Japanse Nachtegalen in Frankrijk

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Japanse Nachtegalen in Frankrijk

Bericht door White_Blackbird » 02 apr 2008, 20:40

Ik zat net voor het eerst op het vogelcafé te kijken en las daar iets over Japanse nachtegalen die in Frankrijk in het wild zouden leven, daar ook gevangen worden en o.a.naar Nederland worden geëxporteerd. Ik direkt zoeken naar Franse sites en... ja hoor: er zitten inderdaad van deze vogels in het wild. De populatie bij Béarn wordt op meer dan 1000 exemplaren geschat en ook vanuit Val de L'Oise, Region Parisienne, Marseille en het Zuidwesten van Frankrijk worden ze gemeld. Allemaal afstammelingen van losgelaten en ontsnapte vogels. Ben benieuwd wat de status is van deze vogels in Frankrijk, maar ook wat de status is als ze hiernaartoe worden geëxporteerd. Wie kan daar wat over vertellen? Al met al toch een leuk handeltje, als je bedenkt dat ze hier voor 350 p.p. van eigenaar wisselen. Leuk ook om er wat mee te brengen van een kampeervakantie of zo. Hadden ze destijds nog maar wat meer van dergelijke soorten uitgezet.(haha) Oja, ze komen ook al in Spanje in het wild voor!

Softbill

Re: Japanse Nachtegalen in Frankrijk

Bericht door Softbill » 02 apr 2008, 22:10

I also looked for information about introduced birds in Euroepan countries. I did not find any information about Japanse nachtegalen in France, only in Spain and Italy. Italy also has a population of a species of bulbul and a parrotbill, and another small insect-eater - all from escaped birds. Spain also has a waxbill species.
The best place to look is on the forums used by birdwatchers (sorry - I do not know the name in Dutch - people who watch birds in the wild). Also - each country has a check-list that includes all species seen in the wild.
Is the information about the nachtegalen in France good?

In the UK, a bird must be listed as breeding here or as a species on migration to be protected by law. The ring-necked parakket is protected here - wild population ~40,000, because it has bred here for so long. People are catching them now and selling them claiming they were bred in an aviary.

http://www.birdforum.net/showthread.php?t=45037
Laatst gewijzigd door Softbill op 02 apr 2008, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 02 apr 2008, 22:26

Try Google and use the words Leiothrix France, Softbill. Most information is written in French.

Softbill

Bericht door Softbill » 03 apr 2008, 18:37

I used leothrix france to finds the site on the link - that lists several species living wild in Europe - including red avadavats.
I have not looked through many sites, but I wonder how accurate the numbers are.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 03 apr 2008, 20:15

http://www.ornithomedia.com/magazine/mag_art336_1.htm
Take a look at this article, Softbill. Other words to find interesting information on the web: rossignol de Japon and léiothrix jaune. It appears that the birds are not all over France, but restricted to a few regions. The researchers have the impression that the populations are expanding.

Softbill

Bericht door Softbill » 03 apr 2008, 20:27

Expanding? Now where is that mist net? :-)

Tha article on your link says that they have nested in the UK - which is not impossible, but it is surprising - I have heard nothing of this at all.
Laatst gewijzigd door Softbill op 03 apr 2008, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

jupiler
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door jupiler » 05 apr 2008, 21:15

ja hoor deze verhalen kloppen

ik heb weet van iemand ze'n vriend die vroeger zo'n 8jaar terug massa's japanse nachtegalen van de import
opkocht voor een prikje en ze in een bos losliet , hij voorziet 15 tal voeder stekken en vershaft hen massa's
insekten
uiteraard heel leuk zo'n open voliere op een oppervlakte van enkele hectares maaaar de jonge vogels ringen is aars moeilijk

en wat de prijzen in de handel betreft kan ik zeggen dat ze al serieus aan het dalen zijn
vandaag nog in een handel binnen gewandeld en de japanse nachtegalen stonden 125euro stuk
en dit als handelaars prijs is heel sherp
mja als ze dan toch plots weer niet zoo zeldzaam beginnen te worden dalen de prijzen

voor mij is en blijft het een mooie zangvogel voor in de voliere waar ik zelf niet mee zal kweken

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 05 apr 2008, 21:46

Ik heb laatst hier in Belgie deze nachtegalen in de handel zien zitten. Machtig mooie kleuren. Iets helemaal anders dan onze volièrevogels. Ik stel mij echter de vraag of deze franse vogels (uitgezet in wijngaarden werd mij verteld) niet beschermd zijn. Worden deze nu beschouwd als behorende tot de EU?

jupiler
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door jupiler » 05 apr 2008, 22:12

hoi Gaai
ja ik heb ze 2 weken terug ook gezien in het echt bij die vriend
ze waren wel nog wat wild in de kooi maar waren toch perfect van kleur en lengte
ik denk zolang ze niet geringd zijn je niet kan bewijzen waar ze geboren worden en dus niet
kan spreken spijtig genoeg van een EK vogel
trouwens om aan ze'n (eigen)jongen te komen moet hij ze vangen met een slagnet
wat denk jij hier van wettelijk of niet ??

laat als voorbeeld gelden in men tuin nesteld een koppel pimpelmeesjes ik ring de hele buit
voeder ze verder op met de hand en plots zijn ze EK terwijl ze toch inde natuur en niet in een
voliere geboren zijn
word een heel rare kwestie zo met die japanse nachtegalen

P.S. voor de vakantieganger het bos dat ik weet is wel volledig omheind en prive terrein

Plaats reactie