er mee moet beginnen waarom dan niet eerst met een gaailijster of blauwe ekster? gaailijsters zijn over het algemeen nog betaalbaar maar de gaaien zijn heel prijzig.
en vaak zie je ze niet, stel er gaat er plots 1 dood dan moet je vaak lang zoeken.

Anders raad ik je aan eens te kijken in poortvliet die hebben nu 2 koppels groene inca, een pop gele inca en 4 mannen hyacint gaaien.
de inca gaai is ook niet zo super groot, ter grote van een grote gaailijster. en persoonlijk mijn favoriet.

groet monileger

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 26 sep 2012, 14:59

Ja, vond de inca ook supper toen ik ze zag in zwolle. Maar ik had schrik met de winters, kdacht dat ze toch wel verwarmd moesten worden?!
Ik verschoot van hun formaat (in positieve zin dan, kleine vinnige baasjes). En in portugal krijgen ze hun vogels langs geen kanten verkocht met de crisis, dus je kon wel afpingelen. In het begin vroegen ze 1000 voor jong koppel, later al 900, en dan was het nog maar half 11. Dus als je later wat meer je best deed, denk ik wel dat je een koopje kon doen, al ken ik de prijzen niet, kdacht dat ze toch wel duurder waren. Maarja, de winterhardheid hield me tegen. Nu heb ik wel spijt.

De blauwe ekster vind ik wel mooi, maar nu net niet zo mooi als de meeste gaaien, en naar het schijnt kan je nog moeilijk van de jongen af, overschot?
En dat vind ik nu ook zonde, om je mooie prachtige zelfgekweekte jongen voor een appel en een ei weg te doen, want zo gaat het meestal :roll:

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 26 sep 2012, 17:14

dan varieerden ze nogal kwa prijs. ik vroeg het ook toen koste ze 1200 het koppel.

me hande jeukte ervan. ik ben student en heb geen bijbaantje dus kon het niet kopen maar mocht ik gewerkt hebben had ik zeker 2 koppels meegenomen.

ik zit weer sinds 3 jaar op school, daarvoor was het veel makkelijker. als ik toen wat moois zag waren ze al zowat hier. :D jammere tijden.

iedereen heeft wel wat crisis. anders waren ze wel zo weg geweest.

als je een goed koppel koopt is het niet nodig om handopfok te doen. er zijn ook een aantal kwekers die veel soorten hebben + kweken zonder handopfok. mail deze man is die heeft misschien nog wat jonge tekoop( j.hartjes@kpnplanet.nl).

bij veel gaaien kan je pas in het 3e jaar broeden maar dan kan je wel alvast wennen aan het houden van de gaai soort.

groet monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 26 sep 2012, 17:29

Vagabunda schreef:En voor de geintereseerden:
http://www.avisoc.co.uk/table-of-conten ... e-breeder/
Neem dat "cooperative breeder"maar met een flink korreltje zout. Ik heb hele andere ervaringen.

MVG

Dréken98
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dréken98 » 27 sep 2012, 12:38

Waar zit hem eigenlijk het verschil tussen de gele en de groene incagaai?
Heeft hier iemand duidelijke foto's van?

Ik veronderstel dat de groene die zijn met een wittere kop en geen fel geel hebben, maar eerder dat geelgroene?

Mvg

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 27 sep 2012, 15:17

Tik op Google eerst Inca jay plus afbeeldingen in en vervolgens Green jay plus afbeeldingen.

MVG

Dréken98
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dréken98 » 27 sep 2012, 15:54

Had ik al gedaan, maar er zijn foto's die bij beide soorten voorkomen, daarmee dat ik eens aan de ervarener mensen dit wou vragen ;)
Je ziet namelijk bij green jay foto's die op de gele zouden lijken, en omgekeerd ook!

Dus een kleine poging:
De groene;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de gele:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus degene met een witte nek zouden ook de gele inca's zijn?:
Afbeelding

Deze heeft nu wel een vrij gelige buik, maar is toch een groene he?
Afbeelding

Ok, als ik het nu overzichtelijk bekijk zit er inderdaad wel een verschil in tussen de groene en de gele inca, al moet ik zeggen dat bij de groene toch vogels zijn die eerder geelgroen zijn, en andere die dan weer echt wel groen-groen zijn ( zie de laatste twee fotoe's die ik van de groene heb geplaatst)!

En hoe komt het dan dat bij de gele de rugdekveren vaak blauwiger zijn als bij de groene?? Is dat normaal?

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door calocitta colliei » 27 sep 2012, 18:34

Het blijven mooie vogels zeg.jammer genoeg te weinig ruimte haha.mijn broertje heeft de gele gehad

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 27 sep 2012, 18:43

Je moet gewoon naar de koptekening kijken. En kijk eens naar de oogkleur... 8)

MVG

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 27 sep 2012, 18:56

calocitta colliei schreef:mijn broertje heeft de gele gehad
Haha, even men broertje ook wat aanporren om er een koppeltje van te kopen, kan ik er lekker van meegenieten :D 8)
White_Blackbird schreef: En kijk eens naar de oogkleur... 8)
Ok, duidelijk gewoon!!
Heel erg leuk dat er zo goed wordt meegedacht! 8)

Ik heb dus wel de indruk dat de groene inca toch wel veel meer wordt gehouden als de gele!

En is het bij de gele niet zo dat deze een beetje hetzelfde heeft als de groene kitta?
Ik heb de indruk dat deze eerder blauwkleuren in avicultuur als groen blijven? Alez, als ik zo wat rond kijk op foto's van in gevangenschap gehouden vogels, dan lijkt het toch zo dat de gele incagaai zijn groene kleur een beetje verliest een eerder blauwerig lijkt? Niet? Kunnen mensen die deze vogels (de gele) gehouden hebben dit beamen?

Mvg

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 27 sep 2012, 20:03

Sinds vorig jaar ( kwamen er ook een aantal groen inca uit frankrijk of portugal) waren er amper groene inca gaaien te vinden. Nu zijn er weer 12 aangeboden op zwolle maar volgens mij is de gele er toch nog meer. Van de gele zijn er ook niet heel veel meer.

Het groen van de gele inca word inderdaad wat blauwig, maar dat maakt ze zeker niet minder mooi. heb er jaren van genoten.

als ik de ruimte had, had ik ze graag terug gewilt maarja dat heeft niet iedereen. misschien voor als ik over paar jaartjes na mijn school op mezelf woon.

groet monileger

Plaats reactie