Ei gepikt...

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
bartelman

Ei gepikt...

Bericht door bartelman » 15 mei 2011, 10:29

Hallo,

Vanochtend zag ik in het nest van de Japanse nachtegalen een kapot gepikt ei liggen. Gelukkig lag er een ei!! Maar helaas, nu kapot....
Wat kan ik nu het beste doen; ik heb het ei verwijderd. De voeding is een paar pinky`s per dag en wat buffalowormen. Verder de vele insecten uit de voliere en natuurlijk fruit, universeelvoer en insectenpathe.

Wat kan ik doen om het volgende ei wellicht heel te laten?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: Ei gepikt...

Bericht door White_Blackbird » 15 mei 2011, 20:15

Hallo Bart,

Misschien een idee om het eiwitgehalte van het voer wat te verminderen (erg groot aandeel insecten)
Anders de man apart zetten als de pop begint te leggen.

MVG

arjenjongejan@gmail.com

Bericht door arjenjongejan@gmail.com » 15 mei 2011, 22:29

Hey Bart ,
Heb maar even geduld ,laat ze gewoon maar gaan het is nog vroeg .
Ik heb het ook wel gehad er is iets wat niet klopt volgens hun ,vaak gaat het zomaar in eens goed en brengen ze allebei de jongen groot zelfs op schraal voer .
Het is nog maar Mei met een paar mooie dagen als het nu uit zou komen zijn soms de nachten nog te koud en putten ze zichzelf uit om het jong warm te houden ,je kunt ook het nestje een [beetje] kapot maken ,dan herstellen ze het weer ben je een week verder en een nieuwe kans
Gr Arjen [Avian]

bartelman

Bericht door bartelman » 16 mei 2011, 19:20

Hoi Arjen,

Goede tip van dat nestje. Ga ik doen.
Ik minder nog een klein beetje insecten, maar heel veel minder kan ook niet....

Ik wacht, zoals al eerder gezegd, gewoon af. Het is nog vroeg.
Bedankt voor de tips!

bert
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door bert » 17 mei 2011, 22:05

vandaag zijn de 4 jongen kastanje vleugelgaailijsters allen uitgevlogen. zien er goed uit en zitten op de stok. de rupsenplaag die hier op de veluwe weer woedt, levert veel extra levend voer op ter variatie.
ook de oevermaina´s hebben 4 jongen. van de 5 eieren zijn er 3 uitgekomen en 1 jong zat dood in de dop. inmiddels zijn ze 3 dagen oud en worden goed gevoerd met diepvries pinky´s en diepvries buffelo´s. de gaailijster zijn overgestapt van deze diepvries insecten naar diepvries redrunners en meelwormen en natuurlijk ook de rupsen.
het koppel java maina´s eet de eieren steeds op. ik heb ze in een grotere vlucht geplaatst-kijken of dat helpt.
verder broedt een ander koppel oevermaina´s op 5 eieren-
verder is het nog rustig.
mvg bert

bert
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door bert » 17 mei 2011, 22:05

vandaag zijn de 4 jongen kastanje vleugelgaailijsters allen uitgevlogen. zien er goed uit en zitten op de stok. de rupsenplaag die hier op de veluwe weer woedt, levert veel extra levend voer op ter variatie.
ook de oevermaina´s hebben 4 jongen. van de 5 eieren zijn er 3 uitgekomen en 1 jong zat dood in de dop. inmiddels zijn ze 3 dagen oud en worden goed gevoerd met diepvries pinky´s en diepvries buffelo´s. de gaailijster zijn overgestapt van deze diepvries insecten naar diepvries redrunners en meelwormen en natuurlijk ook de rupsen.
het koppel java maina´s eet de eieren steeds op. ik heb ze in een grotere vlucht geplaatst-kijken of dat helpt.
verder broedt een ander koppel oevermaina´s op 5 eieren-
verder is het nog rustig.
mvg bert

bartelman

Bericht door bartelman » 18 mei 2011, 19:22

Hoi Bert,

Ook hier hebben we veel rupsen, het zijn de rupsen die de bomen kaalvreten en in een soort rag zitten.
Zou ik die ook kunnen voeren aan de nachtegalen?

luc
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door luc » 18 mei 2011, 20:56

Indien het behaarde rupsen zijn zullen ze waarschijnlijk niet gegeten worden.
Toch opletten met sommige insekten;meestal zijn felgekleurde soorten giftig!!

Plaats reactie