Het aanbieden van voer.

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Arjan

Het aanbieden van voer.

Bericht door Arjan » 11 okt 2005, 22:45

Hier wat tips over hoe het voer aangeboden kan worden. Op het volgende idee kwam ik een aantal jaar geleden in het Noorderdierenpark daar hadden ze een nieuw bassin in gebruik genomen voor de zeehonden.<br>Door een speciaal voedingssysteem kwamen er op verscheidene plekken in het bad de hele dag door stukjes vis in het bassin terecht waardoor de zeehonden de hele dag door alert aan het jagen waren.<br>Na wat piekeren maakte ik het volgende en dat werkt al drie jaar bij mij in de volière.<br>Je neemt een jampotje en schroef de deksel op een mooie plek aan het dak zodat je het goed kan zien. <br>Wel minimaal 2 schroeven gebruiken. In de bodem van het jampotje boor je in de rand één of twee gaten.<br>De meelwormen voer je nu door ze in het jampotje te doen en tegen het dak van de volière te schroeven let maar op de vogels zijn er uren mee bezig.<br>Nu is er alleen het probleem hoe een gat in de bodem van een jampot te boren.<br>Daarvoor heb je een Dremel nodig een goede diamant boor of steentjes die zijn bij de Gamma te halen in de afdeling Dremel je neemt om te beginnen een aantal jampotjes want het zal heus wel een keer fout gaan en een aantal van die dikke post elastieken die postelastieken wikkel je goed om het potje heen hoe meer hoe beter dat voorkomt dat de potjes barsten en vervolgens ga je rustig zonder kracht op één plaats de rand wegslijpen op een moment onstaat er een gaatje en klaar is Kees.<br>Fruit gedurende het broedseizoen geef ik het fruit altijd in schaaltjes ik versnipper het in een foodprocessor en vervolgens krijgt ieder zijn deel. De reden dat ik dat doe is dat de ouder het fruit makkelijk kan pakken en daardoor meer kan voeren of meer tijd voor zichzelf overhoud. Maar het is wel een heel gedoe in het drukste jaargetij loop ik met een vol dienblad bakjes ophalen afwassen fruitschillen etc etc.<br>Dat is in de winter echt geen optie en dan is het ook niet nodig want dan hebben de vogels tijd zat.<br>Nu zag ik van de zomer een collega vogelliefhebber die het fruit aanbood op een spijker goed idee dacht ik<br>maar niet op een spijker i.v.m. de ijzerstapelings ziekte<br>Dus ruim een week geleden een soort behandelde spijker gevonden die niet zou roesten de koppen er af gehaald en overal waar nodig in de volière aangebracht<br>Het fruit begon na een paar dagen helemaal zwart te worden in de buurt van de spijker. In het fruit zitten toch allemaal zuren en dan ook nog in een zuurstofarmmilieu het leek mij niet gezond dus heb ik ze maar snel weggehaald. Vandaag had ik de oplossing, Gamma hoe anders heeft hele dunne ronde stokjes een meter lang diameter 6 mm. geribbeld kost 35 cent deze heb ik verzaagd in stukjes van 7 à 8 cm<br>met een 5 mm. boor gaten geboord waar ik het fruit aan wil bieden vervolgens met een kunststof hamer de stokjes er in getimmerd en als laatste een punt aan geslepen met een puntenslijper het werkt perfect en is veilig.<br>Hebben jullie ook een leuk idee, gooi het in de groep.<br>Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben

william
Forumlid
Contacteer:

Re: Het aanbieden van voer.

Bericht door william » 21 okt 2005, 19:53

dit systeem zie ook vaak in dierentuinen, dit om de verveling tegen te gaan en hun natuurlijke gedrag zo veel mogelijk te ontplooien.<br><br>is interessant om dat ook bij ons toe te passen, zo moeten ze aktiever op zoek gaan.<br><br>

Ton

Bericht door Ton » 30 okt 2005, 08:45

Inderdaad een goed systeem, de vogels blijven lekker actief.<br>Ik heb er vaker over gelezen, wat ik nog niet zo snap, waarom moet het per sé een glazen potje zijn?<br>Gewoon het bakje waar je (een keer) wormpjes in koopt. Dat is ook transparant en er is 100 keer makkelijker een gaatje in te prikken. <br>Dit voor de leden die niet in glas willen boren.<br><br>Groeten, Ton Koek<br>Haarlem.

Tim

Bericht door Tim » 24 feb 2008, 19:46

hallo,

dit lijkt me inderdaad een goed systeem, het probleem, eigenlijk eerder mijn probleem is dat ik probeer te vermijden van in mijn vluchten rond te lopen.

Ik bied mijn voer aan in plexi bakken die zich buiten de vlucht bevinden, ik kan dan voeren zonder mijn vogels op te jagen.  ze zijn ongeveer 40x30x30 cm met een invlieggat bovenaan en een deurtje in de achterkant. Nog een bijkomend voordeel is dat als ik levend voer geef, (krekels; sprinkhanen; weideplankton...) het lang in de bak blijft terwijl het anders snel zou kunnen ontsnappen.
Ik heb nog niet de beschikking over een diepvrieskist, dus het afkoelen van de insecten heb ik nog niet geprobeerd. Al denk ik dat het goed is voor de eerste 5 minuten, dan springen, en vliegen ze er toch vandoor?   Hoe lossen jullie dit dan op?
Ik werk overdag, en hoe zorg je ervoor dat als je vogels jongen hebben, ze toch de beschikking hebben over voldoende insecten?

Plaats reactie