Nu heb ik maar 3 soorten, 1 soort waarvan ik de jonge nog steeds meteen verkoop ik noem deze mijn "voergeld vogels", ik betaal hiervan dus alle kosten over een heel jaar, de andere twee soorten (welke dit zijn is niet relevant) zijn zogenaamd moeilijke, zeldzame en daardoor dure soorten, en houd ik, omdat dit een grotere uitdaging is geworden dan al die andere soorten die gelukkig inmiddels makkelijker kweken, ik kan hierdoor van deze 2 soorten meerdere koppels houden, eventuele verliezen beter opvangen en mijn kweekkunde wordt meer geprikkeld dan voorheen. Het voordeel van deze manier vind ik dat door het houden van meerdere koppels ik : meer inzicht krijg in de kweek problemen van een soort, als ik wat kweek ik hiermee niet hoef te leuren maar heel makkelijk verkoop, ik ben iemand die het niet interesseert wat een vogel kost of waar ik hem vandaan moet halen maar wel altijd in het oog houd dat ik maar een beetje kweek succes nodig heb om mijn investering ruim terug te verdienen. Het is een hobby, geen bedrijfsvoering maar ik investeer om schitterende vogels te kunnen bezitten, en zelf bedruipend, ik reken ook erg simpel, een koppel van 1500 euro die ik heb verkregen door de hoogste/te hoge prijs te betalen hoeft maar 3 jonge te produceren om bv hetzelfde (1500) of iets meer op te brengen en dan heb ik wel die aparte mooie vogels in mijn kooi. Ik ben ook van mening/hoop dat meerdere collega kwekers die al van alles hebben gekweekt dit gaan doen, voordelen zijn dat de soorten die moeilijk kweken en daardoor dun zitten in Europa meer jongen voortbrengen dan wanneer men zoals ik voorheen maar een koppel houd.
Ik schrijf dit alleen om inzicht te geven hoe andere kweken en om stof ter discussie of overweging te geven want dat is toch het mooie van dit forum.
Vriendelijke Groeten