Kweek 2010
Moderators: René, adminrobin
Re: Kweek 2010
En tijdens het uitbroeden van eieren in een broedmachine, moeten de eieren minimaal 2 keer per dag worden gedraaid.
Uit ervaring kan ik vertellen dat het niet draaien van de eieren ook geen kuikens op zal leveren.
Alleen als de kuikens aan het uitkomen zijn moet je stoppen met het draaien van de eieren.
Arwin
Uit ervaring kan ik vertellen dat het niet draaien van de eieren ook geen kuikens op zal leveren.
Alleen als de kuikens aan het uitkomen zijn moet je stoppen met het draaien van de eieren.
Arwin
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Gisteren zag ik dat de pop kastanje buulbuul niet meer naar haar nest omkeek... Ik vreesde meteen het ergste. Vandaag heb ik besloten om de eieren te controleren en er lag nog maar 1 ei in het nest, maar het was koud. Ik heb het even voor een lamp gehouden en het leek doorzichtig, maar er was ook aan de rand een donkere schijn. Ik heb ei opengemaakt en er was al een dooierzak gevormd, met een kleine embryo erin met een afmeting van 1 cm denk ik. Het vrouwtje is begonnen met broeden 8 dagen geleden, wat denken jullie, zou het niet groter moeten geweest zijn, als het effectief tot gisteren bebroed is geweest. Jammer dat het zo gelopen is, wel heb ik nu een zekerheid over een reproductief koppel! Ze hebben dus wel seks
Je zou het anders niet zeggen als je ze ziet, nooit zitten ze tegen mekaar aan of vliegen ze achter mekaar aan... niks van dat. Er is wel dat klaaggedrag van het mannetje en het vrouwtje komt er dan wel op af, als hij een nestplaats aanwijst. Op naar betere tijden zeker? De japanse nachtegalen zijn opnieuw met een nieuwe nest begonnen. De koeitilangbuulbuuls broeden rustig verder, die gaan prachtige jongen heb, daar ben ik zeker van! 

-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Gisterenavond een kunstei in het nest gelegd bij de grijskaplijsters. Vanavond was dat ei nergens meer te bekennen maar de pop had wel een ei gelegd in het oude nest. Ik heb nu vanavond de man uitgevangen. Kijken of de eieren nu blijven.
Gisteren zijn de eieren van de kastanjevleugelgaailijsters uitgekomen. Wat zal de man doen. Zal hij de jongen iets doen? Nee, de pop maar ook de man voeren goed en lossen elkaar af. Nu maar hopen dat het goed blijft gaan. Als voer geven ze tot nu toe alleen witte meelwormen aan de jongen. Andere insecten worden niet gepakt.
Ook bij bmgaailijsters zijn woensdag nieuwe jongen geboren. Ik heb de jongen van het eerste nest (nog)niet uitgevangen.
Alle jongen worden nog door de ouders gevoerd. De jongen van het eerste nest zijn nu ongeveer 20 dagen uitgevlogen en eten en drinken nog steeds niet zelfstandig. Wel zijn ze bezig de omgeving te onderzoeken en mogen ze van de ouders meer uit de struiken. Van agressie naar hen is geen sprake. Ook dit jaar maak ik weer gebruik van de rupsenplaag (op eik en esdoorn) om de vogels iets extra's te geven. Vooral de bmgaailijsters voeren hun jongen hier volop mee.
Ook bij bmgaailijsters zijn woensdag nieuwe jongen geboren. Ik heb de jongen van het eerste nest (nog)niet uitgevangen.
Alle jongen worden nog door de ouders gevoerd. De jongen van het eerste nest zijn nu ongeveer 20 dagen uitgevlogen en eten en drinken nog steeds niet zelfstandig. Wel zijn ze bezig de omgeving te onderzoeken en mogen ze van de ouders meer uit de struiken. Van agressie naar hen is geen sprake. Ook dit jaar maak ik weer gebruik van de rupsenplaag (op eik en esdoorn) om de vogels iets extra's te geven. Vooral de bmgaailijsters voeren hun jongen hier volop mee.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Hey Ime, proficiat! De kastanjevleugels geven bij ook de eerste dagen slechts witte meelwormen, maar vanaf dag twee namen ze ook levende buffalowormen. Eens ze 4 dagen zijn, beginnen ze ook wel andere dingen te voeren, met voorkeur voor de redrunners. Het zou leuk zijn als je de jongen op stok kreeg. Ik denk dat de jongen bij mijn koppel, volgende week ergens zouden kunnen uitvliegen.
Dank je Jan, jij ook succes met je gaailijsters. Redrunners staan klaar maar worden nog niet gevoerd. Ik heb maat 5 ringen in huis om eventueel te ringen. Denk je dat die passen? Ook vandaag werd er weer voorbeeldig gevoerd door de koppels.
De elliotgaailijsters zijn aan de leg!
De elliotgaailijsters zijn aan de leg!
mannen ik hoop dat ze goed blijven doorvoeren. bij mij werden 3 jonge wikopbuulbuuls alleen door de pop gevoerd. zij voerde het liefst met levende wasmot larven . levende buffelo's, dieprvries buffelo's en of krekels en redrunners werden iet genomen. ook de rupsen van de eiken, idd in grote getalen voorradig, werden genegeerd. de jongen groeiden prima tot vanochtend ( 9 dagen oud) er 1 slap was en snel doodging. alle 3 vieze ontlasting. mogelijk teveel vocht door de wasmotlareven? ben hiermee gestopt en alleen nog witte meelwormen en redrunners gevoerd. de andere 2 zag ik vanavond weer sperren. ook enkele huisjes slakken gegeven deze pakt de pop ook. ik hoop dat ze weer wat steviger worden.
de 2 jonge geelstuit- worden evenals de 2 jonge roodstuit koetilangs goed gevoerd met diepvries buffelo's en sinds 3 dagen ook met diepvries krekels.
vandaag ook 2 jonge oranje vlekbuulbuuls geboren. duimen dat het kweekkoppel het nog weet hoe het moet.
de 2 jonge geelstuit- worden evenals de 2 jonge roodstuit koetilangs goed gevoerd met diepvries buffelo's en sinds 3 dagen ook met diepvries krekels.
vandaag ook 2 jonge oranje vlekbuulbuuls geboren. duimen dat het kweekkoppel het nog weet hoe het moet.
Hoi Bert,
Sommige vogelsoorten of koppels kunnen heel kieskeurig zijn of voeren heel eenzijdig. Je houdt je hart dan vast of de jongen wel genoeg binnen krijgen. Wij zorgen voor afwisseling maar daar hebben zij dan helaas geen boodschap aan.
Blijf gewoon proberen afwisseling in het menu te geven en zoek uit wat ze dan wel willen voeren. Ik hoop dat je de overige jongen groot krijgt. Wel ben ik bang dat het jong van de witkopbuulbuul niet dood gegaan is door teveel vocht (dat kan haast niet) maar door een bacterie. Gaat het met de ontlasting van de jongen bij de andere soorten wel goed? Succes met de buulbuuls.
Sommige vogelsoorten of koppels kunnen heel kieskeurig zijn of voeren heel eenzijdig. Je houdt je hart dan vast of de jongen wel genoeg binnen krijgen. Wij zorgen voor afwisseling maar daar hebben zij dan helaas geen boodschap aan.
Blijf gewoon proberen afwisseling in het menu te geven en zoek uit wat ze dan wel willen voeren. Ik hoop dat je de overige jongen groot krijgt. Wel ben ik bang dat het jong van de witkopbuulbuul niet dood gegaan is door teveel vocht (dat kan haast niet) maar door een bacterie. Gaat het met de ontlasting van de jongen bij de andere soorten wel goed? Succes met de buulbuuls.
-
- Senior Forumlid
- Contacteer:
de tussenstand nu hier
De Kookaburra's hebben sinds gisteren 1 jong, er lag nog een ei in , maar heb tot op heden niet meer kunnen kijken .
De Pagode spreeuwen hebben weer 4 jongen , de man heb ik appart in een kooitje in de vlucht gezet, want deze ging in het vlieggat van het broedblok zitten en liet de pop niet meer naar binnen met eten voor de jonge.
Nu deze appart zit heeft de pop het heel druk maar ze doet uiters haar best, maar ik vrees dat dit legsel ook verloren gaat, waarom ik dat denk?
Als ik bij de jonge kijk dan zie ik ze niet bedelen wat ik vorig jaar wel bij de andere koppels heb waargenomen.
Ben ik nu misschien te ongeduldig of is het bij de pagode's normaal dat je de jonge niet hoor bedelen??
De jonge zijn afgelopen vrijdag geboren, dus zijn nu +/- 3 dagen oud.
De pop voer het liefst alleen meelwormen die ze wel heel goed klein maakt, en als ze uit het blok komt is toch haar bekje leeg en gaat ze weer naar het voederbakje om een nieuwe meelworm te pakken.Dus zou ik zeggen dat de jonge wel eten.
Heeft iemand nog tips voor mij, want ben sinds een half jaar in het bezit van de pagode spreeuwen.
Groet Edo
De Kookaburra's hebben sinds gisteren 1 jong, er lag nog een ei in , maar heb tot op heden niet meer kunnen kijken .
De Pagode spreeuwen hebben weer 4 jongen , de man heb ik appart in een kooitje in de vlucht gezet, want deze ging in het vlieggat van het broedblok zitten en liet de pop niet meer naar binnen met eten voor de jonge.
Nu deze appart zit heeft de pop het heel druk maar ze doet uiters haar best, maar ik vrees dat dit legsel ook verloren gaat, waarom ik dat denk?
Als ik bij de jonge kijk dan zie ik ze niet bedelen wat ik vorig jaar wel bij de andere koppels heb waargenomen.
Ben ik nu misschien te ongeduldig of is het bij de pagode's normaal dat je de jonge niet hoor bedelen??
De pop voer het liefst alleen meelwormen die ze wel heel goed klein maakt, en als ze uit het blok komt is toch haar bekje leeg en gaat ze weer naar het voederbakje om een nieuwe meelworm te pakken.Dus zou ik zeggen dat de jonge wel eten.
Heeft iemand nog tips voor mij, want ben sinds een half jaar in het bezit van de pagode spreeuwen.
Groet Edo
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Hoi Edo,e v/d zande schreef:de tussenstand nu hier
Groet Edo
Alleen meelwormen lijkt mij wat karig voor pagodespreeuwen. Bij mij kwamen ze goed groot op een dieet van bepoederde diepvries pinkies, buffalo's, levende buffalo's en pas vanaf dat ze in de veren kwamen (10 dagen) ook meelwormen.Jonge spreeuwen hoor je de eerste dagen niet bedelen. Pas vanaf een week of later hoor je bedelgeluidjes.

Pagodespreeuwouders met jongen.
-
- Senior Forumlid
- Contacteer:
bedankt voor je reactie W B
Ik bestrooi het eten pas na 3 dagen, omdat ze de eerste dagen ook nog op de eierdooier leven
dit heb ik mij eigen toen laten vertellen door iemand.
Na 3 dagen bestrooi ik het eten met avitotaal,
Ik ben witte meelwormen gaan geven omdat ze haast geen pinky's meer voert, en zodra ik er een paar witte meelwormen geef of kleine levende krekeltjes die pak ze dan wel.
Nou ik zal het maar afwachten wat er van gaat komen, misschien dat ik te bang ben dat de jonge vogels tekort komen.
nogmaals bedankt voor je reactie
Ik bestrooi het eten pas na 3 dagen, omdat ze de eerste dagen ook nog op de eierdooier leven
dit heb ik mij eigen toen laten vertellen door iemand.
Na 3 dagen bestrooi ik het eten met avitotaal,
Ik ben witte meelwormen gaan geven omdat ze haast geen pinky's meer voert, en zodra ik er een paar witte meelwormen geef of kleine levende krekeltjes die pak ze dan wel.
Nou ik zal het maar afwachten wat er van gaat komen, misschien dat ik te bang ben dat de jonge vogels tekort komen.
nogmaals bedankt voor je reactie
Het jong van het eerste nestje roodoorbuulbuuls is nu bijna 4 weken oud en ziet er goed uit. Ik zag 'm vandaag zelf drinken, dus de zelfstandigheid zit eraan te komen.
Ook wel nodig, want het oude nest is weer in gebruik genomen en er liggen alweer 3 eieren in. Dus het broeden kan weer beginnen voor hun!
Ik ben er zeer tevreden/trots op (mijn eerste seizoen met v.i.-eters), dat de vogels al een jong (bijna) groot hebben gebracht. Maar ik had nog klein vraagje: moet ik het jong van de ouders weghalen als ze weer beginnen te broeden (verstoren nest, agressiviteit t.a.v. het jong)? En op welke leeftijd zou dat het beste kunnen?
Ook wel nodig, want het oude nest is weer in gebruik genomen en er liggen alweer 3 eieren in. Dus het broeden kan weer beginnen voor hun!
Ik ben er zeer tevreden/trots op (mijn eerste seizoen met v.i.-eters), dat de vogels al een jong (bijna) groot hebben gebracht. Maar ik had nog klein vraagje: moet ik het jong van de ouders weghalen als ze weer beginnen te broeden (verstoren nest, agressiviteit t.a.v. het jong)? En op welke leeftijd zou dat het beste kunnen?
Ime,
de ontlasting van de andere soorten is goed. ook de 2 overgebleven witkoppen doen het goed. kan best zijn dat het een bacterie was. ik heb was ovotorol gegeven en wat esb-s aan het levend voer.
de 2 x 2 koetilags staan op uitvliegen. alleen weer wataparts. ik zag gisteen dat de witwanggaailijster man eiererschillen inde bek had om aan het bijna zelfstandige jong te voeren. er lag nog 1 ei in het nest. dit ei vervangen door een kunstei en niet veel later zag ik de man op de grond in dit kunstei hakken. de man en het jong apart gezet in afwachting of de pop door zou leggen. vandaag lag het (witte) kunstei op de grond en begon ze het nest te slopen. ik wacht tot het jong zelfstandig is en dan plaats ik de man weer terug.
de ontlasting van de andere soorten is goed. ook de 2 overgebleven witkoppen doen het goed. kan best zijn dat het een bacterie was. ik heb was ovotorol gegeven en wat esb-s aan het levend voer.
de 2 x 2 koetilags staan op uitvliegen. alleen weer wataparts. ik zag gisteen dat de witwanggaailijster man eiererschillen inde bek had om aan het bijna zelfstandige jong te voeren. er lag nog 1 ei in het nest. dit ei vervangen door een kunstei en niet veel later zag ik de man op de grond in dit kunstei hakken. de man en het jong apart gezet in afwachting of de pop door zou leggen. vandaag lag het (witte) kunstei op de grond en begon ze het nest te slopen. ik wacht tot het jong zelfstandig is en dan plaats ik de man weer terug.
j.j. je hoeft het jong niet meteen weg te halen. Het beste is om het wel weg te halen vlak voor de nieuwe eieren uitkomen.
Vaak wordt de man dan agressief naar de jongen. En je voorkomt competitie om het voer.
Bert, goed te horen dat de rest in orde is. Geef je genoeg grit/eierdoppen aan de gaailijsters? Die voeren hun jongen grit en eischaalstukjes. Natuurlijk wel jammer van het ei. Gaailijsters/timalies willen meestal niet broeden/nestelen als ze van hun partner gescheiden worden is mijn ervaring (vandaar het slopen van het nest). Ik zou de man er gewoon weer bij laten en het eten van de eieren deze keer voor lief nemen.
Vaak wordt de man dan agressief naar de jongen. En je voorkomt competitie om het voer.
Bert, goed te horen dat de rest in orde is. Geef je genoeg grit/eierdoppen aan de gaailijsters? Die voeren hun jongen grit en eischaalstukjes. Natuurlijk wel jammer van het ei. Gaailijsters/timalies willen meestal niet broeden/nestelen als ze van hun partner gescheiden worden is mijn ervaring (vandaar het slopen van het nest). Ik zou de man er gewoon weer bij laten en het eten van de eieren deze keer voor lief nemen.
Ime bedankt voor de tip. de pop sloopt idd het hele nest. ik zal ze weer herenigen. ook zal ik een vese bakeje grit neer zetten. heb dit nog niet eerer gezien. ook vorig jaar niet.
groet bert
groet bert