Ik gebruik ipv detol of bleekwater, een product van busy birds, het is een vrij nieuw product: Birds Well Super. Het klinkt in elk geval erg lovend, eerst vond ik het nogal een ongeloofwaardig product, maar er blijkt op meer plaatsen, reactie te zijn van mensen die het een heel goed product vinden. Ik vind het erg aangenaam ruiken, volkomen onschadelijk voor de vogels en werkt antibacteriëel en zou goede bacteriën bevatten, wel erg raar, bacteriën in een citroen geurende oplossing. Althans vind ik nergens geen info over de concrete samenstelling... het reinigd wel zeer goed en gwn nog is nasprayen voor de desinfecterende "blijvende" werking. Iemand ervaringen met dit product? Ik heb ook Cid 20 voor de extreme aanpak, dit heb ik van de vogelarts, het is een virucide, fungicide en bactericide.
Het is mssn wel veiliger om detol te gebruiken ofzo, zo weet je zeker dat je met een desinfectans gereinigd heb, maar voorlopig werkt de "biologische" aanpak ook en het is daarbij ook nog is vogelvriendelijk, dus je kan lekker schrobben, met de vogels in de volière, moest dit wegens omstandigheden nodig zijn.
ps: gaailijsters zijn nog altijd mooi afwisselend aan't broeden, ik heb net het eten weer ververst, het universeelvoer droogt met dit weer wel erg snel uit...
Even nog een kleine rondvraag: Denken julie dat elke volière een beschutte kant moet hebben, dan bedoel ik niet met losse struiken, maar een haag of een scherm tot ongeveer 3 kwart hoog van de volière? Ik dacht aan gespleten bamboematten, boomschorsmatten, heidematten (hier heb je een goedkope versie van (ongeveer 29 euro, maar die zijn dan weer niet geheel zichtdicht en vooral niet winddicht). Ik ben dus opzoek naar een duurzame en prijs kwaliteit goeie oplossing, als julie tips hebben, weet trouwens ook niet of gespleten bamboematten, een goede schutting vormen tegen regen en wind.., ze komen wel het goedkoopste uit, deze hebben ze momenteel in de Macro (groot warenhuis). Ik overweeg om één zijde voor 3/4 dicht te maken, zodat de vogels zich veiliger voelen en mssn toch willen gaan broeden, aangezien zowel de jap nachtegalen als de diadeemtimalies niet willen gaan broeden en toch in conditie zijn. Ik hoor regelmatig broedse geluiden vanuit de conifeer gemaakt door de jap nachtegaal man en hij zingt volop!
Mvg
Jan