ringmaat

Overige vragen m.b.t. vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Rob
Forumlid
Contacteer:

ringmaat

Bericht door Rob » 12 apr 2009, 21:09

Beste collega's,
Misschien wat voorbarig, want mijn gaailijsters zijn net met nestelen begonnen: Klopt het dat witwang gaailijsters met 4,5 en roodstaart gaailijsters met 5,4 geringd moeten worden ? Het formaat van mijn vogels verschilt niet zo veel.

Wim
Junior Forumlid
Contacteer:

Re: ringmaat

Bericht door Wim » 16 apr 2009, 19:25

Hallo Rob,

Ik gebruik 4,5 mm voor de bruine maskergaailijster en 5.0 mm voor de roodstaartgaailijster. Voor het geval deze ringen niet meer passen kan ik de vogels ook nog ringen met net iets grotere ringmaat dan gebruikelijk. Ik was in eerste instantie terughoudend om de vogels te ringen daar gaailijsters nogal gevoelig kunnen zijn voor nestcontroles. Na de voor- en nadelen afgewogen te hebben, heb ik toch besloten ze te gaan ringen.
De bruine maskergaailijsters zijn beiden druk bezig met het bouwen van een nest in een groot tralienestkast welke is omgeven door kunstgroen. Andere nestgelegenheden die hoger en donkerder zijn worden tot op heden door beide vogels genegeerd.
Van de twee koppels roodstaartgaailijsters beginnen de mannen en poppen steeds meer interesse voor elkaar te krijgen. Ze zijn elkaar meer aan het "vlooien", de poppen zijn meer aan het roepen/zingen en beide mannen zie ik regelmatig met een takje in hun bek. Succes met de kweek!!

Mvg,

Wim

Plaats reactie