Kweek 2011

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 20 mei 2011, 09:09

Hallo Jay,

Een geweldige prestatie: 4 soorten gaaien, misschien wel 5 soorten kweken in 1 seizoen. Ik doe het je niet na.
De Blue jay man van Pieter bleek inderdaad een eierpikker. Ik vreesde het al gezien zijn gedrag (almaar de pop lastig vallen en op de nestrand willen zitten) Gisteren vond ik dan ook een aangepikt ei op de grond. Gisteren de man opgesloten in een aangrenzende vlucht en vanochtend zag ik de pop weer op het nest zitten. Hopenlijk legt ze nog 2 of 3 eieren bij en dan maar afwachten of ze het ook alleen kan...

Bij elkaar nu zo'n 25 jonge vogels hier. Voornamelijk Europese insecteneters, de exoten laten het vooralsnog een beetje afweten.

Ondertussen ook de eenzame kleine roodstaartgaailijster van W. in de handopfok. Hij lijkt het goed te doen op Avian handopfok aangelengd met in water opgeloste Esb3. Vanmiddag krijgt hij ook wat stukjes geweekte puppybrok.

MVG

arjenjongejan@gmail.com

Bericht door arjenjongejan@gmail.com » 21 mei 2011, 19:39

Vraagje ,
Waarom doe je esb3 door het opfok heen er zit een hele mooie probioticum in met spirulina ,dus je geeft een mooi product en breekt alles af met je antibiotica die alles vernietigt ,blijft over een papje .
Groet Arjen Avian

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 21 mei 2011, 21:53

Hoi Arjen,

Dit onderwerp is al uitgebreid op het forum behandeld. Misschien heb jij een suggestie voor de bestrijding van Atoxoplasmose bij pas uitgevlogen jonge V&I etende vogels?
Esb3 is trouwens geen antibioticum, het bestrijd protozoaire parasieten die coccidiose en/of atoxoplasmose veroorzaken.

MVG

bert
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door bert » 22 mei 2011, 15:42

vandaag de 3 jonge oevermaina´s met moeite met 5 mm kunnen ringen. ze groeien dus er goed. alleen zag ik dat 1 vogel een spreidpoot heeft. een van de poten staat werkelijk helemaal dwars onder het licaahm uit.. is hier wat ann te doen?
mvg bert

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 23 mei 2011, 19:31

Bert,
Moeilijk zo'n rare poot. Misschien kan je die uitstekende poot aan de andere poot vasttapen dmv. een dubbel (smal) strookje leukoplast met een speling tussen de poten van een cm. of 4 zodat de vogel gewoon lopen kan.

Vwb. het kweekseizoen: hier nu een stuk of 25 jonge V&I eters in de nesten en op stok.

Voor de collega gaaienkwekers uit dat bijzondere Friese dorp vol vogelmannen:
Mijn San blasgaai pop bleef maar op het nest zitten en voer werd er nauwelijks opgenomen. Ik dacht dat ze misschien op onbevruchte eieren zat, dus zonet even gegluurd met de spiegel en verdraaid ik zie 2 jongen en een ei in het nest!

Ook de Blue jaypop zit vast te broeden nadat ik de man betrapt had op eierroof en hem vervolgens apart heb gezet. Hopenlijk was het het eerste ei van het legsel dat hij vernielde en heeft de pop er nog een paar bij gelegd. :wink:

MVG

jay

Bericht door jay » 23 mei 2011, 20:08

even uit dat bijzondere friese dorpje
dat is geweldig nieuws w.b hopen dat het verder goed gaat met de sanblassen en de bleu jay's
ziet er veel belovend uit, hoe oud denk je dat de jongen nu zijn van de sanblassen
hier gaat ook alles tot nu toe goed de jongen van de witborsten en de purpers groeien goed
de zwartborsten en de kitta's komen als alles goed gaat vd week uit
bij de hyacinten is het nog rustig

Arjan

Bericht door Arjan » 23 mei 2011, 21:30

Even een update uit Almere.
Ons uitgevlogen witwang jong heeft het niet gehaald een nachtelijke regenbui werd fataal wij vonden het s'ochtends door en door nat en dood op de grond. Helaas.
Maar de ouders zitten alweer op het nest.
De bruinmaskers hebben 2 jongen, de witkuiven waarschijnlijk ook 2 jongen en de zilverwangen hebben ook jongen denk ik. Ik ga geen controle doen.
Ik merk het vanzelf als de tijd daar is.

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 24 mei 2011, 22:18

Dag WB,

Hoe gaat het met de kraaien, zijn ze al wat rustiger?

Marc

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 24 mei 2011, 22:57

Hoi Gaai

Ik heb je net even een mail gestuurd.

MVG

pieter
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door pieter » 26 mei 2011, 21:16

hier ook alles oke. de jonge zwartborsten groeien als kool en ik hoop dat ze het weekend uitvliegen.
m,n purperkuiftoerako,s zijn weer eens van het nest gestapt. moesten nog een dag zitten dan had ik jongen gehad.er zaten volwasen jongen in de eieren.
en jay hoeveel witborsten zijn er nu? en hoe gaat het bij roorda ? nog steeds jonge witkopbuulbuuls en hyacintgaaien.
en bij jouw BW alles nog oke met de bleujays en sanblasgaaien .en heb je nog contact met engeland gehad?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 26 mei 2011, 22:42

Hoi Pieter,

Hier ook nog alles goed. San Blas gaaien beginnen steeds meer voer aan te slepen. Ik voer nu behalve diepvriesinsecten en meelwormen iedere dag 2 of 3 eendagskuikens. Ga morgen ook morio's kopen.
Blue jay zit goed vast te broeden en zou rond 4 juni jongen moeten hebben.
Momenteel 15 jonge vogels in de handopfok, dus lekker druk.
Misschien had je het al van Klaas gehoord: ik ga binnenkort misschien een cursus handopfok bij jou in het dorp geven :D
Vanuit Engeland nog geen nieuws

MVG

jay

Bericht door jay » 27 mei 2011, 21:39

hallo pieter

op je vraag van hoeveel jonge witborsten er zijn is 1 witborsten ,
dit aan het voer te vernemen
met de purperruggaaien gaat het hier goed en groeien als kool
inmiddels hebben de zwartborsten ook jong(en) , en als het
mee zit dan komen morgen de kitta's uit
bij de hyacinten is het nog rustig en nog niet veel verandering

w.b hoe gaat het met de jonge sanblassen voer je ze nog geen
muisjes en ratjes
en wanneer begint de cursus dan kan ik hem vast inplannen
in mn agenda :P

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 27 mei 2011, 21:52

Hallo Jay,

Nee, muisjes en ratjes zal ik nooit meer voeren. Je weet waarom :evil:
De blauwe eksters krijgen hun jongen hier alijd goed groot op alleen pinkies, buffalo's en meelwormen, dus de andere gaaien zouden het daar ook op moeten doen, maar toch geef ik de San blasgaaien nu eendagskuikens, morio's en bepoederde pinkies, buffalo's en meelwormen.
Geweldig dat je purperruggen het zo goed doen. Je weet dat Peter een losse man heeft zitten. Misschien is het een idee om deze vogel met zijn 3en te kopen?
De aanvangsdatum van de cursus wordt afgestemd op het broedverloop bij de witbosrtgaailijsters :D

MVG

sroorda
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door sroorda » 29 mei 2011, 22:34

Hier ook even een berichtje van mij,
3 jonge witkopbuulbuuls zijn nu 11 dagen oud, eendje is uit het nest gewaaid
der weer ingezet en direct weer uitgesprongen dus afwachten maar zit mooi beschut.
1 jonge hyacintgaai liggen nog 3 eieren in, afwachten. vogels voeren goed. sanblassen hebben nest klaar.
Pieter jammer van je purpers, WB, hoe gaat het bij jouw sanblassen en bluejays, heb je ook al jonge eksters?
jay, bij jou ook nog steeds alles goed?

groeten

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 30 mei 2011, 08:02

Hoi Roorda,

Wàt een resultaat met je nieuwe soorten.Ik ben er een beetje jaloers op! :wink:
Hier nog steeds alles goed. Blue jay zou rond 4 juni moeten uitkomen. San blasgaaien voeren nog altijd goed. Vooral morio's zijn nu favoriet. De jonge blauwe eksters zijn bijna zelfstandig en het kweekkoppel zit alweer op 6 eieren. Meestal gaat het met zo'n 2e ronde mis, zeker als de oudere jongen in de vlucht blijven rondvliegen. De 2e ronde roodstaartgaailijsters zouden vandaag of morgen moeten uitkomen. Verder erg veel jongen van mijn mutatiespreeuwen, mutatiemerels en ook nog 3 jonge Siberische lijsters.

MVG

Plaats reactie