hoe doen jullie het?

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
e v/d zande
Senior Forumlid
Contacteer:

hoe doen jullie het?

Bericht door e v/d zande » 05 feb 2010, 22:30

Ik ben benieuwd waar jullie de jonge vogels mee kuren tot aan de eerste rui.
Bijv. panacur voor de wormen, en wanneer doen jullie dat , bij het ringen van de jonge vogels?
daarna als de vogel zelfstandig is een kuurtje esb3???
Ik ben benieuwd wat jullie allemaal doen en met welk product. :lol:

ime

Re: hoe doen jullie het?

Bericht door ime » 08 feb 2010, 19:17

Mijn jonge vogels heb ik tot dusver met niks behandeld. De oudere vogesl ontworm ik (levamisol) en heb ik behandeld tegen coccidiose. Dit ga ik voor begin van het seizoen nog een keer doen. Mochten er jongen dood gaan of ziek worden dan stuur ik ze onmiddelijk op voor onderzoek.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 09 feb 2010, 11:17

Bij krijgen de vogels minstens 2 x per jaar Cydectin(werkzame stof moxidectine) door het drinkwater. Meestal in maart een dag en 2 weken later nog eens eens dag. Verder eenzelfde kuur aan het eind van het broedseizoen, vlak voor de rui.
Vogels die tussendoor luchthappen of anderzins last hebben van parasieten lijken te hebben krijgen direkt een kuur.
Esb3 wordt alleen gebruikt bij kweekparen die jongen voortbrengen met atoxoplasmoseverschijnselen en de jonge vogels die vatbaar voor deze ziekte zijn gebleken. Zie hiervoor het topic van Arjan.

e v/d zande
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door e v/d zande » 10 feb 2010, 20:10

ime schreef:Mijn jonge vogels heb ik tot dusver met niks behandeld. De oudere vogesl ontworm ik (levamisol) en heb ik behandeld tegen coccidiose. Dit ga ik voor begin van het seizoen nog een keer doen. Mochten er jongen dood gaan of ziek worden dan stuur ik ze onmiddelijk op voor onderzoek.

als ik het goed heb gelezen op internet werkt Levamisol tegen meer verschillende wormen dan wat ik gebruik Panacur, dus dat is mischien wel iets om te proberen komend fokseizoen.
Maar hoe is Levamisol te gebruiken, een dosering door het drinkwater, of over het eten poederen?? Graag hoor ik dat van u.
En wordt er bij de jonge vogels ook een druppeltje in de hals gedruppeld tegen luchtpijpmijt???Of is dat niet nodig??
En met welk product(en) bepoederen jullie het voer die aan de jonge vogels gegeven worden?
Ik had Gistocal gebruikt maar zodra ik dat op het eten strooide werd er niet meer gevoerd door de ouderlijke vogels.

Plaats reactie