broedmachine en handopfok

Overige vragen m.b.t. vogels

Moderators: René, adminrobin

Softbill

Re: broedmachine en handopfok

Bericht door Softbill » 12 mei 2009, 18:56

Next time.............
There is a lot of information available, but probably all in English. Also, a lot of information published on the internet is not free. For instance, Paignton Zoo hatches and hand-rears cirl buntings each year, for a reintroduction program here in the south of England.
I have a chart that was published for hand-rearing Bali mynahs - after hatching they use 36C for 2 days and reduce by 1-2C every third day.
One of the best sources of information is The Avicultural Magazine - the magazine of the Avicultural Society. Lots of zoos publish information in it. Most of the laughing-thrushes bred in English zoos are artificially incubated and hand-reared.
Many times, I have been told that certain eggs need unusual incubation conditions. the problem has alwys been the way humidity or temperature have been measured. I have been told that I was an idiot because I thought that chicken eggs did not need 85% humidity for successful incubation.........

Er zijn heel wat beschikbare informatie, maar waarschijnlijk allen in het Engels. Ook, is heel wat gepubliceerde informatie over Internet niet vrij. Bijvoorbeeld, broedt de Paignton Zoo en handopfokken cirlgors (emberiza cirlus) elk jaar uit, hier voor een reïntroductieprogramma in het zuiden van Engeland.
Ik heb een grafiek die voor hand-grootbrengt Bali spreuwen - na het uitbroeden zij gebruikt 36C 2 dagen en vermindert tegen 1-2C elke derde dag werd gepubliceerd.
Één van de beste bronnen van informatie is "The Avicultural Magazine" - het tijdschrift van " Avicultural Society". Veel dierentuinen publiceren informatie daarin. De meeste gaailijsters die in Engelse dierentuinen worden gekweekt worden kunstmatig uitgebroed en handopfokt.
Vaak, ben ik verteld dat bepaalde eieren ongebruikelijke incubatievoorwaarden vergen. Het probleem is altijd de manier geweest waarin de vochtigheid of de temperatuur is gemeten. Ik ben verteld dat ik een idiot was omdat ik zei dat de kippeneieren 85% geen vochtigheid voor succesvolle incubatie vergden.
http://elibrary.unm.edu/sora/JFO/v067n0 ... -p0668.pdf
http://www.zoologie.upol.cz/Honza_et_al_JAB_2001.pdf
http://umanitoba.ca/delta_marsh/reports ... aster.html

Arjan

Bericht door Arjan » 12 mei 2009, 21:47

Het lijkt erop dat wij eindelijk succes gaan krijgen.
Ik heb nu twee Garrulax cinareus in de kast liggen 9 dagen oud en kern gezond.
Ze wegen nu 15 gram beiden.
Eieren komen uit de broedmachine.
Binnenkort ga ik het proces herhalen met Shama's en Garrulax cearulatus.
Ik wacht nog met een verslag totdat ik zeker weet dat alles klopt en dat ik het proces probleemloos kan herhalen.
Maar het lijkt allemaal goed te gaan.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 13 mei 2009, 08:38

Mooi werk Arjan.
Toch een soort van 'pionierswerk' in deze hobby.
Als het inderdaad lukt zijn we weer een stap dichter bij het behoud van enkele zeldzame soorten V&I eters in gevangenschap. Ben erg benieuwd wat jullie voor temperaturen, voeding, voedingsintervallen etc. gebruiken.

Het geeft veel voldoening om een vogel vanuit het ei groot te brengen, maar wat is het een klus, zeg...

Arjan

Bericht door Arjan » 13 mei 2009, 09:58

Wij houden alles keurig netjes bij.
Ik kan al wel wat verklappen.
Er komt de eerste 8 dagen geen insect aan te pas.

Arjan

Bericht door Arjan » 15 mei 2009, 12:44

Wij zijn nu zo ver dat wij er wat foto's van durfden nemen.
Wij zijn nu op dag 12 en ze wogen 19.9 en 20.6 gram.
Op dag 10 hebben wij ze geringd 4.5 mm. Heerlijk om dat zo jong te kunnen doen zonder risico.
Tot nu toe gaat het probleemloos.
Maar het is inderdaad een enorme klus maar ook ontzettend leuk en dankbaar als het lukt na zoveel keer dat het fout gegaan is.
Het recept en protocol hou ik nog even geheim want het moet eerst een aantal keer herhaald worden.
Daarnaast komt het heel nauw en als je maar één dingetje vergeet kan het fout gaan.

Nou hier zijn wij dan Jut en Jul
Afbeelding

Afbeelding

Honger
Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk eten
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

restproduct de luier zodra iets niet goed gaat zie je het hieraan.
Afbeelding

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door wjvdlinden » 15 mei 2009, 15:29

Goedemiddag Arjan,

Geweldig leuk om te zien.

Doen de witoorbuulbuuls al wat? Bij mijn kennis (met hem was ik vorig jaar bij u op bezoek) zijn de eerste jongen vorige week geringd.

M.vr.gr.
Wim

ime

Bericht door ime » 15 mei 2009, 17:00

Arjan en Anita, geweldig, gefeliciteerd met dit prachtige resultaat.

groet,
Ime

Softbill

Bericht door Softbill » 15 mei 2009, 23:14

The new edition of The Avicultural Magazine arrived today. There is an account of hand-rearing white-browed coucals (centropus supercilliosa). Walsrode, Exmoor Zoo and Cotswold Wildlife Park have cooperated , shared information, and hand-reared several birds in the past 4-5 years.
The species is a cuckoo, they weigh 160-180g and eat insects, small lizards etc. A blackbird weighs approximately 100g, but the diets are similar - protein and fat, with very little carbohydrate.
Unfortunately, the account does not include the incubation conditions. The young weighed 6.7 - 7.9g when they hatched.
Brooder temperature - day 1 - 35C, day 5 - 34C, day 10 - 32C, day 13 - 30C, day 16 - 26C, day 20 - 20C. They were covered in blue quills at day 12.
Rearing food - pinkie mice and waxworms. Waxworms had their heads removed. The sharp bones and stomach (milk) were removed from the mice. They were fed 6-7 times each day. One meal each day, the food was covered with Nutrobal. All food was dipped in water. No meal weighed more than 10% of the weight of the bird, usually it was far less. they were fed only if the gaped/begged.
Water was given from a syringe.

De nieuwe uitgave van " Avicultural Magazine" vandaag aangekomen. Er is een rekening van handopfokken Wenkbrauwspoorkoekoek (centropussupercilliosa). Walsrode, de Exmoor Zoo en het Cotswold Wildlife Park, gedeelde informatie, samengewerkt en verscheidene vogels in het verleden de 4-5 jaar handopfokt.
De soort is een koekoek, wegen zij 160-180g en eten insecten, kleine hagedissen enz. Een merel weegt ongeveer 100g, maar de diëten zijn gelijkaardig - proteïne en vet, met zeer weinig koolhydraat.
Jammer genoeg, omvat de rekening niet de incubatievoorwaarden.
Jonge gewogen 6.7 - 7.9g toen zij uitbroedden.
De temperatuur van de piekeraar - dag 1 - 35C, dag 5 - 34C, dag 10 - 32C, dag 13 - 30C, dag 16 - 26C, dag 20 - 20C. Zij werden behandeld in blauwe schachten bij dag 12.
Het grootbrengen voedsel - pinkmuizen en waxworms. Waxworms had hun verwijderde hoofden. De scherpe beenderen en de maag (melk) werden verwijderd uit de muizen. Zij werden gevoed 6-7 keer elke dag. Één maaltijd elke dag, werd het voedsel behandeld met Nutrobal. Al voedsel werd ondergedompeld in water. Geen maaltijd woog meer dan 10% van het gewicht van de vogel, gewoonlijk was het veel minder. Zij werden gevoed slechts als geeuwd/gebedeld.
Het water werd gegeven van een spuit.
Laatst gewijzigd door Softbill op 16 mei 2009, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Softbill

Bericht door Softbill » 16 mei 2009, 09:11

In a 2006 edition of the Magazine, there is an account of hand-rearing two species of zosterops. The rearing foods and methods were very similar to those used for the coucal.

In een uitgave van 2006 van het Magazine, is er een rekening van handopfokkende twee soort van zosterops. De het het grootbrengen voedsel en methodes waren zeer gelijkaardig aan die gebruikt voor spoorkoekoek.

Arjan

Bericht door Arjan » 24 mei 2009, 14:15

We zijn weer een tijdje verder met de handopfok en ook weer ervaringen rijker.
8 dagen geleden 2 eieren geoogst van de rode kardinaal 2 laten liggen in het nest.
Ik weet dat de kardinalen niet bij onze club horen maar aangezien zij ook in de eerste fase insecten nodig hebben lopen ze synchroom met onze vogels dus kunnen wij ervan leren.
Zij kregen de eerste dagen mijn papje en gingen moeiteloos de kritieke fase door.
Ze zijn nu 7 en 8 dagen oud en in blakende gezondheid.
De twee die ik in het nest heb gelaten. Daarvan vonden wij er één van terug in de voerbak door de meelwormen tot op het bot weggevreten.
De ander vond ik doodziek naar adem snakkend in het nest.
Die dus ook in de handopfok en nu op de derde dag binnen is hij bijna weer in orde.

Maar wij gaan verder.
Gisteren vier eieren geoogst van een ander kardinaal koppel waarvan de man een moordenaar is.
Drie eitjes waren bevrucht en de jongen zitten nu op dag 2.

Van de week drie eieren van de Shama geruild met onbevruchte eitjes.
Eén jong is nu uitgekomen bij de ouders, en één in de broedmachine.

Blauwoog nest is vanmorgen verstoord door een kat ik neem geen risico ook deze gaan in de handopfok.

Ik heb er nu 10 in de handopfok en ik zal uitgebreid dagelijks verslag uit gaan brengen op dit forum met alle in's and out's.

Afbeelding

Want hier doen wij het toch voor ze wegen nu 35 gram.

Ik weet dat ik mij op glad ijs begeef want mislukking ligt op de loer.
Maar ik ben redelijk overtuigd dat het gaat lukken in ieder geval kunnen wij er van leren.
Ook als het fout gaat zal ik dat laten zien.

Het voer.
175 gram biefstuk.
Normaal gesproken is biefstuk dodelijk door het bindweefsel dat er in zit. Dat bindweefsel (callogeen) is niet te verteren door de vogels het wordt een soort draden die een kluwe wordt en de jongen gaan onherroepelijk een pijnlijke dood tegemoet.
Echter het spierweefsel is top of the bill voor de jongen en bacterie vrij.
Je moet dus het spierweefsel scheiden van het bindweefsel.
De biefstuk gooi je in zijn geheel in de blender samen met 4 eidooiers en ik gooi daar 200 gram darrenbroed bij.
Als je dat nu 10 minuten lekker laat malen zal je zien dat het spierweefsel keurig gescheiden is van het bindweefsel wat je terug vind in de brei als een zachte klont. Als je deze zachte klont uitspoelt onder de kraan houd je een wit netwerk over van puur bindweefsel.
(Als je de biefstuk in 10 stukken snijdt moet je dus ook op zoek gaan naar 10 klonten callogeen vandaar de beef in één stuk.)
Dat gaat dus meteen in de vuilnisbak.
In de koffie maler gaat 100 gram Uni Complet van Nutribird en een paar scheppen Breedmax dat wordt helemaal fijngemalen.
Als het goed fijn is voeg je dat bij het papje in de blender met de benodigde mineralen ik heb daarvoor Vita Totaal een Calcium vitamine preparaat voor reptielen.
Daarbij voeg ik nog wat extra vit. B complex. en wat extra Calcium met water wordt het op de juiste dikte gebracht en de blender mag weer zijn werk doen.
De pap die je hieruit verkrijgt wordt uitgezeefd in een theezeefje (een pokkeklus) en verdeeld over zakjes van ongeveer 50 gram.

Per dag pak je een nieuw zakje om die dag te voeren.
Naast deze pap staat de doos High Energie handopfok van Avian paraat want dat is belangrijk op de eerste dag in verband met bepaalde bacteriën die daarin zitten.

De pap die ik zelf maak daar zitten geen enkel ander insect in als darrenbroed omdat ik gekweekte insecten niet meer vertrouw.

PS Wim dit jaar geen witoortjes meer. Ik kan ze niet meer loslaten i.v.m. een op vogels gefixceerde hond.
Laatst gewijzigd door Arjan op 24 mei 2009, 17:29, 3 keer totaal gewijzigd.

Arjan

Bericht door Arjan » 24 mei 2009, 15:44

De eerste dag:

Zodra het jong uit het ei komt wordt het gewogen.
Shama 2.7 gram
Blauwoog 7.5 gram
Rode kardinaal 3.3 gram

De eerste dag krijgen de jongen 25 % voer toegediend verdeeld over 15 beurten om de 45 min.
dus Shama 2.7 gram maal 25 % = 0.7 gram : 15 = 0.05 gram
Deze kleine hoeveelheden kan je alleen geven met een spuitje van 1 CC die kan je halen bij een dierenarts.

Afbeelding
Dit zijn de voertopjes die wij gebruiken die kan je halen in een hengelspeciaal zaak

Afbeelding
Elk nest zijn eigen 1 CC spuitje.
Deze spuitjes hebben een mooie schaalverdeling die er echter afgaat als je hem een aantal keren gebruikt hebt.
Tip plak er even een plakbandje over dan blijft het leesbaar.

Afbeelding
dag van uitkomst shama en dag 2 drie rode kardinaal

Afbeelding
dag van uitkomst rode kardinaal

Afbeelding
dag van uitkomst eerste blauwoog

De eerste voedingen bestaan uit een mengsel van mijn eigen papje en Avian opfokvoer Fifty Fifty.
Na een aantal keer gevoerd te zijn geven ze een natte poep dan wordt het tijd om geheel over te stappen naar het zelf gemaakte papje en zal je zien dat het mooie luiertjes worden.

De jongen verblijven tijdens de eerste dagen gewoon in de broedmachine op 37.4 graden en een vochtigheid van 60 %.

morgen gaan wij ve5rder

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door wjvdlinden » 25 mei 2009, 07:42

Arjan,

Wat een super mooi verslag. Ik lees dit vervolg verhaal iedere dag als het lukt.

M.vr.gr.
Wim

minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door minla » 25 mei 2009, 09:25

Zo dat is even een mooie uitvinding Arjan. Heb je dat zelf allemaal uitgedokterd? Ben benieuwd naar het vervolg..

Arjan

Bericht door Arjan » 25 mei 2009, 22:07

Dag 2 handopfok Shama en Blauwoog.

De eerste voeding rond 08.00 uur.
Alles had een hele natte poep. Bij de ouders zou alles uit het nest verwijderd worden.
Ze krijgen allemaal hun voeding en ze worden allemaal gewogen en voorzien van een schoon nest.
Dan is het voor ons de tijd om met een kop koffie het rantsoen voor vandaag te berekenen.

Op de tweede dag krijgen ze 30% van hun gewicht verdeeld over 15 beurten de interval tussen de voerbeurten is 45 min.

De jongen blijven in de broedmachine net zoals in het nest als de moeder er op zit.
Dit in tegenstelling met wat altijd gezegd wordt dat je de temp. per dag een graad moet reduceren.
De redenatie die hier aan ten grondslag ligt is dat: Als de pop op de jongen zit is het gewoon broedwarmte.
Zij zet de termostaat echt niet per dag een graad lager.
Wij kunnen heel goed zien of de jongen comfortabel zijn.
Als ze voorovergebogen in het nest liggen, hebben ze het prima naar hun zin.
En zo te zien is dat het geval.
Alleen de kardinalen geven aan dat zij het na een half uur te warm krijgen.
Dan gaan ze helemaal gestrekt liggen (stretchen)
Die halen wij dan uit de broedmachine tot na de volgende voeding.

De jongen die nu dag 2 ingaan zijn met uitzondering van de Shama allemaal licht in gewicht afgenomen.
Dat is geen enkel probleem immers de dooier moet eerst verteerd worden en dat gaat prima.
Na de tweede voeding hebben ze allemaal weer een mooie luier.
Dan is er ook weer een gezinsuitbreiding.

Afbeelding
weer een jong blauwoogje.

Ondertussen is de klus gegroeid tot 12 stuks.

Afbeelding

2 bruine masker gaailijsters die al keurig op stok zitten en vandaag voor de eerste keer belangstelling toonden voor een meelworm.
3 Rode Kardinaal waarvan er één vandaag het nest verliet.

Afbeelding

Afbeelding

3 Rode kardinalen die vandaag hun eerste kritieke dag hebben. ( Dag 3 dan begint altijd het lijden vaak halen ze de avond niet)

2 Shama's die aan de tweede dag bezig zijn.

2 Blauwoogjes 1 van dag 2 de ander bezig aan zijn eerste dag.

Da kardinaaltjes worden de hele dag goed in de gaten gehouden immers dit is traditioneel de meest gevaarlijke dag.
Maar er is geen enkel teken van verval, ze blijven actief sperren bij het eerste fluitsignaal en ook hun houding is prima ,
mooi rechtop sperren en in rust voorover koppies naar beneden.

De kardinaal die ik 4 dagen geleden doodziekuit het nest gehaald heb is er helemaal bovenop gekomen en produceerde vanmorgen zijn eerste mooie luier.
Eindelijk heeft het zich van alle vezels van insecten bevrijd.
Die vezels vond ik gisteren nog volop in zijn stinkende uitwerpselen.

Tijdens de dag merkte ik al dat het rantsoen te klein was en voerde ik het langzaam wat op.
Terecht want aan het einde van de dag bij het wegen waren ze naar mijn zin te weinig in gewicht toegenomen.
Wat ons heeft doen besluiten tot een extra 16-de voeding voor de nacht.
Deze dag zit er weer op nog even de spuitjes grondig reinigen en dan een wijntje.

Er staat een onweersbui op losbarsten weer een groot voordeel met handopfok.

Softbill

Bericht door Softbill » 26 mei 2009, 08:16

It is difficult to be certain, but the feathers do not look normal. The young birds look woolly and would not be waterproof.

Het is moeilijk bepaald te zijn, maar de veren niet kijken normaal. De jonge vogels kijken wollig en zouden niet waterdicht zijn.

Plaats reactie