Kweek 2010
Moderators: René, adminrobin
Re: Kweek 2010
Ime je kent mij, die dikke daar ben ik juist bezorgd over, en terecht, vanmorgen vloog het uit, het zat stabiel maar schreeuwde constant om eten.
Met de weegschaal de vlucht ingegaan, even wegen, 56 gram, dus 8 gram afgevallen.
Meteen mee naar binnengenomen en verder in de handopfok.
Vanmiddag was het uiterst wankel, maar met de handopfok van Avian krijg ik het wel weer op de rails.
Het is absoluut geen atoxoplasmose of coccidiose daarvoor zien de buikjes er veel te mooi voor uit.
Voeding is de sleutel denk ik.
Vanmiddag de havermoutballen gemaakt met Esb3 en Panacur, oplosbare calcium verschillende soorten mineralen en dat algenspul.
Dat als aanvulling op het meelwormenvoer van Avian.
Ik heb het nog maar aan één bak meelwormen gegeven om te kijken hoe de wormen reageren op het anti wormen middel Panacur.
Natuurlijk een totaal andere worm, maar toch.
De ballen zien er door de spuralia al beschimmeld uit als je ze gemaakt hebt.
Maar de wormen vinden ze heerlijk.
Dit kon wel eens een grote stap voorwaarts zijn.
WB Thanks.
Trouwens even over de handopfok.
Alhoewel het veel te kort is om er echt waarde aan te hechten.
Tot nog toe heb ik heel goede resultaten met Avian handopfok maar wel met een kleine toevoeging van Vita live 100% egg protien dat is een spulletje afkomstig uit de voedselcomplimenten van krachtsport.
Maar met een kleine toevoeging kan ik het eiwitgehalte van Avian net verhogen van 24% naar 27% en dat doet ze goed.
Met de weegschaal de vlucht ingegaan, even wegen, 56 gram, dus 8 gram afgevallen.
Meteen mee naar binnengenomen en verder in de handopfok.
Vanmiddag was het uiterst wankel, maar met de handopfok van Avian krijg ik het wel weer op de rails.
Het is absoluut geen atoxoplasmose of coccidiose daarvoor zien de buikjes er veel te mooi voor uit.
Voeding is de sleutel denk ik.
Vanmiddag de havermoutballen gemaakt met Esb3 en Panacur, oplosbare calcium verschillende soorten mineralen en dat algenspul.
Dat als aanvulling op het meelwormenvoer van Avian.
Ik heb het nog maar aan één bak meelwormen gegeven om te kijken hoe de wormen reageren op het anti wormen middel Panacur.
Natuurlijk een totaal andere worm, maar toch.
De ballen zien er door de spuralia al beschimmeld uit als je ze gemaakt hebt.
Maar de wormen vinden ze heerlijk.
Dit kon wel eens een grote stap voorwaarts zijn.
WB Thanks.
Trouwens even over de handopfok.
Alhoewel het veel te kort is om er echt waarde aan te hechten.
Tot nog toe heb ik heel goede resultaten met Avian handopfok maar wel met een kleine toevoeging van Vita live 100% egg protien dat is een spulletje afkomstig uit de voedselcomplimenten van krachtsport.
Maar met een kleine toevoeging kan ik het eiwitgehalte van Avian net verhogen van 24% naar 27% en dat doet ze goed.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Vitamine B (een wateroplosbare vitaminegroep) bestaat in poedervorm, maar wordt natuurlijk ook toegevoegd aan multivitaminepreparaten en produkten als Aves Maximix, Avian Multivitamine enz.spreeuw schreef:@ WB een paar vraagjes ivm de meelwormen bij uw vriend.
Die vitamine B hoe voeg je die toe aan de havermout?
Het ontwormingsmiddel, wordt dit constant gegeven? Zoja waarom?
De havermout bestrooien met preparaten of poeders en Spirulina, bevochtigen met water met daarin eventueel opgelost ontwormingsmiddel en/of Esb3. Vervolgens worden hier ballen van gekneed en aan de meelwormen gegeven. Die zijn er dol op, zoals Ime al heeft ondervonden. Dat de Spirulina ook goed wordt gegeten is te zien aan de uitwerpselen van de meelwormen die helemaal groen kleuren.
Het standaard toevoegen van de ontworming is eigenlijk een soort experiment. In voorgaande jaren hadden we veel last van sterfte in de (jeugd)rui bij gevoelige lijstersoorten als koperwiek en beflijster en we willen kijken of deze sterfte nu achterwege blijft. Het preventief toevoegen van een antiparasitairmiddel is overigens geen nieuwe vinding: bij vrijwel alle merken kuikenopfokvoeders wordt tegenwoordig door de fabrikant standaard een anticocidiose middel toegevoegd (Diclazurel, Amprolium etc.) en het zou misschien geen gek idee zijn als fabrikanten van universeel, pelletvoer ed. een dergelijk middel ook standaard in het (opfok)voer van onze V&I eters te verwerken, gezien de verliezen onder pas uitgevlogen jonge vogels veroorzaakt door Atoxoplasmose. Vanzelfsprekend zal er vooraf degelijk onderzoek gedaan moeten worden.
Leuk dat zo'n nieuwe methode van meelwormen voeren gelijk wordt opgepakt door mensen als Ime en Arjan. Dat stimuleert nog meer om ideeën uit te wisselen op het forum.
Even over die havermoutballen van WB.
Dat werkt perfect, maar naast dat het een broodje gezond wordt, zoals Ime zei, voor de meelworm zitten er nog veel meer voordelen aan.
Normaal gesproken ligt er op de bodem van de bak het voedingssubstraat wat langzaam omgezet wordt in poep. Niet echt fris.
Nu ligt er op de bodem alleen nog maar poep dus nu kan elk moment de bak geschoond worden.
Ik zit er al over te denken om de bakken aan de onderkant te voorzien van aluminium horregaas dan valt de poep meteen door naar de onderste bak en houd je je wormenbestand automatisch veel schoner.
En dat scheelt ook een hoop werk aan bakken zeven.
Je ziet meteen aan die ballen als ze het voer op hebben.
En ook een belangrijk voordeel als de onderkant van de wormenbak vergaast is zal de temperatuur van de bak veel lager blijven.
In de zomer wil het bij mij wel eens voorkomen dat de bakken te warm worden met alle gevolgen van dien.
Ik heb nu ballen van 1 kg havermout, 1kg meelwormenvoer Avian, 10 gr. oplosbaar calcium, 2 flinke scheppen mineralen. 1 capsule vit. B complex.
0.7 gr. Esb3 en een flinke schep spirulina.
Wat denken jullie. Mis ik nog wat?
Dat werkt perfect, maar naast dat het een broodje gezond wordt, zoals Ime zei, voor de meelworm zitten er nog veel meer voordelen aan.
Normaal gesproken ligt er op de bodem van de bak het voedingssubstraat wat langzaam omgezet wordt in poep. Niet echt fris.
Nu ligt er op de bodem alleen nog maar poep dus nu kan elk moment de bak geschoond worden.
Ik zit er al over te denken om de bakken aan de onderkant te voorzien van aluminium horregaas dan valt de poep meteen door naar de onderste bak en houd je je wormenbestand automatisch veel schoner.
En dat scheelt ook een hoop werk aan bakken zeven.
Je ziet meteen aan die ballen als ze het voer op hebben.
En ook een belangrijk voordeel als de onderkant van de wormenbak vergaast is zal de temperatuur van de bak veel lager blijven.
In de zomer wil het bij mij wel eens voorkomen dat de bakken te warm worden met alle gevolgen van dien.
Ik heb nu ballen van 1 kg havermout, 1kg meelwormenvoer Avian, 10 gr. oplosbaar calcium, 2 flinke scheppen mineralen. 1 capsule vit. B complex.
0.7 gr. Esb3 en een flinke schep spirulina.
Wat denken jullie. Mis ik nog wat?
@Arjan
Ik heb men meelwormenbakken ook zo gemaakt met alu horregaas.
Bodem uitzagen (wel rand van 1,5cm rond om rond laten staan)
horregaas op maat knippen, dus dat het tot op die 1.5cm komt
op die 1.5cm rand silicone spuiten, gaas er terug in, mooi in de silicone duwen en ik heb dan nog een een laag je silicone op het gaas gedaan zodat ik het mooi kon glad wrijven.
Moet je die ballen iedere dag voeren? Dus als er nog over is iedere dag ook verversen?
Hoeveel gram bal geef je aan welke hoeveelheid meelwormen?
Of zet je de hoeveelheid meelwormen die je de volgende dag wil geven appart in een andere bak met een kleinere bal zodat je zeker bent dat die wormen voldoende binnen hebben?
Ik heb men meelwormenbakken ook zo gemaakt met alu horregaas.
Bodem uitzagen (wel rand van 1,5cm rond om rond laten staan)
horregaas op maat knippen, dus dat het tot op die 1.5cm komt
op die 1.5cm rand silicone spuiten, gaas er terug in, mooi in de silicone duwen en ik heb dan nog een een laag je silicone op het gaas gedaan zodat ik het mooi kon glad wrijven.
Moet je die ballen iedere dag voeren? Dus als er nog over is iedere dag ook verversen?
Hoeveel gram bal geef je aan welke hoeveelheid meelwormen?
Of zet je de hoeveelheid meelwormen die je de volgende dag wil geven appart in een andere bak met een kleinere bal zodat je zeker bent dat die wormen voldoende binnen hebben?
heren over de havermout ballen: lossen jullie de panacur eerst op voor het door de ballen mengen of puur? zit er verschil in sterkte van panacur?
Spreeuw om met je laatste vraag te beginnen.
Ik geloof dat een super gezonde meelworm heel belangrijk is voor de kweek.
Hoe wij het doen. Wij hebben standaard 6 tot 4 bakken meelwormen van 2 kg. Daaruit wordt 2 maal per dag het wit verzameld. Het wit wordt in de koelkast bepoederd bewaard en om de 90 min. wordt een hoeveelheid afhankelijk van leeftijd en hoeveelheid jongen in de vlucht gegooid.
Dit alleen bij de koppels die jongen hebben.
Dus als ik weer verse wormen gehaald heb, laat ik ze eerst goed het fabrikanten voer opeten daarna goed zeven en gaat alles op de voerbal.
Althans dat is het plan. WB lanceerde dit idee pas 3 dagen geleden maar het lijkt het ei van Columbus.
Als je de voerballen goed maakt zijn ze na productie spoedig gortdroog het meel en de havermout trekken het vocht helemaal in zich op.
Qua hoeveelheid? Dat zie je vanzelf Spreeuw.
Even nog over die ballen, ik los eerst de mineralen, spirulia en Esb3 op in een twee kopjes water daarna de havermout en het meelwormen extract en dan zo droog mogelijk kneden totdat je een substantie hebt die zich goed tot een bal laat vormen.
Zo droog mogelijk werken is, denk ik belangrijk, een kleffe bal zal eerder een bacterie bron worden en de combinatie vocht en meelworm is altijd zorgelijk.
Een kleffe bal zou ik bewaren in de diepvries of eerst in de zon en wind laten drogen daarna in de microwave en daarna invriezen.
Die ballen zijn ongeveer 125 gram en in één bak van 2 kg leg ik dan twee ballen in twee dagen zijn die weg.
Even een vraag Spreeuw.Want van mij was theorie, maar jij had het al bedacht en uitgevoerd.
Wat zijn jouw bevindingen met die begaasde bakken? Heb je meerdere bakken zo gestapeld? Met één opvangbak eronder? En wat zijn jouw bevindingen met de temperatuur van de bakken?
Wij zaten net nog wat te filosiferen met Ime om de Bal nog verder te verbeteren.
Wat het volgende supplement wordt is kippe eiwit om daarmee het eiwitgehalte van de meelworm te verhogen.
Het doel is de jongen een eerder verzadigingsgevoel te geven. Zodat het sterkste jong langer niet spert en daardoor het voer gelijkmatiger over de jongen verdeeld wordt.
Ik geloof dat een super gezonde meelworm heel belangrijk is voor de kweek.
Hoe wij het doen. Wij hebben standaard 6 tot 4 bakken meelwormen van 2 kg. Daaruit wordt 2 maal per dag het wit verzameld. Het wit wordt in de koelkast bepoederd bewaard en om de 90 min. wordt een hoeveelheid afhankelijk van leeftijd en hoeveelheid jongen in de vlucht gegooid.
Dit alleen bij de koppels die jongen hebben.
Dus als ik weer verse wormen gehaald heb, laat ik ze eerst goed het fabrikanten voer opeten daarna goed zeven en gaat alles op de voerbal.
Althans dat is het plan. WB lanceerde dit idee pas 3 dagen geleden maar het lijkt het ei van Columbus.
Als je de voerballen goed maakt zijn ze na productie spoedig gortdroog het meel en de havermout trekken het vocht helemaal in zich op.
Qua hoeveelheid? Dat zie je vanzelf Spreeuw.
Even nog over die ballen, ik los eerst de mineralen, spirulia en Esb3 op in een twee kopjes water daarna de havermout en het meelwormen extract en dan zo droog mogelijk kneden totdat je een substantie hebt die zich goed tot een bal laat vormen.
Zo droog mogelijk werken is, denk ik belangrijk, een kleffe bal zal eerder een bacterie bron worden en de combinatie vocht en meelworm is altijd zorgelijk.
Een kleffe bal zou ik bewaren in de diepvries of eerst in de zon en wind laten drogen daarna in de microwave en daarna invriezen.
Die ballen zijn ongeveer 125 gram en in één bak van 2 kg leg ik dan twee ballen in twee dagen zijn die weg.
Even een vraag Spreeuw.Want van mij was theorie, maar jij had het al bedacht en uitgevoerd.
Wat zijn jouw bevindingen met die begaasde bakken? Heb je meerdere bakken zo gestapeld? Met één opvangbak eronder? En wat zijn jouw bevindingen met de temperatuur van de bakken?
Wij zaten net nog wat te filosiferen met Ime om de Bal nog verder te verbeteren.
Wat het volgende supplement wordt is kippe eiwit om daarmee het eiwitgehalte van de meelworm te verhogen.
Het doel is de jongen een eerder verzadigingsgevoel te geven. Zodat het sterkste jong langer niet spert en daardoor het voer gelijkmatiger over de jongen verdeeld wordt.
Bert die Panacur daar ben ik nog niet uit.
Normaal één of twee kuurtjes per jaar lijkt mij voldoende. een constante laag gedoseerde Esb3 toevoeging lijkt mij honderd keer belangrijker.
Wat ik wel belangrijk vond was, hoe de meelworm op Panacur reageerd, echter na supplementie gaf dat geen negatief resultaat.
Mooi hè, hoe zo'n idee weer van alles los maakt.
Het prachtige van dit idee is dat het niet alleen een broodje gezond is voor het verre uit meest belangrijkste voedseldier van onze vogels.
Het schept ook mogelijkheden om de meelworm op veel hygiënischer manier te houden.
Vergeet niet. Als je het beste meelwormvoer koopt, dan is dat in meelvorm.
Dat gooi je op de bodem van de bak en die wormen eten, poepen, eten, poepen op het laatst eten ze meer poep dan het substraat.
Meelworm voer van Avian pakweg 7 euro de kg. Havermout 38 cent de kg. Dat stemt ook tot nadenken.
Met een beetje mazzel hoeven we ook de bakken niet meer te zeven.
Heb ik nooit zo'n fris karweitje gevonden.
Vooral niet als het waait.
Kortom dit lijkt op een Win Win Win situatie.
Blijft wel één probleem .
Wie verteld het onze Duitse vrienden?
Ik heb geen idee hoe havermout in het duits heet.
Normaal één of twee kuurtjes per jaar lijkt mij voldoende. een constante laag gedoseerde Esb3 toevoeging lijkt mij honderd keer belangrijker.
Wat ik wel belangrijk vond was, hoe de meelworm op Panacur reageerd, echter na supplementie gaf dat geen negatief resultaat.
Mooi hè, hoe zo'n idee weer van alles los maakt.
Het prachtige van dit idee is dat het niet alleen een broodje gezond is voor het verre uit meest belangrijkste voedseldier van onze vogels.
Het schept ook mogelijkheden om de meelworm op veel hygiënischer manier te houden.
Vergeet niet. Als je het beste meelwormvoer koopt, dan is dat in meelvorm.
Dat gooi je op de bodem van de bak en die wormen eten, poepen, eten, poepen op het laatst eten ze meer poep dan het substraat.
Meelworm voer van Avian pakweg 7 euro de kg. Havermout 38 cent de kg. Dat stemt ook tot nadenken.
Met een beetje mazzel hoeven we ook de bakken niet meer te zeven.
Heb ik nooit zo'n fris karweitje gevonden.
Vooral niet als het waait.
Kortom dit lijkt op een Win Win Win situatie.
Blijft wel één probleem .
Wie verteld het onze Duitse vrienden?
Ik heb geen idee hoe havermout in het duits heet.
Gaas bakken zijn ideaal, je kan ze zelfs kopen in bepaalde dierenspeciaalzaken (insectenbak noemen ze dat bij ons)
Ik heb een gaasbak boven een opvangbak staan en zo heb ik verschillende bakken naast elkaar. Dus boven elkaar geen ervaring mee.
Temperatuur is volgens mij goed, staan in een garage waar de omgevingstemperatuur ook niet snel gaat stijgen.
Je kan in de zijkanten van de opvangbak ook gaten maken zodat er voldoende luchtcirculatie is.
Een paar foto's:

Bedoel je Kippe eiwit of kippenei eiwit? Is er een verschil?
Welke producten zouden nog in aanmerking komen om in de "toverbal"
te gebruiken?
@WB kan biergist ook om de vitamine B te verhogen?
Gaas bakken zijn ideaal, je kan ze zelfs kopen in bepaalde dierenspeciaalzaken (insectenbak noemen ze dat bij ons)
Ik heb een gaasbak boven een opvangbak staan en zo heb ik verschillende bakken naast elkaar. Dus boven elkaar geen ervaring mee.
Temperatuur is volgens mij goed, staan in een garage waar de omgevingstemperatuur ook niet snel gaat stijgen.
Je kan in de zijkanten van de opvangbak ook gaten maken zodat er voldoende luchtcirculatie is.
Een paar foto's:

Bedoel je Kippe eiwit of kippenei eiwit? Is er een verschil?
Welke producten zouden nog in aanmerking komen om in de "toverbal"

@WB kan biergist ook om de vitamine B te verhogen?
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Spreeuw,
Waar kan je zo'n insectenbak dan kopen? Ziet er wel zeer schoon uit.
Ik heb met zeer veel intresse jullie verhaal gelezen over de "toverbal". Ik zelf heb maar 1 koppeltje vi vogels. (Japanse nachegalen) hoe weet ik nu hoe ik zo'n toverbal kan maken? Gaan jullie de juiste verhoudingen nog publiceren?
Waar kan je zo'n insectenbak dan kopen? Ziet er wel zeer schoon uit.
Ik heb met zeer veel intresse jullie verhaal gelezen over de "toverbal". Ik zelf heb maar 1 koppeltje vi vogels. (Japanse nachegalen) hoe weet ik nu hoe ik zo'n toverbal kan maken? Gaan jullie de juiste verhoudingen nog publiceren?
Ik heb die al zien staan in AVEVE winkels waar ze meer vogelproducten hebben dan bij de gewone aveve.
Ik dacht rond de 20€ met gaas en zonder 16€
men zelfbouw gaasbak zal iets van een 5-6€ kosten
Dus een 15€ over om toverballen te maken
Ik dacht rond de 20€ met gaas en zonder 16€
men zelfbouw gaasbak zal iets van een 5-6€ kosten

Dus een 15€ over om toverballen te maken

Gister en vandaag de meelwormen een havermoutbal met spirulina gegeven. Ze vinden het inderdaad erg lekker en laten het brood waar ze normaal dol op zijn liggen voor deze "hamburger" Ik kan meteen testen hoe het uitpakt want de bruine maskergaailijsters hebben hun derde tweeling gekregen en de kastanjevleugelgaailijster zit weer op twee eieren. Kalk en andere zaken heb ik er niet door gedaan. Gaailijsters voeren hun jongen heel veel kalk bij in de vorm van grit, stukjes eierschalen en lege slakkenhuisjes.
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Zou deze bal ook kunnen werken voor buffalowormen? En kun je meelwormen eigenlijk ook vanaf dag 1 voeren aan brilvogels, nachtegalen en kardinalen. Ik bedoel dan de bruine natuurlijk.
Ik ga het ook zeker proberen met deze ballen.
Ik ga het ook zeker proberen met deze ballen.
ik heb ook wat ballen voor de meelwormen gemaakt, kon hier in de buurt geen spirulina krijgen en heb wat andere zeewier spul gehaald voor huisdieren, tevens druivensuiker, gistocal, mineralen voor duiven en wat opfokvoer voor ara's toegevoegd. dat laatste had ik inde vriezer en heb het niet nodig want mijn groenvleugels doen het prima zelf.
ik betwijfel of toevoegen van ESB 3 en/of wormmiddel vertsandig is. zouden ze daardoor niet resisstent voor die middelen kunnen worden. de dosering is nl moeiljk te bepalen en een te lichte dosering leidt m.i. tot ressistentie.
ik betwijfel of toevoegen van ESB 3 en/of wormmiddel vertsandig is. zouden ze daardoor niet resisstent voor die middelen kunnen worden. de dosering is nl moeiljk te bepalen en een te lichte dosering leidt m.i. tot ressistentie.
-
- Senior Forumlid
- Contacteer:
Ook ik ben de ballen gaan uitproberen , en moet zeggen dat ze die ballen prima veroberen.
Heb wel alleen spirulina toegevoegd voor de rest niets.
Dan de tussenstand hier
Het jong van de kookaburra groeit goed en is nu 23 dagen oud.
De pagode spreeuwen waren aan het derde legsel begonnen, maar hebben vandaag de eieren die bevrucht waren uit het nest gegooit.
Nu doe ik de pagode spreeuwen van de hand en krijg daarvoor een koppel witwanggaailijsters voor terug
.
De handopfok van de pagode spreeuwen gaat ook goed , ze zijn al pogingen aan het ondernemen om zelfstandig te gaan eten, ook hebben ze vandaag d'r eerste badje genomen.
Bij het andere koppel spreeuwen kunnen de eieren ( als ze bevrucht zijn) vanaf morgen uitkomen.
Heb wel alleen spirulina toegevoegd voor de rest niets.
Dan de tussenstand hier
Het jong van de kookaburra groeit goed en is nu 23 dagen oud.
De pagode spreeuwen waren aan het derde legsel begonnen, maar hebben vandaag de eieren die bevrucht waren uit het nest gegooit.
Nu doe ik de pagode spreeuwen van de hand en krijg daarvoor een koppel witwanggaailijsters voor terug

De handopfok van de pagode spreeuwen gaat ook goed , ze zijn al pogingen aan het ondernemen om zelfstandig te gaan eten, ook hebben ze vandaag d'r eerste badje genomen.
Bij het andere koppel spreeuwen kunnen de eieren ( als ze bevrucht zijn) vanaf morgen uitkomen.
Lijkt mij een goede ruil witwanggaailijsters voor pagodespreeuwen. Kan me voorstellen dat je daar blij mee bent.
Ik heb ook alleen spirulina er door gedaan. Als je gelijk allemaal andere dingen er in verwerkt kan een goed effect overal door komen en weet je nog niks.
Hier vliegen maandag voor de derde keer bmgs uit. Vorige nesten zijn 1 man en 3 poppen. De ene overgebleven jonge kastanjevleugelgaailijster doet het prima. Wordt nog steeds door de ouders gevoerd. Aan het geluid is nu al te horen dat het een pop is. Erg makkelijk trouwens dat sexen van gaailijsters en aanverwanten op roep. Het verschil is ongeveer als bij de japanse nachtegaal. De elliot gaailijsters hadden 3 eieren. Twee waren onbevrucht en in een zat een dood jong. Nu zijn ze weer bezig met hun tweede nestpoging.
Ik heb ook alleen spirulina er door gedaan. Als je gelijk allemaal andere dingen er in verwerkt kan een goed effect overal door komen en weet je nog niks.
Hier vliegen maandag voor de derde keer bmgs uit. Vorige nesten zijn 1 man en 3 poppen. De ene overgebleven jonge kastanjevleugelgaailijster doet het prima. Wordt nog steeds door de ouders gevoerd. Aan het geluid is nu al te horen dat het een pop is. Erg makkelijk trouwens dat sexen van gaailijsters en aanverwanten op roep. Het verschil is ongeveer als bij de japanse nachtegaal. De elliot gaailijsters hadden 3 eieren. Twee waren onbevrucht en in een zat een dood jong. Nu zijn ze weer bezig met hun tweede nestpoging.