Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 21 mei 2008, 12:57

Daarnet even naar huis gaan kijken naar de incagaaien.
En jawel, reeds één jong in het nest.
Uiteindelijk heeft de pop haar eerste ei gelegd op 02/05. Er zijn maar 2 eieren gelegd en het eerste is dus vandaag uitgekomen. Broedduur dus ongeveer 19 dagen. En nu maar hopen dat alles goedkomt.

Jandb
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jandb » 22 mei 2008, 22:12

Proficiat Gaai, het zou knap zijn moest het lukken met de incagaaien. Bij mij verloopt alles voorlopig prima, de drie jongen groeien heel erg goed, er verschijnen nu op de kop de eerste stoppeltjes :), ik schat dat ze nu ongeveer 10-12 cm zijn. De ouders voederen beiden erg goed, ze proppen in hun bek zoveel ze maar kunnen en heb ze al zien voederen, fantastisch om dat te zien, hoe omzichtig de man te werk gaat. Daarstraks is vooreerst de pop ook uit de volière geweest om een vluchtje door de tuin te doen, de man was al buiten en ze hebben samen een beetje heen en weer gevlogen, fantastisch om te zien. Je zag echt dat ze erg gelukkig waren, vooreerst heb ik ze terug samen gezien weg van de nest. IK hou alles goed bij en ga zeker een kweekverslag indienen, zodat ik mijn ervaringen kan delen met de anderen. Hier al wat leuke foto's van de vluchten nu en de vogels. Ik hoop ook de jongen en het voederen is te kunnen vastleggen, al komen de examens er dicht bij. Echt ongeloofelijk hoe snel ze het voer erdoor jagen, ze eten ook bijna geen universeel meer, dat kan ik goed merken.

Groetjes en iedereen net evenveel geluk toegewenst, als mij toegewezen is!

Jan

http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_596.html
Laatst gewijzigd door Jandb op 22 mei 2008, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 24 mei 2008, 21:28

Ook proficiat Jan.

Ik denk dat het bij mij zal blijven bij één jonge inca. Het andere ei is niet meer uitgekomen.
De eerste twee dagen kon ik heel duidelijk het jong horen in het nest. Vanaf de geboorte liet het reeds een gekrijs horen.
Het jong wordt voornamelijk gevoerd met ééndagsmuisjes en witte meelwormen. De levende krekels worden voorlopig nog niet al te veel opgenomen.

Weet iemand of gaaien nog aan een tweede broedsel beginnen?

Jandb
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jandb » 25 mei 2008, 22:57

Hoi allemaal,

@ Gaai, danku, hopelijk komt alles goed met die kleine inca, dat moet gewoon, verzorg hem goed! Ik denk wel dat ze twee rondes kunnen doen, gaailijsters doen da toch ook?

Ik heb groot nieuws! Er is daarstraks een eerste gaailijster uitgevlogen, ik heb het kunnen ringen met ringmaat 6, het ziet er kerngezond uit en was al verassend groot. De ouders gingen wel serieus te keer, toen ik wou kijken wat er allemaal gaande was. De man maakte heel vreemde hoog fluitende geluiden enzo... Dus ik wist al wat ik kon verwachten, toen ik ze zou moeten pakken voor het ringen. Ik heb dan toch maar de beslissing genomen, om het reeds uitgevlogen jong te ringen. Ik kon het heel gemakkelijk van de tak afnemen, maar toen het een kreet liet barste de hel lost, ik voelde plots pikkende snavels op mijn hoofd en twee agressieve vogels die naar mijn hoofd vlogen. Ik schrok serieus, heb dit nooit eerder meegemaakt, ik heb dan ook nog nooit gaailijsterjongen moeten ringen. Komt dit vaak voor? Ik ga toch proberen morgen de andere twee te ringen, die liggen nog in de nest.

Hoe staat het bij de echte grote kwekers, is er al succes geboekt, met zeldzame soorten?

groetjes,

Jan

diederikw

Bericht door diederikw » 25 mei 2008, 23:55

hai jan
mooi dat het zo goed gaat
mijn blauwoog gaat ook nog steeds goed
nu 4 dagen uitgevlogen,
en er is slechts 1 jong om zich over te bekommeren
ring hem niet
vind ik eigenlijk niet belangrijk, ben allang blij dat de jongeman een prima vader blijkt
zag ze heel fel achter de blauwe fluitlijster aanzitten,
en dacht altijd dat het hele lieve vogels waren, tja in vergelijking met de andere gaaien
zijn het ook echt lieverdjes
ik ring dus niet,weet niet of dit me nu afgeraden gaat worden,maar ja, tis gewoon veel te hoog om hem te pakken
3, 3,50 mtr zit ie in de begroeing
hopelijk niet te veel onweer dan komt het goed
zegwanneer haal ik hem weg bij de ouders? misschien weet arjan dit voor mij
balen van die rupsen zeg, dat is toch ook weer wat
maar goed dat je het meld, we leren veel van een ander zijn teleurstellingen ook
ikzelf heb dus die kitta en koeten eruit, diep water eruit,
alles om mezelf later niet voor de kop te hoeven slaan, en dan nog blijft het hopen op het beste heh
vandaag zijn de druppelgaaien ook gaan zitten op het nest waar ze een week aan genesteld hebben
morgen even goed observeren
grtjs

Arjan

Bericht door Arjan » 26 mei 2008, 00:42

Jan Bart en Diederik van harte.
Ik zou ze wel ringen Jan B. want nu ze uit het nest zijn is het geen gevaar meer voor het jonge spul.
Die rupsen jongens kijk uit wat je doet.
Ik ga een nieuw topic openen over de handopfok ik weet het is contraversieel maar iederéén loopt er een keer tegenaan en we moeten allemaal opnieuw het wiel uitvinden en onze dierbare vogeltjes betalen de prijs.
Diederik je moet gewoon werken met een vangkooi dan heb je ze zo te pakken.

diederikw

Bericht door diederikw » 26 mei 2008, 07:48

tnx arjan
ben er erg blij mee want de vaderblauwoog was zo mak, en jong, omdat de vorige eigenaar hem dus handgefokt had!!!!!!!!
door die tamheid had ik er weinig geloof in, maar ik dacht heyy, ik doe hem met de ervaren pop in een hele grote voliere zodat ie wat schuwer wordt en aangwezen op elkaar
misschien dat de pop hem wel wegwijs maakt en de binding sneller op gang komt doordat ze omgeven worden door vreemde vogels
hehe heerlijke vogelpsychologie
maar ziedaarslechts 2 maand later, een goed samenwerkend broedkoppel!
ik zal vorige eigenaar bellen, een vogelvriend, vragen over die handopfok , dan is er nisschien al snel een bewijs van succes met een handopfok gaailijster heh
ook ik heb inmiddels verschillende soorten gaailijster noodgedwongen handopgefokt en weet er wel iets van
maar regelrecht uit het ei???? dat is heeeeel knap, wie is dat dan wel gelukt???
ik heb een couveuse(eigenlijk voor de nestvliedertjes hier) ideaal voor handopfok
als je witkuiven tot 7 nestjes na zo'n 10 dagen de brui eraan geven, nou geloof me
dan wil je zelf echt wel eens wat proberen...resultaat: 4 mooie popjes
helaas weer opnieuw met een koppel moeten beginnen...
greetzz

diederikw

Bericht door diederikw » 26 mei 2008, 07:56

oya arjan
ik pak alles met een simpel vankooitje in die grote volieres
houtje touwtje en trekken maar...
werkt altijd
behalve bij 1 superoude en superslimme witwang (import en zo'n 20 jaar hier)
heeft me 2 weken gekost!!!!!!!poepoe
maar het jong is nog nie erg aan de wandel
en zit hoog in de begroeing
de vraag is eigenlijk is het erg als ik hem geen gesloten ring ga geven of niet?
en, wanneer is de beste tijd om hem weg te halen bij de ouders
wat doen jullie normaal? ik wacht altijd ruim dat ie echt zelfstandig is, maar misschien moet ik sneller zijn
zodat de ouders nog verzorgingsdrift hebben en misschien daaromook weer snel zin hebben in een nieuw nest???

ime

Bericht door ime » 26 mei 2008, 09:34

Hallo Diederik,
Jonge gaailijsters worden net als jonge japanse nachtegalen nog een week of 2 a 3 na het uitvliegen door de ouders (vader) gevoerd. Ze moeten nog veel leren en veel groeien. Nooit voortijdig weghalen! Dat geeft risico op verdorsten en verhongeren. De vogels beginnen meestal kort na het uitvliegen (maximaal een week) alweer met een nieuw nest. Over driften hoef je je geen zorgen te maken. De pop gaat leggen en de man blijft doorgaan met de jongen verzorgen. Dat hebben ze echt nodig! Pas als de nieuwe jongen zich aandienen kun je de eerdere jongen beter weghalen. Maar als de voliere groot genoeg is kunnen ze nog wel langer bij de ouders blijven. (niet bij andere soorten per definitie het zelfde doen. Hoe lang de ouders de jongen verzorgen en om zich heen blijven dulden verschilt per vogelsoort)
Laatst gewijzigd door ime op 26 mei 2008, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Softbill

Bericht door Softbill » 26 mei 2008, 09:54

With most birds, the young will be independant and feeding themselves when the next eggs hatch - 2-3 weeks after they leave the nest. If you leave the young in the same aviary when more eggs hatch, you may have a problem. The first/older youngsters will still beg to be fed and will be a bigger stimulus to be fed than the new young - the new young may not get fed - but as Timalie says, this depends on the species and the individual birds (and also how many insects you can provide for them all). You can see this in your garden - very large blackbird (merel) young will beg to be fed for many weeks.

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 26 mei 2008, 18:50

To ring or not to ring.

Al de hele week lig ik 's avonds in bed na te denken. Zou ik de jonge incagaai nu ringen of niet. De voordelen, de adviezen op dit forum, de nadelen en de risico's. Uiteindelijk heb ik daarnet de knoop doorgehakt. Ringen!

Aanleiding van deze operatie was het niet uitgekomen ei in het nest van de inca's. Wat mij betreft kan dit twee kanten uitgaan. Ofwel droogt het ei uit, ofwel begint het te rotten. Aangezien ik niet het risico wil nemen dat een rot ei zou stukgaan in een nest met nog niet uitgevlogen jongen besloot ik dit ei te verwijderen.

De hele week had ik reeds met een spiegeltje in het nest gekeken. De oudervogels hebben hier blijkbaar geen problemen mee. Dus vandaag na het aanbieden van verse witte meelwormen, krekels en muizen, net voor het verlaten van de volière even mijn hand in het nest en ei eruit. Binnen vijf tellen was alles achter de rug en na een kwartier zat de pop weer op het nest alsof er niets was gebeurd.

Dat ging gemakkelijker dan ik dacht en meteen dook het "ringspook" weer op in mijn gedachten. De beslissing was genomen. Ik zou het risico nemen. Mijn voornaamste redenen zijn het feit dat ik graag een goed geringde vogel heb en het feit dat het nog vroeg op het seizoen is waardoor de oudervogels bij het verlaten van het jong misschien nog wel zouden overgaan tot een tweede broedsel, dat ik dan wel weer echt NIET zou ringen.

Dus binnen in huis de ring (6 mm) klaarmaken. Hiermee bedoel ik het volledig omwikkelen van de ring met de roze "spanadrap" van vroeger. Dit is voor mij nog altijd de beste inzake kleven. De nieuwe plastiekachtige klevertjes laten bij een beetje vocht meteen los. Vervolgens in de volière de handen inwrijven met universeelvoer, deurtje open, pop vrijwillig van het nest, een handvol meelwormen op de grond gegooid, hand in het nest, jong eruit en uit het zicht de ring aanschuiven. Dit ging zeer gemakkelijk en ik denk dat ik nog wel een dag of twee mocht gewacht hebben, doch de pleister rond de ring zorgt er wel voor dat de ring blijft zitten.

Vervolgens jong terug in het nest en meteen zo ver mogelijk weg van de volière. Ik heb het jong zelf niet eens goed bekeken, zo vlug ging het. Vanop het terras zag ik dat de pop na een paar minuten weer op het nest ging zitten. De eerste fase, de verstoring, zat er op. En voorlopig zonder nadelige gevolgen. Morgen hoop ik het jong levend en wel in het nest aan te treffen. Zoniet, .... ja men zegt dat men pas iets wil aannemen als men het zelf heeft meegemaakt. En anders heb ik misschien wel een gesloten geringd jong, eigen kweek. We zien wel.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 26 mei 2008, 19:11

Had het zelf niet gedaan, maar zoals je het beschrijft lijkt het te gaan lukken...

Softbill

Bericht door Softbill » 26 mei 2008, 20:14

Old, legally imported birds that have no ring will be a problem for someone at some time in the near future. Any bird with no ring will be a problem soon. The EU law of 2-3 years ago accpets only birds with rings as legal - the words of the law (in English) do not say this directly, but it is what they actually mean.

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 26 mei 2008, 20:31

Dat is goed mogelijk. Ik hoop echter dat er dan wel een soort van breekringen wordt uitgegeven want er zijn echt wel soorten die niet of moeilijk kunnen geringd worden in het nest, bv. neushoornvogels.

Purmerbird
Junior Forumlid
Contacteer:

Bericht door Purmerbird » 27 mei 2008, 15:26

Bij een kennis van mij is afgelopen weekend een incagaai uitgevlogen, we hebben besloten om het niet te ringen, maar nu het uitgevlogen is willen we het toch proberen met een iets grotere ring.
Dus wie een 6,5 of 7 mm ring overheeft geef maar eens seintje. 06-13405389
het jong is grootgebracht met wasmotten en nestjongen van ratten en ook wel wat meelwormen.
Vorig jaar inca's 4 eieren 4 jongen geen op stok, nu 3 eieren, 2 uit en 1 uitgevlogen. De ouders zijn direct weer volop actief met nestmateriaal en we hopen uiteraard op een 2e nest om vogels te ruilen en een nieuw onverwant koppel extra op te zetten.
Bij mijn gularissen is nog geen activiteit te vinden, wel heb ik een 3e exemplaar van de bruine diksnaveltimalie(kaneelmees) opgehaald die lichter van kleur is dan de andere 2. Hetlaatste exemplaar moet een zekere pop zijn en ik had een zekere man, dus ik vermoedt 2-1. Hopen dat dit gaat lukken.
Groetjes uit purmerend

Plaats reactie