broedmachine en handopfok

Overige vragen m.b.t. vogels

Moderators: René, adminrobin

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: broedmachine en handopfok

Bericht door White_Blackbird » 26 mei 2009, 09:56

Ik kan weinig verkeerds aan die kardinalen ontdekken. Bij handopfok zitten de veren altijd wat slordiger, door gemorst voer of dat de vogels in een vrij kleine ruimte zitten en soms ook met de hand gepakt moeten worden.
Nee hoor, ze zien er goed uit, volgens mij. Een knappe prestatie Arjan. Zoveel vogels grootbrengen. Degene die ook vogels met de hand opkweken weten wat een toewijding en discipline het vraagt. Het is eigenlijk monikkenwerk dat nauwelijks te combineren is met normale werkzaamheden en een sociaal leven!
Interessant dat je de vogels enkele dagen op een vrij hoge temperatuur houdt. Bij mij drogen ze dan min of meer uit. Hier gaan de jonge lijsters direkt na het uitkomen op 28-30graden. Maar wie weet zitten daar per soort ook weer verschillen in.

Arjan

Bericht door Arjan » 26 mei 2009, 14:32

Vandaag een hele spannende dag.
De gevaarlijke dag voor handopfok insecteneters vanuit het ei.
Ime heeft het gepresteerd met Shama's en wij dan laatst met de Bruine masker gaailijsters.
Nu liggen er twee soorten in de broedmachine wederom 2 Shama's en 2 blauwoog gl.
Tot nu toe zien wij geen terugval.
Vanmorgen gewogen en het rantsoen aangepast.
Vanavond maar eens kijken wat de gewichts toename geweest is en hoeveel we dan gevoerd hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Omtrent het pluizige verenkleed van de bruine maskers dat was mij ook al opgevallen en dat het voertje nog voor verbetering vatbaar is staat natuurlijk buiten kijf.
Suggesties zijn altijd welkom.
Wat echter nu hoofdzaak is, is dat we een voertje krijgen die het onze vogels mogelijk maakt om vanuit het ei te overleven.
Daarna kunnen wij het perfectioneren.

De kardinalen zien er een stuk beter uit maar dat is geen maatstaf die gaan na 5 dagen geleidelijk over naar het opfokvoer van Avian.
Dus die staan op een ander menu.

Afbeelding

Afbeelding

Die doen het trouwens prima en zijn nu alle drie uit het nest.

Sociaal leven WB? Welk sociaal leven? Man dit is drie keer een dagtaak. Maar dat weet jij net zo goed.
Gelukkig doen wij dit samen en mijn vrouw vind het net zo leuk als ik.

Vanavond een korte afsluiting van deze dag.

jupiler
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door jupiler » 26 mei 2009, 18:47

heel mooi arjan
vooral met foto's erbij das super

Plaats reactie