Handopfok

Overige vragen m.b.t. vogels

Moderators: René, adminrobin

Marx

Re: Handopfok

Bericht door Marx » 01 jun 2009, 14:44

Of misschien de pap aanmaken met osmosewater? Puur om de osmotische waarde te verlagen de eerste 3 dagen.

amathist

Bericht door amathist » 01 jun 2009, 16:51

Zelf gaf ik toen ik in noodgevallen nog aan handopfok deed bij papagaaien,de eerste dagen probiotica van aves door het voer.

ook wordt wel biogarde gegeven(mij lijkt probiotica beter) dit om de darmen goed op gang te krijgen.

Als ik het zelf zou proberen zou ik het proberen met zelfgemaakt eivoer van aves,en hierdoor heen gemalen bepoederde buffalos en pinkys doen(voor de eerste dagen)

ik zou als ze wat groter zijn ,dit aangaan vullen met stukjes wasmot en witte meelwormen.

Ik zou inieder zoveel mogelijk proberen te voeren,zoals de ouders voeren(deed ik bij papagaaien ook,met goed resultaat)

maar dit zijn slechts gedachtes,zonder ervaring met handopfok van deze soorten.

De jongen mogen niet koud aan voelen,maar ook niet klam.
In een warmte kast plaatste ik altijd een schaaltje water,toen ik nog geen automatiesche luchtbevochtiging had.

Succes
Groeten Rene
Laatst gewijzigd door amathist op 01 jun 2009, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

amathist

Bericht door amathist » 01 jun 2009, 16:52

1 keer is genoeg

Arjan

Bericht door Arjan » 02 jun 2009, 23:12

Gelukkig weer even wat tijd voor onszelf en onze jonge spruiten.
Nog eens even alles nagelezen.
Marx bijna alles wat je schrijft is helaas bij ons of bij Ime de revu al gepasseerd.
Vergeet niet dat wij hier al drie jaar mee bezig zijn.
Eén ding wat je schrijft vind ik zeer de moeite waard en dat is stimulatie zodat ze zich eerder ontlasten.
S'ochtends vroeg hebben ze altijd een stinkende ontlasting.
Ik heb ze net gestimuleerd met marterkwast dat vonden ze heerlijk maar het poepje kwam pas bij het voeren.
Ik heb ze nu op opfok van Avian en insecten Morio's witte meelworm en Phoenix wormen.
De poep is een vreselijk stinkzooi en pas vanavond begit het weer normaal te worden.
Mijn laatste papje was een grote mislukking.
Ze vonden het liet lekker.
Vandaag zijn ze wel lekker gegroeid van 14.5 naar 17.5 gram.
Mogli lag er vanmorgen dood bij.
Dus de stand is 7-9
Maar wat we nu over hebben heeft het gehaald ik voorzie geen problemen meer met de jongste Shama en Kardinaal.
Ze hebben nu de beschikking over hun zintuigen en geven donders goed aan wat het wil.
Anita en ik zijn wel aan een beetje rust toe en wij hopen dan ook dat de broed in de volière verder rustig verloopt.
Op twee koppels na zit alles nu op de eieren.
Ik schat dat er ruim 30 eieren bebroed worden op dit moment.
In de broedmachine liggen alleen nog 4 Shama eieren van een pop met een eipik probleem.
Maar die heeft de broed keurig uitgezeten en krijgt de eieren zodra ze uitkomen terug.
Maar ja . Je weet het nooit.
Er komen zo bij zo weer handopfokjes.
Een gaailijster laten zitten op 4 jongen is zinloos het is beter ze te laten concentreren op 2 à 3 jong en dan geven we het laatste ei nog een kans met de handopfok.
Ik noem maar wat op.
Al met al 7-9 en weer een heleboel geleerd.
Zodra er weer een nieuwe ronde handopfok begint meld ik me weer.

Arjan

Bericht door Arjan » 06 jun 2009, 00:35

Even een tussendoor verslag.
De twee bruinmaskers zijn nu bijna geheel zelfstandig, niet dat ze een hapje afslaan, maar het kan ook zelfstandig voedsel en drinken vinden.
Wij denken dat het een man en pop is.
Overdag zitten ze in een vliegkooi buiten van 2.20 bij 45 x 80
Bij een warme nacht mogen ze buiten slapen anders haal ik ze naar binnen.
Heerlijk zulke tamme vogeltjes ze luisteren nog beter dan de honden.
De drie kardinalen ja dat is een hoofdstuk apart dat zijn me een partij hongerlijders. Die moeten constant gevoerd worden.
Maakte ik het opfokvoer van Avian tot voor kort in een borrelglas aan, nu gaat het per wijnglas.
Als de jongen een bepaalde grens gepasseerd zijn.
Ik houd die grens nu even op: Als de jongen 3 dagen uitgevlogen zijn kunnen ze volledig over op de handopfok van Avian.
Ze vinden het heerlijk. En het is makkelijk toedienen.
Ik hoor Marx denken: Zo'n spuit dat kan toch veel natuurlijker.
Marx je hebt helemaal gelijk. Maar ik heb 4 thuis wonende kinderen waarvan er drie studeren en de schoorsteen moet ook blijven roken. (En nog flink ook).
Daar ontbreekt het ons gewoon de tijd voor.
Maar sommige dingen die jij voorstelde zoals het stimuleren met een marterharen kwast, Dat vinden ze heerlijk vooral in de ochtend daar worden ze helemaal vrolijk van. En het spert dan als de beste.
Waar het ook beregoed voor is. Dat is het verwijderen van de schilletjes rond de veren.
Normaal is een jonge vogel daar uren mee bezig. Het is schijnbaar zo irritant dat ze geen eens aan eten toekomen omdat ze bijna dwangmatig moeten blijven poetsen. Met de kwast strijk je 60 % van de schilvers er zo af en krijg je weer rust is het nest.
De Kardinalen hou ik nog even binnen maar staan op het punt dat ook zij naar buiten mogen.
Ik heb nog geen idee wat het is man of pop.
De Shama en de jongste Kardinaal zitten samen in één nest.
Het is de dag voorbij dus de Kardinaal zit nu in dag 15 en weegt 22 gram.
De Shama is op dag 14 en weegt 24 gram de laatste dagen nam hun gewicht toe met tussen de 2 en 4 gram.
Ze lopen een dag of 5 achter in hun ontwikkeling maar ze zijn hard aan het inhalen.
Ik verwacht dat het morgen het nest gaat verlaten. Ze eten als gekken. De Shama stopt pas met sperren na een 15 tal insecten zoals witte meelworm witte morio en zwarte Phoenix wormen. Hij produceerd de meest fantastische luiers.
De Kardinaal is ook helemaal gezond groeit prima maar moet nu toch over op de handopfok want als die alleen insecten krijgt dan spuit het 30 cm.

Even iets over die Phoenix wormen.
Ik haal mijn insecten altijd bij Kreca een insecten kweker tussen Ermelo en Nijkerk.
Vorige week werd ik aangesproken door de eigenaresse: Marieke Calis, en die vertelde mij dat zij met succes een nieuw insect aan het kweken waren, de Phoenix worm.
En zij vroeg mij of ik het wilde proberen als oude trouwe klant.
Nu had ik dat al eens geprobeerd bij een bedrijf ergens uit de buurt van Groningen waar ik voor het geringe bedrag van 40 Euro drie bakjes kreeg met daarin een aantal van die wormpjes. Als je daarmee een vogeltje groot moet krijgen schat ik dat je voor een beetje gaailijster 1200 Euro aan Phoenix wormpjes kwijt bent.
Waarom mijn interresse in de Phoenix worm.
Het calcium fosfor gehalte in dit insect is niet alleen perfect in balans voor onze jongen maar ook extreem hoog.
Eén gram Phoenix worm heeft net zo veel Ca en Ph als 50 gram meelworm.
Echter de prijs was dusdanig dat het geen optie was.
Gratis proberen ? Ja, daar had ik wel oren naar. En ik kreeg van haar een bakje wormen ter waarde ( n dit zijn recente Groningse prijzen van 300 à 400 Euro)
Het zijn wormen iets zwaarder dan een meelworm. Het is eigenlijk een vliegenmade, origineel uit, ik meen Peru.
De maad voedt zich met compost.
Het is een heel vreemd insect.
Ik zat er ook in het begin argwanend tegen aan te kijken.
De huid is heel taai bijna leerachtig. Het kopje is een klein uitstekend puntje zoals bij een teek alleen dan zonder pootjes.
Als het zich gaat vervellen wordt het van bruin naar zwart.
Daar zette dhr. Calis mij op de verkeerde poot. Want die vertelde mij dat als de worm zich verpopte dat hij dan helemaal zwart werd.
Voor de verpopping aldus Calis: maakt het insect zijn ingewanden helemaal schoon.
Dus een worm die helemaal zwart is zou een ideale voedingsbron zijn op mineralen en eiwit gebied. (Je kan ze nog wassen ook).
Nu is het voor mij een hele vreemde gewaarwording dat ik mijn jongen zou moeten gaan voeren met iets zwarts in plaats van wit.
Ik heb dat dus een paar dagen eens rustig aangekeken.
Eerst eens geprobeerd bij de volwassen vogels.
Nou dat is een aartsconservatief zooitje. Wat de boer niet kent. enz.
Daarnaast als je ze aandient in een voeremmer met andere insecten zoals de meelworm dan eet de meelworm zich in, in de Phoenix worm.
Dan volgde al spoedig de constatering dat het geen verpopping was maar een vervelling, immers de zwarte wormen bleven actief en eten.
Enfin na een paar dagen heb ik het eerst geprobeerd in een insecten cocktail waar de honden geen brood van luste.
Daarna ben ik het gaan voeren aan de nestlegerige jongen.
Eerst een paar, daarna meer, puur om te kijken of zij het goed kunnen verteren.
Voordat ik het aanbied knip ik het kopje eraf.
Dat is wellicht helemaal niet nodig en waarschijnlijk ingegeven door mijn associatie met een tekenkop.
De Shama maakt de meest mooie luiers.
De Kardinaal gaat in het Guiness book of records met het verst spuitende poepie. Maar groeit er goed op.

Arjan

Bericht door Arjan » 12 jun 2009, 12:53

Hallo,

Van Arjan zijn kant zullen er voorlopig geen berichten op dit forum komen, hij is gisteravond geopereerd aan zijn blinde darm en moet zeker 5 dagen in het ziekenhuis blijven. Ik denk dat ik het een beetje te druk heb en krijg om verslag te doen. Zojuist weer darren en witte wormen uitgezocht voor het geval er jongen uit het ei komen en de handopfokjes beginnen ook weer te roepen om eten. Dus weten jullie even waarom Arjan niets meldt.

Groeten van Anita

jupiler
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door jupiler » 13 jun 2009, 02:08

dag Anita

gun hem vannuit Belgie ook veel betershap

P.S. als hij terug thuis is wees voorzichtig met de spuitjes zorg dat hij alles binnen heeft
dat hij er vlug boven op komt :wink:

Arjan

Bericht door Arjan » 15 jun 2009, 22:41

Even een paar foto's van de handopfokjes

Rood Kardinaaltje van 24 dagen oud, houdt zijn pootje een beetje plat maar komt helemaal goed.
Afbeelding
Shamalijster van 23 dagen oud
Afbeelding
Rode Kardinaal 29 dagen oud en eet bijna zelfstandig
Afbeelding

Ziet er goed uit, toch...
Anita

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 17 jun 2009, 15:55

Mooi werk Anita, ziet er heel goed uit die jonge vogels.
Hoe is het met Arjan, is hij al weer thuis?

Arjan

Bericht door Arjan » 18 jun 2009, 00:40

Nee, helaas hij is nog niet thuis was t maar waar.
Ik zit hier midden in het broedseizoen met waarschijnlijk meer dan 20 jongen net uit het ei dus ik zoek me suf naar witte meelwormen.
Maar Arjan begint weer op te knappen en hoopt van t weekend weer thuis te zijn, mag hij wormen uitzoeken!!
Maar bedankt voor de interesse,
Groet Anita

jupiler
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door jupiler » 20 jun 2009, 19:46

Knap werk anita

zo zijn er niet veel vrouwtjes denk ik

groeten aan arjan

doei

Arjan

Bericht door Arjan » 23 jun 2009, 18:40

Hallo ik ben gelukkig weer thuis.
Anita heeft zich geweldig gehouden alle kinderen leven en alle vogels ook nog. :D
Er liggen wat shama eitjes in de broedmachine dus er komt weer wat handopfok aan.
Maar eerst nog wat aansterken want ik voel mij nog behoorlijk brak.

Arjan

Bericht door Arjan » 29 jul 2009, 23:53

13 juli was het weer zo ver.
Wederom weer een jong uit de broedmachine.
Een witkruin roodborst tapuitje de tweede kwam de volgende dag.

Afbeelding

Doordat ik bijna een maand weinig heb kunnen doen was dat een goede tijd om eens goed na te denken.
Ik heb een nieuw papje bedacht met als bestandsdelen.

1 kogelbiefstuk
3 eidooiers
150 gram darren
2 eetlepels Breedmax
1/2 kopje eivoer
1/3 capsule vit. B
1/2 schepje oplosbare Calcium
1/2 schepje vita vitaal (vitamine mineralen bestemd voor terrarium dieren)
3 druppels Propolis

Uiteraard werd het collogeen gescheiden van het rode spierweefsel want dat collogeen is dodelijk voor onze vogels.

De 2 jongen deden het er uitstekend op, alle luiers zagen er keurig uit, elke dag een prima gewichtstoename.
Het was een plezier om ze elke keer te voeden.
Het sperde perfect en nam het voer op met groot enthousiastme.

Dat zag er veelbelovend uit dus maar wat eieren verzameld van jonge koppels die er niets van bakte.

Het resultaat tot nu toe.

Afbeelding

In totaal met handopfok begonnen vanuit het ei 12 stuks.

Het verlies tot nu toe is één rode kardinaal.
Dat was een nest van 4 eieren.
Bij één ei overleefde het jong het uitkomen niet, een ander jong bleef duidelijk achter bij de twee anderen en overleed na drie dagen.

De shama's
Afbeelding

De eieren zijn van een nieuw samengesteld koppel Medan shama's.
Het broeden gaat prima maar helaas de jonge man is nog een complete losbol.
Ze zijn nu al met hun vierde nest bezig naar het oudste jong is 4 dagen geworden.
Ma krijgt al haar ruibroek dus heb ik de eieren weggenomen.

Afbeelding

Deze foto is van 2 uur geleden ze zijn nu 5 dagen oud.
Eén blijft wat achter. Die moet ik echt wat extra aandacht geven tijdens het voeren.
Dan is er nog een andere die ook wat achterblijft maar alleen in enthousiastme.
Het spert wat later dan andere twee.
En die andere twee.
Ja daar is mijn grootste zorg alleen maar dat ik de spuit terug krijg.

Afbeelding

Een verhaal apart is over de witwang gaailijsters.
Dat is een nieuw koppel.
Ze broeden goed.
Laatst 2 jongen die uitvlogen maar na drie dagen één jong dood en na 5 dagen het andere jong dood.

Nu hadden ze weer een nieuw nest op 2.4 meter hoog.
Drie eieren.
En dan is bij mij de stelregel: Bij onervaren koppels hooguit twee jongen.
Dus het laatste ei was voor mij.

Nu is het natuurlijk hoogst interressant om na een dag of 4 ons handopfok jong te gaan vergelijken met een jong die door de natuurlijke ouders grootgebracht wordt.
Daarnaast speelde natuurlijk ook mijn gedachte dat een levend jong leuker is dan een dood jong.
En hun laatste nest was negatief beëindigd.

Persoonlijk vind ik het vreselijk om een vogel uit te moeten vangen.
Dat gejaag op iets dat jou bijzonder dierbaar is.

Daarnaast ben ik er nog klunzig in ook.
Maar dat is één ding.

Een ander ding is een jong uit het nest nemen en gaan vergelijken met mijn jong in de handopfok.
Met mogelijke conseqenties.

Vooraf is daar al behoorlijk over gesproken tussen mij en mijn vrouw.
Toch doen.

Ik kon alleen maar manuele controle doen omdat het nest op 2.30 meter was.
Op gevoel pakte ik het kleinste jong eruit.
En schrok.
Ik had een lijkbleek grijzig vogeltje in mijn hand.
Het leek dood alleen ademde het nog voor de rest lag het totaal apatish in mijn hand.

Na 2 uur sperde het en kon ik het voeren net zoals het derde jong( die ik natuurlijk ook aan de ouderlijke macht onttrokken had) die er ook zo lijkbleek uitzag.
Na 24 uur met mijn voertje waren ze weer prachtig roze en springlevend.

Mijn doel is:

80% Van jonge insecten etende vogels uit het ei tot wasdom te kunnen brengen buiten de ouders om.

Het is een Giga klus immers geen dag vrij. Nee zelfs geen uur vrij.

Maar als wij dit voor elkaar krijgen kunnen wij wel ons vogelbestand houden.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door wjvdlinden » 20 aug 2009, 12:37

Ha die Arjan,

Hopelijk ben je weer helemaal fit na je operatie.

Gaat er nog updates komen van je kweek 2009?

Ik vond dit wel een mooie topic op het forum.

M.vr.gr.
Wim

Arjan

Bericht door Arjan » 23 aug 2009, 02:07

Hallo Wim.
Helaas heb ik de oplossing nog niet gevonden.
Ik houd ze wel redelijk lang in leven en sommige krijg ik ook volwassen.
Maar de ontwikkeling blijft achter bij de jongen die door de ouders verzorgd worden.
Gelukkig doen de natuurlijke ouders het momenteel stukken beter dan in het begin van het seizoen.
Reden is een veranderde voer wijze.
Het was al bijna een traditie geworden dat mijn vrouw en ik elke dag 1 1/2 uur de bakken met meelwormen door zaten te spitten op zoek naar de witte meelwormen die vervolgens in bakjes gevoerd werden aan die vogels die jongen hadden.
Wat mij aan het denken zette was een opmerking van de eigenaar van Kreca toen hij mij een proefbak gaf van een nieuw soort larve (ik kan even niet op de naam komen) maar hij vertelde mij dat die larve, als het zich verpopte, zich eerst leeg poepte.
Nadat ik die doodzieke grijsbleke witwangjongen uit het nest gehaald had die constant witte morio's ditto meelwormen gehad hadden, vroeg ik mij af: Is dat ook niet zo bij de meelwormen? Immers die hebben een luchtblaas die zij volpompen waardoor hun oude schil gaat breken. Ze voeren dus de druk op en het ligt dus voor de hand dat zij zich tijdens dat proces ontdoen van maaginhoud.
Wel het proefje op de som is eenvoudig neem zelf maar een paar witte morio's of meelwormen trek daar de kop vanaf en trek met het kopje de ingewanden eruit, doe dat ook met bruine en dan zal je zien dat bij de bruine wormen de maag en darmen veel meer inhoud hebben dan de witte. En om die maag/ darminhoud is het ons altijd te doen.
Wij zijn dus gestopt met het voeren van wit. Drie maal daags gooien wij gewoon bruine wormen die wij een paar uur hebben laten in eten op Breedmax gewoon op de grond in de vluchten en tot nog toe zien de jongen er veel beter en sterker uit.
En het allerbelangrijkst sinds ik dat doe ook geen uitval meer.
Maar er is ook nog iets anders.
Op aanraden van een vriend van ons heb ik contact gezocht met de vogelbescherming die hebben 2 vogelhospitalen in Naarden en in Haarlem.
Wij hebben in Naarden een gesprek gehad met de beheerder.
En die heeft ons wel weer op een aantal ideën gebracht.
Eén idee was om jongen zodra je ook maar een idee hebt dat er iets niet goed zit bijvoorbeeld je hebt een nest van 4 en er valt ééntje uit of je ziet dat een uitvlieger wat wankel is.
Niet dralen maar geef het enigzins wankele jong of de resterende jongen in het nest meteen een heel klein beetje Baytril 0.02 ml.
Grote kans dat de rest in leven blijft.
Voor de rest moet je je van zo'n vogel hospitaal weinig voorstellen zo vertelde hij mij dat de temperatuur in de coufeuse 41 graden Celsius moest zijn voor naakte jongen.
Wel dat zullen ze echt niet overleven, maar opmerkingen van mij daarover werden meteen naar de prullebak verwezen.
Echte vroege jongen zullen ze daar niet grootbrengen laat staan vanuit het ei.
Wat wel lukt zijn gevonden uitvliegers die door mensen massaal naar dat centrum gebracht worden.
Die zitten al dik in de veren en worden grootgebracht met runderhart.
Ook met het niet voeren van witte meelwormen zaten wij op één lijn.

Terugkomend op de handopfok zoals ik in het begin al vertelde blijven de jongen in handopfok sterk achter bij de jongen die door de natuurlijke ouders grootgebracht worden.
Vliegen de kardinalen bij de ouders uit op dag 11 tijdens de handopfok dag 16 zo ook met de shama's.
Nu is het wel zo dat de vogels de hele tijd op het nest zitten met iets in de snavel om er bij het jong iets in te stoppen zodra er ook maar iets in kan.
De handopfokjes moeten het doen met de voerbeurten die om het uur plaatsvinden.
Maar wij moeten toch in staat zijn om een veel beter uitgebalanceerd voer aan te bieden.
En dat is ons tot nog toe niet gelukt.
Onze leidraad is een artikel van Hawley uit 1997 die een studie gedaan heeft naar de dagelijkse voedsel behoefte van een volwassen vogel.
Een dierenarts uit Hulst heeft daar een voedings supplement op ontwikkeld Breedmax.

http://www.dierenkliniekhulst.nl/wetens ... eedmax.pdf

Daarnaast is mijn bron :

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?vw=vm

Daar kan ik precies zien hoeveel eiwitten en mineralen zoals calcium en fosfor in iets zit.

Laatst had ik weer een voertje uitgerekend op basis van biefstuk ontdaan van het callogeen eidooiers darren en breedmax.
Volgens de geleerden kon het niet beter een excact goede calcium fosfor balans, eiwit gehalte van 30%.
Wat wil je nog meer.
Maar na 2 dagen kon het allemaal zo de kliko in, de vogels kwamen niet aan in gewicht sommige gingen zelfs achteruit.

Waar wij nu mee bezig zijn is met kippenvlees.
Waarom?
De kip zit genetisch veel dichter bij onze vogels dan het vlees van een zoogdier de eiwitten zijn daarom misschien veel beter te verteren dan die van een rund.

Wij zijn enkele dagen geleden begonnen met kippenhartjes bestrooid met calcium waarmee je de Calcium fosfor verhouding recht trekt.
De gaailijster kwam daar goed op aan. Die vindt het ook lekker en het is heel makkelijk voeren.
De kardinalen vinden het helemaal niets en gooien het eruit.
Het grote nadeel van kippenhart vind ik het gehalte callogeen. Je merkt bij het snijden dat het heel stevig spierweefsel is, en wat ik niet meer wil meemaken is een jong open maken om één grote bal callogeen aan te treffen.
Vandaar dat ik vandaag overgestapt ben naar kippenlevertjes.
De witwang ging vandaag van 56.3 gram naar 67.4 dus dat ziet er gunstig uit.
Naast de levertjes geven wij de handopfok energy van Avian en meelwormen en morio's.

Nou dat is het wel weer geloof ik.

Plaats reactie