blauwe eksters

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
jeroen
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2009, 21:31
Contacteer:

blauwe eksters

Bericht door jeroen » 27 sep 2013, 18:41

hallo


weet iemand welke soort van blauwe eksters het interessanst is om te houden ?
de europese of aziatische ?
hoe zijn ze kwa karakter ?
zijn het eierrovers ?
zouden in een voliere komen van 20 bij 30 m is het dan interressant om 1 paar te houden of kunnen ze in groep ?
voliere is opverspannen met een net met maaswijdte 35 mm kunnen ze hier door ? zitten momenteel lijsters in en de blijven er goed in .

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: blauwe eksters

Bericht door monileger » 27 sep 2013, 19:49

hoi Jeroen,

Ik denk dat de Aziatische toch nog wat aantrekkelijker is om te houden, maar je ziet amper verschil. Als je zo'n ruimte heb is een groepje misschien wel mooi.
Ik denk dat ze daar gewoon bij kunnen, ze staan niet bekend als agressief. Heb meerdere mensen gezien die ze bij lijsters en andere vogels houden.

Zelf heb ik ze ook gehad met schama lijsters, Dat ging niet super goed omdat de kooi te klein was. Er waren geen dode vogels maar beetje jagen.

groet monileger

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: blauwe eksters

Bericht door J.J. » 03 okt 2013, 21:07

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php? ... uwe+ekster

Hier nog wat meer info over het houden van blauwe eksters. Misschien heb je er wat aan?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: blauwe eksters

Bericht door White_Blackbird » 04 okt 2013, 08:50

Ik heb beide soorten gehouden, maar heb de Aziatische weggedaan. Van de Europese soort heb ik de afgelopen jaren ongeveer 35 jongen gefokt.
Er is weinig verschil tussen beide soorten qua uiterlijk. De Aziatische is wat fletser van kleur, heeft een witte staartpunt en is ietsje groter van formaat. De Aziatische lijkt wat agressiever. De Europese lijkt mij ook wat socialer naar andere vogels toe. Ik heb ze nog nooit kunnen betrappen op eierroof ondanks dat ik ze samen houd en kweek met verschillende soorten lijsters en gaailijsters.
Door 35 mm. gaas gaan ze niet heen. Het leukst is om ze in een groep te houden en de soort komt het meest tot zijn recht in ruime volières. Jonge vogels moeten geringd worden met 4,5 tot 5 mm. ringen, dus niet met 6,5 zoals in veel ringlijsten abusievelijk wordt vermeld.

MVG

jeroen schreef:hallo


weet iemand welke soort van blauwe eksters het interessanst is om te houden ?
de europese of aziatische ?
hoe zijn ze kwa karakter ?
zijn het eierrovers ?
zouden in een voliere komen van 20 bij 30 m is het dan interressant om 1 paar te houden of kunnen ze in groep ?
voliere is opverspannen met een net met maaswijdte 35 mm kunnen ze hier door ? zitten momenteel lijsters in en de blijven er goed in .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten