Wat bedoel ik daarmee.
Tunen is een modieus begrip om een Volkswagen Golf te veranderen in één of ander racemonster.
Met het tunen van de meelworm heb ik voor ogen het meest voorkomende en meest makkelijk verkrijgbare voedseldier een kwaliteits verbetering te geven.
Hoe doe ik het:
Na aankoop zeef ik de meelwormen uit en gooi ze in een houten bak daar overheen strooi ik een laag met Brinta, biergist en een aantal scheppen Breedmax vooral met dat laatste ben ik niet scheutig dit mag al bekend zijn maar mijn volgende ingredient is nieuw: Sepia daar knagen ze heel erg goed aan en dat brengt heel wat Calcium in hun systeem.
Dat aangevuld met de lastovers van het fruit wat ik uit de voerhokjes haal zoals oude peer en appel ja dan is de verguide meelworm toch weer iets heel anders.
Het tunen van de ordinaire meelworm.
Moderators: René, adminrobin
Re: Het tunen van de ordinaire meelworm.
Arjan dit lijkt mij prima zo, wat zijn zo'n beetje de verhoudingen:
1kg meelwormen, ... brinta, .......biergist enz......
En waarmee is breedmax eventueel te vervangen?
1kg meelwormen, ... brinta, .......biergist enz......
En waarmee is breedmax eventueel te vervangen?
Als je de meelwormen uitgezeefd hebt een goede laag brinta geven, 4 eetlepels biergist en 3 lepels breedmax Avian heeft dat spul ook dat is zelfs nog wat beter omdat er in breedmax een weinig ijzer zit.
Ik heb ook weleens aan Bambix gedacht maar dat is ijzerrijk dus dat is geen optie.
Biergist moet je niet in een of andere reform zaak halen maar bij een Welkoop winkel dan heb je het voor 20% van de prijs die je bij de reform kwijt bent.
Het wordt veel gebruikt voor duiven.
De sepia even in een aantal stukken breken.
De leftovers van het fruit wat ik uit de volières haal gaan voor een gedeelte ook naar de wormen toe niet te veel want als de bak vochtig wordt krijg je een stinkende troep.
Let wel dat meelwormen maar een 30% van het aanbod mag uitmaken de rest moet uit andere insecten bestaan Krekels Wasmotten vooral de echte mot niet de larve die je wel eens als lekkernij mag verschaffen want die zijn helemaal moddervet Pinkie's wat garnalen
Morio's alles waar je maar je handen op kan leggen.
Nog even terug naar de meelworm. Een goede indicatie of de wormen nog genoeg te eten hebben is de temparatuur van de bak. Hebben de meelwormen het goed is de temp lekker warm dik 30 graden cel. Als het voer op raakt wordt de bak ook koud en wordt het weer tijd de wormen te zeven en nieuw voer te geven.
Op deze manier kan je elke dag een honderd witte wormen eruit halen voor de jongen.
Ik heb ook weleens aan Bambix gedacht maar dat is ijzerrijk dus dat is geen optie.
Biergist moet je niet in een of andere reform zaak halen maar bij een Welkoop winkel dan heb je het voor 20% van de prijs die je bij de reform kwijt bent.
Het wordt veel gebruikt voor duiven.
De sepia even in een aantal stukken breken.
De leftovers van het fruit wat ik uit de volières haal gaan voor een gedeelte ook naar de wormen toe niet te veel want als de bak vochtig wordt krijg je een stinkende troep.
Let wel dat meelwormen maar een 30% van het aanbod mag uitmaken de rest moet uit andere insecten bestaan Krekels Wasmotten vooral de echte mot niet de larve die je wel eens als lekkernij mag verschaffen want die zijn helemaal moddervet Pinkie's wat garnalen
Morio's alles waar je maar je handen op kan leggen.
Nog even terug naar de meelworm. Een goede indicatie of de wormen nog genoeg te eten hebben is de temparatuur van de bak. Hebben de meelwormen het goed is de temp lekker warm dik 30 graden cel. Als het voer op raakt wordt de bak ook koud en wordt het weer tijd de wormen te zeven en nieuw voer te geven.
Op deze manier kan je elke dag een honderd witte wormen eruit halen voor de jongen.
Arjan is biergist biergist of zijn er meerdere soorten biergist verkrijgbaar?
En wat vind jij van een meelwormenvoer (Aves bv.) ?
De manier waarop je dat gebruikt spreekt mij ook wel aan.
En wat vind jij van een meelwormenvoer (Aves bv.) ?
De manier waarop je dat gebruikt spreekt mij ook wel aan.