Het is lang geleden dat hier nog zoveel activiteit was, en dat vind ik best leuk. Nu breng ik natuurlijk ook graag mijn steentje bij:
Misschien is de titel een beetje overdreven, omdat het evengoed natuurlijk gedrag kan zijn maar kom.
Ik heb een paartje bruinemaskergaailijsters zitten. Het was mij al opgevallen dat de aarde regelmatig werd omgewoeld en dat de vogels veel op de grond zitten. Nu heb ik vandaag ontdekt dat het voer dat ik ze voorzet (nutribird beokorrels) voor een deel rechtstreeks word opgenomen, maar dat er een groot deel in de grond verdwijnt om dan later weer opgegraven te worden en alsnog word verorberd.Een beetje zoals de Vlaamse gaaien in onze contreien doen als ze hun wintervoorraad aanleggen. Is dit een typisch gedrag voor deze vogels?
En dan heb ik ook nog een paartje roodstaartminla's zitten. Maar mijn popje vertoont kale plekken. Ik heb dit al eens gemeld en toen was er niemand die daar ervaring mee heeft. Nu heb ik eindelijk eens kunnen zien hoe het komt dat ze die kale plek vertoont. Ze láát zich plukken. Het was voor mij een hele ontdekking. Het popje bood zich aan, hangende vleugels, de veren helemaal opgezet. Niet zoals je bij een zieke vogel ziet, maar eerder alsof het een soort van balts is. Veren die helemaal rechtgezet werden in plaats van mooi strak langs het lichaam. Ze strekte zodanig haar nekje dat het mannetje 2 stoppels weg kon pikken. (Van die veertjes die je bij vogels ziet die maar enkele dagen uit het ei zijn. Ik weet de juiste naam niet ) En daarna bood het mannetje zich aan, maar het popje ging daar niet echt op in.Er kwam helemaal geen agressie bij te pas. Ik hoop maar dat dit niet wijst op een tekort va het ene of het andere.
Het lijkt me wel interessant om te weten wat andere liefhebbers ontdekken, meemaken. Het moet niet altijd kommer en kwel zijn. Soms is het best grappig of gewoonweg vreemd. Ik hoop dat er nog reacties komen!
mvg.
Vreemde gewoonten bij onze vogels.
Moderators: René, adminrobin
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Re: Vreemde gewoonten bij onze vogels.
Tim,
Wordt er daarna nog met de pluimpjes gespeeld of worden ze opgegeten? Als er mee gespeeld wordt dan kan je misschien gekookte kippeveren aanbieden. Worden ze opgegeten, dan zal er misschien iets schelen aan de voeding. Ik heb dit laatste kunnen vaststellen bij een koppel hokko's in een vogelhandel.
Wordt er daarna nog met de pluimpjes gespeeld of worden ze opgegeten? Als er mee gespeeld wordt dan kan je misschien gekookte kippeveren aanbieden. Worden ze opgegeten, dan zal er misschien iets schelen aan de voeding. Ik heb dit laatste kunnen vaststellen bij een koppel hokko's in een vogelhandel.
Hoi Tim,
De bruine maskergaailijsters verstoppen/begraven bij mij ook voer maar dan allerlei zaden. Later zoeken ze die dan weer op. Ze hakken op die zaden alsof ze spechten zijn. Blijkbaar krijgen ze er geen koppijn van. Ik geloof dat veel gaailijsters. gaaien en eksters dit gedrag vertonen. Een appeltje voor de dorst zullen we maar zeggen.
Het popje van je minla's laat zich niet plukken. Ze wordt geplukt. Timalies bieden elkaar hun veren aan om te verzorgen. De pop verwacht dus als zij zich aanbiedt dat de man haar veren gaat verzorgen. Hij maakt misbruik van de situatie en plukt een pennetje uit en eet het op. Blijkbaar heeft hij geleerd dat hij op die manier een zeer voedzaam hapje binnen krijgt. Als de pop niet de dominante vogel is kan ze hem dat niet verbieden. Aanbieden zal ze zich blijven omdat dat nu eenmaal zo hoort bij timalies. De enige manier om de pop zonder kale plekken te krijgen is denk ik haar een hele rui apart zetten.
De bruine maskergaailijsters verstoppen/begraven bij mij ook voer maar dan allerlei zaden. Later zoeken ze die dan weer op. Ze hakken op die zaden alsof ze spechten zijn. Blijkbaar krijgen ze er geen koppijn van. Ik geloof dat veel gaailijsters. gaaien en eksters dit gedrag vertonen. Een appeltje voor de dorst zullen we maar zeggen.
Het popje van je minla's laat zich niet plukken. Ze wordt geplukt. Timalies bieden elkaar hun veren aan om te verzorgen. De pop verwacht dus als zij zich aanbiedt dat de man haar veren gaat verzorgen. Hij maakt misbruik van de situatie en plukt een pennetje uit en eet het op. Blijkbaar heeft hij geleerd dat hij op die manier een zeer voedzaam hapje binnen krijgt. Als de pop niet de dominante vogel is kan ze hem dat niet verbieden. Aanbieden zal ze zich blijven omdat dat nu eenmaal zo hoort bij timalies. De enige manier om de pop zonder kale plekken te krijgen is denk ik haar een hele rui apart zetten.
hoi Ime,
ik vreesde daar al voor. Denk je dat dit gevolgen zal hebben voor de kweek?
Is er een manier om dat gedrag van het mannetje af te leren?
ik vreesde daar al voor. Denk je dat dit gevolgen zal hebben voor de kweek?
Is er een manier om dat gedrag van het mannetje af te leren?