Broedmachine

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
hwamei
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Broedmachine

Bericht door hwamei » 10 mei 2011, 13:10

Beste Forum bezoekers,

Wie kunnen mij vertellen welke temperatuur ik het best kan instellen en luchtvochtigheid in een vlakbroedmachine voor gaaien in het algemeen en grote Timalie soorten, ik wil dit gaan gebruiken in geval van nood ( wanneer een koppel steeds de eieren opvreet en deze tijdelijk vervangen door kunsteieren en daarna de eigen eieren weer terug leggen).
Dit is mij al gelukt, het terug leggen, echter ze kwamen niet uit, hebben ongeveer 10 dagen in een R-com machine gelegen zijn echter niet uitgekomen, temperatuur stond op 37,4 en luchtvochtigheid op 45 %.
Alle info hierover is erg welkom, daar 2 koppels alweer aan het bouwen zijn op een nieuwe plek.

VrGr

bartelman

Re: Broedmachine

Bericht door bartelman » 10 mei 2011, 21:20

Ik kan je niet helpen, geen idee.
Kan het hetzelfde zijn als bij hoenders? Of is de luchtvochtigheid dan te laag? De temperatuur zal wel hetzelfde zijn...

hwamei
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door hwamei » 10 mei 2011, 21:34

37.4 heb ik in een van de forum berichten gelezen van Arjan, en ik hoop dat Arjan deze info mogelijk nog wat kan bevestigen met ervaringen van succesvolle resultaten.
Luchtvochtigheid wordt meestal hoger gehouden bij kippen, en ook de temperatuur.
Maar bedankt voor je reactie, hopelijk reageren er nog meer mensen met hun ervaringen waardoor ik en iedereen die deze noodsprong moet maken beter geinformeerd zijn.

VrGr

Arjan

Bericht door Arjan » 11 mei 2011, 01:01

Hwamei

Alles wat wij ervaren hebben staat op dit forum.
Controleer wel even of jouw broedmachine de juiste temperatuur aan geeft dat is heel makkelijk te doen met een koorts thermometer.
Succes

hwamei
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door hwamei » 11 mei 2011, 13:17

Forumleden,

Het betreft witwang gaaien en Omei nachtegalen, naar mijn mening kan de temperatuur niet veel afwijken voor deze twee soorten, wat ik nog kan bedenken is dat indien de luchtvochtigheid met 45% goed was voor de eerste 10 dagen het mis is gegaan in de laatste dagen onder de ouder vogels, in de broedmachine dien je de laatste dagen je luchtvochtigheid flink te verhogen ( weet niet naar hoeveel bij deze soorten), het is erg warm geweest de laatste dagen mogelijk is de luchtvochtigheid te laag geweest onder de ouderdieren of had ik de eerste 10 dagen de luchtvochtigheid hoger moeten zetten zodat de vliezen niet te droog waren voor het uitkippen.
De vogels zaten helemaal volmaakt in het ei, of ze waren na ik denk een paar dagen gestopt, zou dit aan de leeftijd van de oudervogels kunnen liggen, of bestaat er alleen maar bevrucht , ja of nee, en geen kwaliteits verschil in mate van bevruchting.
Ik weet ik stel veel vragen maar het irriteert mij dat ik hier geen vinger achter kan krijgen.
En Arjan kan je iets speciefieker aangeven waar de info staat over, specifiek het gebruik van een broedmachine voor onze doelgroep. Ik kan mij overigens niet voorstellen dat er niet meer mensen geexperimenteerd hebben en daardoor iets meer hierover kunnen vertellen.

VrGr

Arjan

Bericht door Arjan » 11 mei 2011, 21:29

Voor zover mij bekend is de broedtemp. voor al onze vogels gelijk.
De vochtigheid altijd op 60 procent houden.
Vergeet ze niet te draaien als je geen automatische keer installatie hebt.
Een half uurtje luchten per dag is ook prima.
Hwamei helaas is er in de loop der jaren al heel wat zin en onzin geschreven over de handopfok en staat het allemaal verspreid op het forum.
Het beste kan je de zoekopdracht gebruiken.
Steekwoorden als broedmachine, hand opfok , opfok etc.
Er is sprake van voortschrijdend inzicht dus hou de datum goed in de gaten hoe recenter hoe beter.
Succes.

Plaats reactie