Kweek 2010

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 08 mei 2010, 19:11

Met spreeuwen kweken in een groep(uitgezonderd pagodespreeuwen) heb ik ook de beste resultaten tot nog toe Gaai.
Verwijderen van losse vogels doe ik juist niet omdat die voor de broodnodige afleiding bij de man zorgen en ik nog nooit heb meegemaakt dat er eieren werden uitgeworpen door losse vogels. Eieren uitwerpen/stukmaken gebeurt m.i altijd door de eigenaar van de eieren.

bert
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door bert » 08 mei 2010, 21:40

wb,

bedoel je dat je ook met een groepje 3 kleuren gekweekt hebt? hoeveel vogels moet je er dan voor gebruiken en welke oppervlakte per koppel?

wie heeft ervaring met eerste ronde jonge gaailijsters erbij laten als de 2de ronde uitkomt?
morgen moeten nl de eieren van mijn koppel roodstaartgaailijsters uitkomen. er vloog nog een jong bij van de eerste ronde. geboren 29 maart. volgens mij is hij al zelfstandig, maar wordt nog gevoerd door de man. gaat dat goed of voert dan de man de nieuwe ronde niet mee?
ikmheb het jong er maar af gehaald.

Wim
Junior Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wim » 08 mei 2010, 23:36

Hallo Bert,

Ik ken een kweker uit noord Nederland die de jonge roodstaartgaailijsters van 2009 bij de ouders laat zitten. Het blijkt dat deze jongen de ouders mee helpen bij het grootbrengen van de jongen die in 2010 ter wereld komen.
Volgens mij is een en ander wel afhankelijk van de grootte van de voliere waarin de vogels verblijven.
Ik verwacht dit jaar niet veel van de roodstartgaailijsters daar ik mijn pop begin dit jaar heb moeten vervangen. De pop is van begin 2009.
Vandaag wel drie jonge bruine maskergaailijster in het nest aangetroffen.

Wim B

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 09 mei 2010, 09:28

Bert,

Ik heb alleen ervaring met het kweken van Aziatische en Europese spreeuwsoorten in groepen en dus geen ervaring met Afrikaanse soorten als driekleurglansspreeuwen. Volgens de literatuur zijn de driekleuren min of meer koloniebroeders(familiegroepen) waarbij behalve het ouderpaar soms ook andere leden van de familie meehelpen met de jongen voeren. Maar gezien het gemiddeld formaat van de volière bij de meeste liefhebbers en het temperament van de driekleuren zou ik ze in eerste instantie per koppel proberen te kweken.

Hallo Wim,

Idd. lijkt het er op dat eerste jaars roodstaartgaailijsters niet nestelen. Ik heb hier een koppel uit 2009 en hoewel ze in topconditie zijn wordt er geen enkele poging tot nestbouw ondernomen.
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 09 mei 2010, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

bert
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door bert » 09 mei 2010, 11:55

vorig jaar had ik mijn ek 08 roodstaart pop en een wildvang man in de voliere bij elkaar. er werd wel een nest gemaakt maar geen eieren in het nest ,. wel 1 x een kapot ei op de grond.. zoals gezegd ook dit jaar wel een nest, maar geen eieren. dus het vermoeden dat er mogelijk eieren verdwijnen, echter later zat de man op de kunsteieren te broeden. vreemd gedrag m.i./ gezien het baltsgedrag en het dna moet het een man zijn. ik wil er nu het koppel breken en er een andere man bij zoeken. vaak brengt een combinatie volwassen x jonge vogel, wel een versnelling t.o.v. 2 jonge vogels heb ik ervaren.

ime

Bericht door ime » 09 mei 2010, 12:37

Hoi Bert, vergeet niet dat gaailijstermannen horen te broeden d.w.z. de pop trouw aflossen.
Ik vind het geen goed idee om een jonge vogel sneller aan het broedproces te laten beginnen door een oudere partner te geven. Vaak gebeurd er dan wel wat maar doordat de jonge vogel nog niet helemaal weet wat hij/zij moet doen (hormonaal) kan er alsnog van alles mis gaan. Bij mijn duiven zie ik ookl wel eens dat een jonge duivin heel vroeg (na 6 maanden) gaat leggen en jongen grootbrengen. De ontwikkeling van de jonge vogels stopt erdoor en vaak weten ze niet wat ze met de jongen of eieren aan moeten. Het resultaat was dan er af lopen en niet voeren.

bert
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door bert » 09 mei 2010, 15:47

ime ben het helemaal eens met je. vogels dienen goed volgroeid te zijn voor ze ingezet worden voor de kweek. aleen een ervaren met een jonge vogel heeft voordelen.
ja k weet dat mannen ook wel broeden. alleen bij mijn kweekkoppel roodstaarten broedt de pop 90% van de tijd en de man alleen als zij het nest verlaat. bij het andere koppel heb ik de pop noooit op het nest gezien. vorig jaar wel de man op een leeg nest en nu op de kunsteiereren.

ime

Bericht door ime » 09 mei 2010, 21:55

Als je weet dat de man gewoon broedt op de nepeieren is het dan niet zo dat de pop de vogel is die de fouten maakt. Kun je haar dan niet beter vervangen? of ruilen. Bruine maskergaailijsters wisselen elkaar zeer regelmatig af en de man is bijna net zo een goede broeder als de pop. Dat je man van het kweekkoppel maar heel weinig broed is toch ook niet zo normaal?
De jongen bmg's zijn nu twee dagen uitgevlogen en ik merk dat man en pop alweer aan een nieuw nest denken. Ze bouwen samen aan het nest en er wordt gebaltst. De man voert nu de jongen alleen.

bert
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door bert » 09 mei 2010, 23:47

ime ja natuurlijk kan het ook de pop zijn. ik heb haar nog nooit op het nest gezien. maar het is mijn eerste ek pop, dus daar kan ik moeilijk afstand van doen. eerst maar een andere man.
leuk voor je dat het goed gaat met de bmg's mooi hoor., bij mijn bmg-ers ook alleen een nest en geen eieren, laat staan jongen. ze zitten naast de roodstaarten.. zou het besmettelijk zijn.
daar moet ik komend jaar ook wat wisselen met de vogels denk ik.

paul zwartepoorte
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door paul zwartepoorte » 10 mei 2010, 21:00

hoi dit zou wel niet hier thuis horen maar ik wou het wel laten zien
ik heb nu half nest hangen van de jackson wever die heb ik vorige week gehaalt 3 mannen en 7 poppen waar van 1 pop een jongen man is foto 1 is het begin
foto 2 is in dag gedaan zo nest is in 4 dagen klaar
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Afbeelding

ik hoop dat er pop het nest goed keurt dan komen van zelf eieren
gr paul

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 11 mei 2010, 08:46

Apart die wevernesten. Helaas een soort die niet onder de doelgroep valt.

Hier zijn ondertussen 5 jonge blauwe eksters uitgevlogen. Omdat er vorig jaar sterfte onder de pas uitgevlogen vogels optrad ben ik gisteren voor de zekerheid Esb3 door het drinkwater gaan mengen. Waarschijnlijk geef ik ze dat een kleine week om ze door de meest kwetsbare periode heen te helpen. Ik begrijp dat jij je bruine maksergaailijsters geen kuur geeft Ime?

Verder heeft er een 2e koppel eksters 2 jongen, zijn hier nog wat merels uitgevlogen en zitten er spreeuwen, kastanje, olijf en zanglijsters op eieren. De Blue jays hebben een nest gebouwd en mijn boomeksters bleken op 1 onbevrucht en een ei met afgestorven jonge te zitten. Ik heb de eieren weggehaald en hoop op een nieuwe broedpoging.
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 11 mei 2010, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

ime

Bericht door ime » 11 mei 2010, 12:04

Mooi die ekstersucessen wb. Jonge bruine maskergaailijsters kuren via het water is bijna zinloos. De ouders verzorgen ze nog bijna 3 weken na het uitvliegen. Tot die tijd gaan ze niet uit de struiken om zelf te drinken.
Ik kan nu trouwens al zien dat er met deze 2 jongen niets aan de hand is. Ze zijn groot en zitten perfect in de veren. Ze zitten lekker hoog in de struiken. De jongen die vorig jaar dood zijn gegaan hadden een vieze poepert en zagen er zielig uit. Deze jongen hebben dat niet en kijken alert de wereld in. Vorig jaar zijn de laatste jongen denk ik aan een bacterie doodgegaan en daar helpt esb3 niet tegen.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door wjvdlinden » 11 mei 2010, 12:18

Heren,

Ik hoop dat jullie wat mooie foto's gaan plaatsen van de uitgevlogen jongen.

Bij mij is het helaas nog niets.

Mijn koppel japanse nachtegalen hadden 2 onbevruchte eieren.
Mijn koppel grijskaplijster maakte voor een week terug een start met nestbouw. Helaas zie ik nu niets meer.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 11 mei 2010, 18:45

Afbeelding

Wim vroeg om foto's, dus even met de camera naar buiten gelopen voor een plaatje van twee van de 5 uitgevlogen jonge blauwe eksters...

bert
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door bert » 11 mei 2010, 20:50

wb gefeliciteerd een mooi resultaaat zo vroeg in het seizoen. dat belooft wat.
ze zien er goed uit.

Plaats reactie