Kweek 2009
Moderators: René, adminrobin
Re: Kweek 2009
Mijn ene bruine maskergaailijster koppel had eergisteren het nest af en vandaag lag het eerste knalblauwe ei in het nest. Pop en man gaan normaal met nest en ei om. De pop van het stel is de gaailijster die ik met de hand heb groot gebracht. Zij en de man hebben samen een nestplaats uitgezocht waar ik vervolgens een mandje heb geplaatst. Hierin hebben beide het nest gebouwd van raffia en kokosvezel.
Omdat beide vogels niet schuw zijn heb ik ook eindelijk eens de balts en de paring van dichtbij (voor mijn neus) kunnen zien. Erg leuk trouwens. De man hupt heupwiegend en met de kop en staart naar beneden voor de pop uit, zij volgt hem op de hielen. Als zij stil blijft staan hupt hij zacht kwetterend in cirkels om haar heen en springt vervolgens op haar en wordt er gepaard.
Ook kan ik de vogels beide uit de hand voeren en kan ik in het nest kijken zonder dat er hysterisch geschreeuwd wordt. Toch wel fijn zo'n handopfok. De man is geen handopfok maar wel uitzonderlijk tam. Nu natuurlijk afwachten wat ze er verder van maken. Het andere koppel sleept met nestmateriaal.
De aziatische eksters baltsen regelmatig en de man voert de pop af en toe die op luide wijze aangeeft dat ze een hapje wil ontvangen. (soort hoog geschreeuw met het hele lijf,nek en kop tamelijk rechtop en trillende vleugels)
Omdat beide vogels niet schuw zijn heb ik ook eindelijk eens de balts en de paring van dichtbij (voor mijn neus) kunnen zien. Erg leuk trouwens. De man hupt heupwiegend en met de kop en staart naar beneden voor de pop uit, zij volgt hem op de hielen. Als zij stil blijft staan hupt hij zacht kwetterend in cirkels om haar heen en springt vervolgens op haar en wordt er gepaard.
Ook kan ik de vogels beide uit de hand voeren en kan ik in het nest kijken zonder dat er hysterisch geschreeuwd wordt. Toch wel fijn zo'n handopfok. De man is geen handopfok maar wel uitzonderlijk tam. Nu natuurlijk afwachten wat ze er verder van maken. Het andere koppel sleept met nestmateriaal.
De aziatische eksters baltsen regelmatig en de man voert de pop af en toe die op luide wijze aangeeft dat ze een hapje wil ontvangen. (soort hoog geschreeuw met het hele lijf,nek en kop tamelijk rechtop en trillende vleugels)
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Hier weinig te melden. Gisteren heeft mijn vrouw zich een paar keer kwaad gemaakt op de pop van de kookaburra. Ze kon de man niet gerust laten en viel hem aan als hij vanop de grond naar een hoger gelegen tak wou vliegen. Vandaag is het weer wat rustiger. Nog geen ei in de nestkast.
Wat de inca betreft, alvast bedankt aan iedereen die mij reeds raad heeft gegeven. Voorlopig heeft mij zoektocht naar een man nog niets opgeleverd. Ik heb ook weinig hoop dat dit voor dit kweekseizoen nog goedkomt.
Wat de inca betreft, alvast bedankt aan iedereen die mij reeds raad heeft gegeven. Voorlopig heeft mij zoektocht naar een man nog niets opgeleverd. Ik heb ook weinig hoop dat dit voor dit kweekseizoen nog goedkomt.
Hier alweer iets meer te melden , Japanners en roodstaartminla's hebben hun eerste ei . De roodoorbuulbuul's zijn aan het bouwen en hebben al diversen keren gebaltst en gepaart....... 

-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Hallo Pedro,
We horen weinig van je. Hoe staat sta je ervoor met je purperruggaaien, zwart en witborstborstlangstaartgaaien en boomeksters? Zijn er al kweekresultaten te melden?
We horen weinig van je. Hoe staat sta je ervoor met je purperruggaaien, zwart en witborstborstlangstaartgaaien en boomeksters? Zijn er al kweekresultaten te melden?
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Ger,bedankt. Het is nu alweer twee dagen rustig in de volière. De pop is de baas maar de man mag terug op de zitstok naast haar komen zitten.
Even terzijde, wat is het verschil tussen de San Blas Jay, Cyanocorax sanblasianus en de Purplish-backed Jay, Cyanocorax beecheii (de hierboven aangehaalde purperruggaai) op het vlak van uiterlijk, gedrag,...
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Tja, dan zou je even in Crows and Jays van Madge en Burn moeten kijken. Daar staan de verschillen perfect beschreven en uitgebeeld...
Maar heel in het kort: de purperrug, de naam zegt het al is paars (met zwarte kop en onderkant) en de sanblas is meer blauw(eveneens met zwarte kop) Verder heeft de purperrug felgele poten. Ook is er een duidelijk grootteverschil. De purper is een stuk groter. Natuurlijk zijn er veel meer verschillen, ook qua gedrag, het zijn immers 2 soorten.
De sanblas is trouwens vrij algemeen in het wild terwijl de purper een bedreigde soort is. Maar misschien dat Pedro ons wel wat meer kan vertellen? Die heeft immers een koppel purpers zitten in zijn volière.
Ondertussen, zit hier een koppel Europese blauwe eksters(Cyanopica cooki) vast te broeden op 6 eieren, die over een dag of 10 moeten uitkomen. Bij de 3 andere koppels gaat het minder voorspoedig. Nesten worden gebouwd en weer afgebroken en bij 1 koppel trekt de pop steeds een poot omhoog die er vanaf een afstand wat beschadigd uitziet. Toch heeft ze een nest en ik wil haar eigenlijk niet uitvangen om haar te inspecteren, want ze kan ieder moment een ei gaan leggen...
Maar heel in het kort: de purperrug, de naam zegt het al is paars (met zwarte kop en onderkant) en de sanblas is meer blauw(eveneens met zwarte kop) Verder heeft de purperrug felgele poten. Ook is er een duidelijk grootteverschil. De purper is een stuk groter. Natuurlijk zijn er veel meer verschillen, ook qua gedrag, het zijn immers 2 soorten.
De sanblas is trouwens vrij algemeen in het wild terwijl de purper een bedreigde soort is. Maar misschien dat Pedro ons wel wat meer kan vertellen? Die heeft immers een koppel purpers zitten in zijn volière.
Ondertussen, zit hier een koppel Europese blauwe eksters(Cyanopica cooki) vast te broeden op 6 eieren, die over een dag of 10 moeten uitkomen. Bij de 3 andere koppels gaat het minder voorspoedig. Nesten worden gebouwd en weer afgebroken en bij 1 koppel trekt de pop steeds een poot omhoog die er vanaf een afstand wat beschadigd uitziet. Toch heeft ze een nest en ik wil haar eigenlijk niet uitvangen om haar te inspecteren, want ze kan ieder moment een ei gaan leggen...
-
- Senior Forumlid
- Contacteer:
Ja dat klopt zeker GerGer schreef:Gaai, in de komende Vogelexpresse lees je meer over vechtende kookaburra's.
Houdt ze goed in de gaten want er kunnen slachtoffers vallen.

Mij is opgevallen bij mijn vogels dat de mannen 's winters de baas zijn maar dat de poppen zo gauw ze voldoende voortplantingsdrift krijgen de baas worden. Vlak voor en tijdens de leg hebben ze overal voorrang. Misschien is dat ook wel bij de kookaburras het geval en voert de kookaburra pop haar dominantie wat ver door.
hallo black white
vandaag het eerste ei bij de purperruggaaien het nest zit tegen de voorkant van de voliere en de vogels zijn heel rustig. m,n boomeksters kunnen maandag
uitkomen en ze hebben 3eitjes m,n zwartborsten zijn bijna zover ik verwacht dat ze deze week nog de eerste eieren. m,n toerako hebben intussen ook het
eerste ei . m,n witborst pop is ziek ik denk niet dat hij er weer boven op komt. maar gelukkig heeft wv al 4jongen van twee oud hopelijk zit er een pop tussen. m,n witwanggaailijsters kan ook elk moment z,n eerste eitjes hebben . en de shama,s zitten ook bijelkaar afwachten dus .
ik mag tot zover nog niet klagen.
groetjes pedro
vandaag het eerste ei bij de purperruggaaien het nest zit tegen de voorkant van de voliere en de vogels zijn heel rustig. m,n boomeksters kunnen maandag
uitkomen en ze hebben 3eitjes m,n zwartborsten zijn bijna zover ik verwacht dat ze deze week nog de eerste eieren. m,n toerako hebben intussen ook het
eerste ei . m,n witborst pop is ziek ik denk niet dat hij er weer boven op komt. maar gelukkig heeft wv al 4jongen van twee oud hopelijk zit er een pop tussen. m,n witwanggaailijsters kan ook elk moment z,n eerste eitjes hebben . en de shama,s zitten ook bijelkaar afwachten dus .
ik mag tot zover nog niet klagen.
groetjes pedro
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Maar een paar soorten en dan zo'n hoge score?
Heel knap Pedro. Ik ben trots op je,
Zou van het van het voorjaar graag een keertje komen buurten.
Heel knap Pedro. Ik ben trots op je,

Zou van het van het voorjaar graag een keertje komen buurten.
Ongelooflijk...
Kan je ons vertellen wat het 'geheim' is om je vogels zo snel en zo goed in deze ideale omstandigheden te krijgen, Pedro (huisvesting, voedsel, bijzonderheden,...)?
Kan je ons vertellen wat het 'geheim' is om je vogels zo snel en zo goed in deze ideale omstandigheden te krijgen, Pedro (huisvesting, voedsel, bijzonderheden,...)?
-
- Junior Forumlid
- Contacteer:
hallo,mijn schama's zijn ook begonnen ze hebben op dit moment 3 eieren.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Vandaag het maandblad ontvangen en meteen het artikel van de Kookaburra's gelezen.
En inderdaad, ik zit in hetzelfde geval. Deze ochtend heb ik beide vogels moeten apart zetten.
En inderdaad, ik zit in hetzelfde geval. Deze ochtend heb ik beide vogels moeten apart zetten.
-
- Senior Forumlid
- Contacteer:
Hoi gaaiGaai schreef:Vandaag het maandblad ontvangen en meteen het artikel van de Kookaburra's gelezen.
das jammer van je kookaburra's dat je ze apart heb moeten zetten, ik hoop voor je dat het nog goed komt tussen de 2 vogels.
Bij mij was toen niet het geval helaas, maar mag niet klagen want heb vorig jaar met de andere man toch een jong groot kunnen brengen( verslag in de laatste maandbad was van mij

Het ga gelukkig nog steeds goed tussen de vogels, de man voert de pop nu wel , dat deed hij vorig jaar niet, en de vogels hebben al verschillende keren in het blok gezeten, dus mijn verwachtingen zijn groot.
Maar mocht het geval zijn dat het niet meer klikt tussen de 2 kookaburra's die je heb, ik heb toevallig een advertentie zien staan bij de nachtegaal in Breda, die had er nog 1 te koop, misschien zou je kunnen ruilen, maar let er wel op, op de foto die ze hadden geplaats daar had die vogel geen staartveren, wat de oorzaak daarvan is weet ik niet maar dat zou je eventueel kunnen vragen.
Veel succes met de kookaburra's toegewenst
groetjes edo