Alles m.b.t. vogelsoorten
Moderators: René, adminrobin
-
Arjan
Bericht
door Arjan » 08 dec 2009, 16:59
Al weer enkele jaren geleden deze soort aangeschaft als koppel.
Natuurlijk bleken het al gauw twee poppen te zijn.
Na veel zoekwerk toch een aantal koppels van deze vogel kunnen maken.
Twee in Duitsland. Twee in Nederland. en voorzover ik weet één in België.
Toen ik ze kocht dacht ik Chestnut-crowned Laughingthrush Garrulax erythrocephalus te hebben.
Maar dat zijn ze volgens mij niet nu zit ik eerder te denken bij de man aan de Silver-eared Laughingthrush Garrulax melanostigma
en bij de pop aan een ondersoort de Garrulax melanostigma schistaceus.
Echter ik ben er niet zeker van.
hier wat foto's
http://i14.photobucket.com/albums/a328/ ... verwang004
Ik ben benieuwd naar jullie ideën.
-
White_Blackbird
- Senior+ Forumlid
-
Contacteer:
Bericht
door White_Blackbird » 08 dec 2009, 19:24
Arjan, ik houd het op G. m. melanostigma. De overeenkomsten zijn erg groot als ik zo naar de foto's kijk (zie onder)

-
ime
Bericht
door ime » 08 dec 2009, 19:40
Ik vind dat beide vogels de garrulax melanostigma schistaceus zijn. Ze hebben beide grote "schubben" in het grijs. Mooie vogels trouwens. Ze zijn naar mijn idee hetzelfde als de vogels op oriental bird images die daar garrulax melanostigma schistaceus worden genoemd.
-
White_Blackbird
- Senior+ Forumlid
-
Contacteer:
Bericht
door White_Blackbird » 08 dec 2009, 20:35
Ja, ik denk dat Ime gelijk heeft. Had die foto's van schistaceus nog niet bekeken. Idd. opvallend die schubben op de borst bij beide exemplaren, hoewel wat minder afgetekend dan bij de oriental foto's. Wie weet zijn er ook overgangsvormen bij de ondersoorten aan de rand van de verspreidingsgebieden. Desalniettemin: Leve de Oriental birdimages.
-
Arjan
Bericht
door Arjan » 08 dec 2009, 21:09
Hey Guys
bedankt voor het meedenken.
Inderdaad die schubben op de borst deden mij ook al daaraan denken maar die heeft alleen de pop de man slechts een klein beetje.
Daarnaast heeft de melanostigma zoals te zien op Oriental veel meer groen op de vleugels.
Ook een verschil is dat de pop een roodbruine vlekje heeft de polspunt (voorkant) van de vleugel.
Ime staat deze ook beschreven in dat boek van jou?
Misschien dat de habitat een aanknopingspunt is want de man heeft een vreselijk dikke bevedering die zit nu echt balletje rond.
Ik heb al een uitgevlogen jong hiervan gehad die helaas verdronken is in de badschaal.
-
ime
Bericht
door ime » 08 dec 2009, 23:13
In mijn boeken staat de soort nog alleen als garrulax erythrocephalus. Er is nog geen onderscheid gemaakt met de melanostigma. Het gekke is dat je bij de naam garrulax erythrocephalus dan heel verschillende vogels te zien krijgt.
De vogels in zuid oost Azie zijn vrijwel niet geschubd en zien er uit als melanostigma. Dit in tegenstelling met de vogels uit India die juist heel erg geschubd zijn en ook zwarte schubbing in de wangvlek hebben (nu erythrocephalus). Misschien zitten jouw vogels er inderdaad tussen in zoals white blackbird zegt en heeft de pop dan nog de meeste schubbing in de veren. De man komt dan inderdaad van oorsprong uit een ander gebied komen en richting een iets andere ondersoort gaan.
Dat de vogels op OBI groener in de vleugels zijn kan ik niet zeggen. De spiegels in de veren zijn bij de meeste toch goud/okerachtig van kleur? Kan een kwestie van belichting en voedsel zijn. Misschien heeft Ger boeken waar ze beter in staan.
-
Arjan
Bericht
door Arjan » 12 dec 2009, 12:33
Nou mensen bedankt.
Voorlopig houd ik het op de zilveroor Garrulax melanostigma schistaceus.
Met misschien zoals WB opgooit de man een soort overgangs vorm.
In ieder geval dus wel een goed koppel want daar was ik een beetje bang voor.
Vandaag de man nog eens in het volle daglicht bekeken maar die heeft ook van die schubben op de borst zij het veel minder scherp,
maar dat kan natuurlijk ook komen omdat hij zo'n vreselijk dik pak veren heeft.
Ger mocht je nog meer info hebben dan hoor ik het graag.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten