Het is niet echt mijn bedoeling om hier te gaan adverteren, maar ik kan blijkbaar geen privéberichten meer sturen, wat ik jammer vind en daarom probeer ik via deze weg mensen te bereiken die me zouden kunnen helpen.
Mijn pop van mijn prachtig goed kweekkoppel grijsflank gaailijsters is spijtig genoeg, laat in de herfst van 2008 overleden... Nu zoek ik al een hele poos een pop voor mijn nu alleenstaande man.. Ik ben vandaag op één opgebotst, maar die zat bij een handelaar en hij vroeg echt veel geld...Ik dacht ja goed, als de vogel tip top is wil ik het overwegen, maar dat was alles behalve zo.. veren geplukt, te lange teennagels en bovensnavel lichtjes over ondersnavel gegroeid en staartpennen verloren. Straf dat hij niks van de prijs wou afdoen, nja... lastige beslissing genomen, om het toch maar zo te laten, hoe zielig het er ook uit zag voor die vogel, in die krappe ruimte, met andere grote spreeuwen.. Conclusie, ik heb nog steeds geen pop.. Ik heb niet veel hoop voor de kweek van 2009. Ik wil het liefst van al, dat het een super goed jaar wordt en dat we de blauwooggaailijster in de toekomst nog terug kunnen vinden bij liefhebbers. Als iemand echt heel veel interesse heeft om mijn kweekman over te nemen wil ik het misschien overwegen, maar liefst een mooie ruil.
Alvast bedankt, Vriendelijke groeten Jan
Heel erg moeilijk om overeind te blijven..
Moderators: René, adminrobin
Re: Heel erg moeilijk om overeind te blijven..
Ik weet niet direct een antwoord op je topic maar het roept bij mij wel een vraag op die ik mij al enige tijd stel: is het mogelijk dit bekje wat bij te knippen?
Uit ervaring weet ik dat de bek kan bijgeknipt worden, maar is dit ook mogelijk bij grotere vruchten en insectenetende vogels zoals gaalijsters/gaaien?
Sommige soorten hebben van nature zelfs een bovenbek die iets of wat over de onderbek 'krult' (Lybius dubius,...) dus hier is het niet bij nodig.
Andere soorten houden dit vanzelf bij door op stenen of andere hardere oppervlakken hun bekje iets stomper te maken.
Met gaailijsters en gaaien heb ik echter geen ervaring. Ik merk (en dan vooral bij vogels die er inderdaad iets minder goed/gezond bij zitten) dat de te lange bovenbek regelmatig voorkomt. Moet men dit bijknippen, of zorgen de vogels hier zelf voor indien ze terug in een betere conditie komen?
Uit ervaring weet ik dat de bek kan bijgeknipt worden, maar is dit ook mogelijk bij grotere vruchten en insectenetende vogels zoals gaalijsters/gaaien?
Sommige soorten hebben van nature zelfs een bovenbek die iets of wat over de onderbek 'krult' (Lybius dubius,...) dus hier is het niet bij nodig.
Andere soorten houden dit vanzelf bij door op stenen of andere hardere oppervlakken hun bekje iets stomper te maken.
Met gaailijsters en gaaien heb ik echter geen ervaring. Ik merk (en dan vooral bij vogels die er inderdaad iets minder goed/gezond bij zitten) dat de te lange bovenbek regelmatig voorkomt. Moet men dit bijknippen, of zorgen de vogels hier zelf voor indien ze terug in een betere conditie komen?
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Jan,
Blijf vooral overeind
. Als het dit jaar niet meer lukt om een man te vinden, probeer dan gewoon na volgend kweekseizoen een jonge vogel te reserveren bij een kweker. Ik heb zelf twee poppen van de aziatische blauwe ekster. Als ik geen man kan vinden die mij 100% aanstaat, dan zullen de poppen maar een jaartje moeten wachten op hun vent. Ik heb nog koppels van andere soorten en ik ben al heel tevreden als er één koppel is waarvan ik jongen op stok krijg.
Blijf vooral overeind

Heeft er iemand een antwoord op mijn post van hierboven i.v.m. het bijknippen van het bekje van gaaien of gaailijsters?
De snavel van vogels kan raar doorgroeien als ze te weinig vitamine A in de voeding krijgen. Zie Wernersteinigeweg's boek vruchten en insecteneters.
Als je vogels eenzijdige voeding kiezen kan dit misschien de oorzaak zijn. Maar als je vogels normaal universeelvoer/eivoer eten kunnen ze hier geen gebrek aan krijgen.
Gaailijsters e.d. wroeten ook graag in de grond. Hierdoor slijt hun snavel vanzelf af en hoef je niet te knippen. Gaailijsters zijn verder alleseters en hakken graag op zaden en noten. Hier kunnen ze heel lang mee bezig zijn en de snavel slijt af zonder problemen.
Bijknippen van een snavel zou ik niet doen. De kans is groot dat de snavel splijt en dan ben je nog verder van huis. Bijvijlen of schuren is dan eerder een optie maar ik zou liever voor "bezigheidstherapie" gaan.
Als je vogels eenzijdige voeding kiezen kan dit misschien de oorzaak zijn. Maar als je vogels normaal universeelvoer/eivoer eten kunnen ze hier geen gebrek aan krijgen.
Gaailijsters e.d. wroeten ook graag in de grond. Hierdoor slijt hun snavel vanzelf af en hoef je niet te knippen. Gaailijsters zijn verder alleseters en hakken graag op zaden en noten. Hier kunnen ze heel lang mee bezig zijn en de snavel slijt af zonder problemen.
Bijknippen van een snavel zou ik niet doen. De kans is groot dat de snavel splijt en dan ben je nog verder van huis. Bijvijlen of schuren is dan eerder een optie maar ik zou liever voor "bezigheidstherapie" gaan.