Kweek 2009

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door White_Blackbird » 20 feb 2009, 21:35

Ime,

Ik heb in de loop der jaren ervaren dat dat 'verwilderen' van met de hand grootgebrachte vogels sterk individueel bepaald is. Elke vogel is hierin weer anders, zelfs als ze uit 1 nest komen...Er zijn er idd. individuen die na 1 keer gevangen te zijn schuw worden en nooit meer tam worden en er zijn handopfokvogels die je meerdere keren kunt uitvangen en toch volkomen tam blijven. Ook heb ik vogels zitten die door de ouders zijn grootgebracht en uiteindelijk net zo tam worden als mijn handopfok!
Je zou zeggen dat intelligentie van de soort in deze een grote rol speelt, maar ook dit is niet helemaal waar. Enkele door mij met de hand grootgebrachte zwarte spreeuwen zijn en blijven schuw en zijn niet te onderscheiden van natuurbroedexemplaren. Zelfs vogels die in hun eentje door mij zijn grootgebracht en pas na zelfstandigheid met soortgenoten in aanraking kwamen vielen later niet altijd op door tamheid. Zoals je ziet is er van alles mogelijke en het is erg moeilijk wetmatigheden in deze te vinden.
Maar misschien dat gaailijsters door hun van nature aanhankelijke gedrag wel de uitzondering vormen...
Ik zit er over te denken om dit jaar voor de aardigheid eens 2 blauwe eksters met de hand groot te brengen om te kijken of ze tam worden én blijven. Ik weet dat er bij de man waar jou en mijn Aziatische eksters oorspronkelijk vandaan komen een handopfok blauwe ekster zit die gelijk op je hoofd gaat zitten als je de voliere binnenkomt, uit de hand eet etc, die gekoppeld zit aan een schuwere soortgenoot. Een gedrag dat vergelijkbaar is met jouw gaailijsterpop.

Chuck_Yeager

Bericht door Chuck_Yeager » 21 feb 2009, 11:19

WB,

"Zoals je ziet is er van alles mogelijke en het is erg moeilijk wetmatigheden in deze te vinden."

Dit kan ik enkel beamen! Vroeger had ik europese spreeuwen die ik met de hand had grootgebracht. Na deze enkele keren verplaats te hebben, werden ze absoluut niet schuw tegen mij, zelfs niet toen ik ze in een grote open voliere plaatste waar ze samen alle plaats hadden! Ze kwamen nog dagelijks uit mijn hand eten. Dit veranderde echter na enige tijd. Ze bleven vrij rustig toen ik in de buurt was maar kwamen niet meer naar mij om voedsel te bedelen.

Mijn handopfok zanglijsters waren een ander verhaal! Zij waren zeer trouw toen ik ze grootbracht, maar eenmaal losgelaten in deze vlucht, kreeg ik ze nog maar zelden te zien. Ze verstopten zich steeds en waren zeer schuw...

Het lijkt mij aannemelijk dat dit verschilt van soort tot soort, dat er binnen de soort ook nog verschillen van individu tot individu zijn, maar ook dat externe factoren (zoals het veel vastnemen) niet noodzakelijk moeten leiden tot het verwilderen van deze vogels (kijk maar naar de gaailijster van Ime, die helemaal werd losgelaten aan alle elementen en toch zeer trouw bleef)...

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 21 feb 2009, 16:25

En als allerlaatste aanwinst : 1-2 aziatische blauwe eksters.
En laat het kweekseizoen nu maar beginnen!

Jandb
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jandb » 21 feb 2009, 19:32

Proficiat Marc!

Ik hoop hetzelfde

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 21 feb 2009, 21:01

Gefeliciteerd Gaai,

Mijn laatste aanwinst was vandaag een koppel... Siberische lijsters.

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 22 feb 2009, 00:21

Siberische lijsters! Proficiat.
Het zijn heel mooie lijsters waar ik een paar jaar geleden heb naar gezocht.
Ik heb ze éénmaal op marktplaats zien staan maar verder waren ze nergens te krijgen.
Ze komen zeker vanuit Duitsland?
Hopelijk lukt je de kweek ervan.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 22 feb 2009, 08:25

Gaai,

Inderdaad een soort waar moeilijk aan te komen is...
Deze komen uit Engeland. Mijn maat heeft een koppel uit Duitsland, zodat we eventuele nakweek kunnen uitwisselen en onverwante koppels kunnen samenstellen. We hopen dat ze net zo makkelijk kweken als de verwante dama en kastanjeruglijster.

Afbeelding

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 06 mar 2009, 16:49

Gegokt en ..... gewonnen.

Vorige week was ik in een vogelhandel in Wachtebeke. In een kooi met exotische spreeuwen zag ik plots een incagaai zitten. Ik was met deze soort gestopt doch met deze vogel was iets speciaal aan de hand.
Iedereen kent de japanse nachtegalen die momenteel in de handel zitten met een heel fel gekleurd verenpak. Deze gaai heeft net hetzelfde.
Bij navraag zou de vogel uit Portugal komen. Hij was niet gesext maar aan de snavel, poten en nagels is duidelijk te zien dat het hier om een jonge vogel gaat. Het verenpak was perfect. Je kan het al raden, ik heb het niet kunnen laten en hij zit nu in mijn volière.
Meteen bij aankoop veren laten trekken voor DNA-analyse en vandaag bericht : een POP!
Dus hopelijk kan ik na het seizoen weer een mooi artikel schrijven over de kweek met de incagaai.
Laatst gewijzigd door Gaai op 26 apr 2009, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

pedro

Bericht door pedro » 06 mar 2009, 18:34

hallo
het begint bij mij ook alweer te kriebelen m,n zwartborstlangstaartgaaien slepen alweer met takken verleden jaar 5jongen .en de sumatraanse boseksters
zoeken hun plekje ook weer op. m,n nieuwe aanwinst de purperruggaaien voeren mekaar ook goed.verder ga ik het proberen met de witborstgaaien .
en de witwanggaailijsters purpertoerako,s verleden jaar beide jongen gehad.en er zit nog een koppel shama,s lijster dit jaar gekregen van een goede vogelvriend. de man zingt volop. ik hoop dat het een mooi kweekseizoen word

groetjes pieter

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 06 mar 2009, 18:53

Dag Pieter,

Blij dat je terugbent. Ik vroeg mij al af waar je was gebleven.

Mvg, Marc

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door wjvdlinden » 06 mar 2009, 22:13

Het duizeld mij vaak als ik dit topic lees. Ik hoor namen van vogels die ik niet wist dat bestonden.
Kunnen jullie niet gelijk een foto erbij plaatsen?

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 14 mar 2009, 15:08

Dankzij Ronald ben ik opnieuw in het bezit gekomen van mijn kweekman incagaai. Na een ritje van 250 kilometer heb ik hem meteen bij de pop in de beplante volière gezet en hen beiden van vers voedsel voorzien. Ze zaten reeds samen op de voerbak en ik heb er weer een goed oog op. Hopelijk dat alles even vlot mag gaan als vorig kweekseizoen.

Zijn er al vogels die nest maken?

pedro

Bericht door pedro » 14 mar 2009, 20:25

hallo gaai
hier zitten de inca,s al te broeden afwachten hoe het gaat. m,n andere vogels zijn druk aan
het slepen.

jupiler
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door jupiler » 14 mar 2009, 21:00

Gaai schreef:Gegokt en ..... gewonnen.

Vorige week was ik in een vogelhandel in Wachtebeke. In een kooi met exotische spreeuwen zag ik plots een incagaai zitten. Ik was met deze soort gestopt doch met deze vogel was iets speciaal aan de hand.
Iedereen kent de japanse nachtegalen die momenteel in de handel zitten met een heel fel gekleurd verenpak. Deze gaai heeft net hetzelfde.
Bij navraag zou de vogel uit Portugal komen. Hij was niet gesext maar aan de snavel, poten en nagels is duidelijk te zien dat het hier om een jonge vogel gaat. Het verenpak was perfect. Je kan het al raden, ik heb het niet kunnen laten en hij zit nu in mijn volière.
Meteen bij aankoop veren laten trekken voor DNA-analyse en vandaag bericht : een POP!
Dus hopelijk kan ik na het seizoen weer een mooi artikel schrijven over de kweek met de incagaai.

PS. Het doorhouden van deze vogels in de winter zal ik nu wel moeten oplossen want een ezel stoot zich geen twee keer ...... En deze doe ik niet meer weg!

mooie aanwinst marc
graag had ik geweten ( mag ook privee of via mijn mail ) waar je deze navraag deet over de vogel
het moet nu wel lukken dat ik vrijdag 13-3-2009 op het werk een kennis in de vogelwereld heb leren kennen
en hij vertelde me dat hij enkele dagen terug ze'n incagaai overgelaten had bij vogelhandel meul wachtebeke
het was een pop vertelde hij mij een heeft dienst gedaan als tetoonstellings vogel , deze vogel heeft steeds
binnen gezeten bij hem , maandag 16-03-2009 ga ik enkele vogels bij hem ophalen en zal meer uitleg vragen aan hem
(doch vermoedelijke vorige eigenaar) over de inca van hoe hij eraan kwam enzo

groeten en suc6

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 14 mar 2009, 21:54

Dag Steven,

Ja, het is Meul zelf die mij vertelde dat de vogel van Portugal kwam. Ik hoop dat deze info klopt maar jammer genoeg kan je daar geen staat meer op gaan.
De vogel zit in elk geval buiten en is in perfecte conditie. Ik weet niet of je mijn mailadres nog hebt maar laat het mij zeker weten als je iets te weten komt. Ik heb de vogel twee weken geleden gekocht.

Mvg, Marc

Plaats reactie