Ik beantwoord je vragen ook op deze manier, om meer forumleden te informeren en gelegenheid te geven tot reageren.
Je vragen waren:
Ik ben in bezit van twee Shamalijsters en misschien dat jij mij kunt helpen met wat vragen.
- Welke Nutribird jij gebruikt bij je vogels en waar deze is te bestellen?
- Weet jij toevallig de latijnse namen van de Medan Shama [langstaart] en de Grove Shama [grootste soort?]
- Waar ik online pinkies en buffalowormen kan bestellen?
Ik woon in Amsterdam en heb het idee dat het kweken van deze vogels meer in het zuiden/oosten van het land is geconcentreerd. Wellicht dat een webshop met snelle levering mee kan helpen om vlot aan mijn voeding te komen.
Alvast dank.
Antwoord :
Ik geef mijn shama's in de winter universeel met wat extra gedroogde insecten er onderdoor en soms Nutribird Uni Komplet er nog bij, maar als ze dit kennen zijn er shama houders die dit puur geven en de vogels zien er prima uit, tijdens het kweekseizoen alleen levende buffaló wormen tot na de rui. Een medan shama komt uit het westelijke deel van sumatra daar ligt de stad Medan en zijn iets forser qua lichaamsbouw ze hebben een gemiddelde lengte staart staan bekend als de betere zangers en hebben bredere staartveren dan de andere soorten shama's, de hele grote shama's komen ook van het eiland Sumatra maar meer uit de oostkant van het eiland nabij de stad Lampung en worden zo ook genoemd en vermoedelijk zijn er heel veel ondersoorten uit de omliggende eilanden die ook groot zijn of nog groter zoals er twee jaar geleden eentje op de clubshow in Oirschot te zien was, maar typisch voor deze shama's is de relatief kote staart en een ander soort tjak tjak wat je goed kan horen. Op Borneo komen de Stricklandii shama's voor en maken het zelfde geluid en hebben ook een korte staart en witte pet.In Nederland zitten vermoedelijk nog een paar wildvang en dus zuivere Medan shama's, bij mijn weten een Lampung shama en heel veel shama's uit India en omringende landen die onderling gekruist zijn.De shama's van bv David de Souza zijn ontstaan uit kruisingen van soorten uit de omliggende landen en regio's en worden door velen gezien als de ultieme shama, ze genieten niet mijn persoonlijke voorkeur, ik vind de zang interresanter van de soorten van sumatra en vogels die enigzins lijken op die van David de Souza zitten er niet in Nederland.
In Duitsland is in het verleden een artikel geplaatst over shama's met heel veel positiefs over sumatra shama's, sindsdien zijn shama's van het eiland sumatra erg geliefd aldaar.
We hebben een keer geprobeert om wat shama's bij elkaar te brengen om ze te laten zingen, achteraf gezien was dit gedoemd te mislukken, een enkeling liet zich een beetje horen maar verder kwamen ze niet, logisch het was in oct. Om een idee over onderlinge verschillen te krijgen van onze shama's zouden we een groot aantal in allemaal ,de zelfde grote TT kooi, moeten plaatsen en dan zie je kleine en hele grote verschillen en zegt meer dan het hiervoor geschrevene.