Hallo allemaal,
Momenteel zijn mijn gaailijsters garrulax berthemyi druk bezig met het bouwen van een nest, dit gaat echter niet helemaal lekker.
Er wordt namelijk druk heen en weer gevlogen met materiaal richting een open nestbakje, maar dit wordt er ook steeds direct weer uit gegooid.
De afmetingen van het bakje zijn 16x16x3 cm.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Ik hoor het graag!
Groeten Frans
Moeilijkheden nestbouw garrulax berthemyi
Moderators: René, adminrobin
-
- Forumlid
- Contacteer:
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Re: Moeilijkheden nestbouw garrulax berthemyi
Beste Frans,
Is het nestbakje de enige nestgelegenheid in de volière of zijn er meerdere mandjes en/of bakjes aangebracht?
Waarschijnlijk zit het bakje op een plaats die ze niet helemaal aanstaat, maar er is geen beter alternatief voorhanden.
Ik zou het bakje weghalen en ergens midden in een dichte struik een gevlochten rieten mandje aanbrengen of anders ergens in een beschutte hoek een
halfopen houten nestkast. Dit is een kast die aan alle kanten is gesloten, behalve aan de voorkant. Gaailijsters zitten graag beschut.
MVG
Is het nestbakje de enige nestgelegenheid in de volière of zijn er meerdere mandjes en/of bakjes aangebracht?
Waarschijnlijk zit het bakje op een plaats die ze niet helemaal aanstaat, maar er is geen beter alternatief voorhanden.
Ik zou het bakje weghalen en ergens midden in een dichte struik een gevlochten rieten mandje aanbrengen of anders ergens in een beschutte hoek een
halfopen houten nestkast. Dit is een kast die aan alle kanten is gesloten, behalve aan de voorkant. Gaailijsters zitten graag beschut.
MVG
-
- Forumlid
- Contacteer:
Hoe groot moet de halfopen nestkast zijn?
Gr Frans
Gr Frans
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
kan verschillend zijn bij mijn broertje hebben een koppel garrulax monileger in het nachthok vol in het zicht in een gevlochten rieten mand een nest gemaakt de opening van de mand is ongeveer 20 x 20 doorsnede.ook had ons eerdere koppel in een nest blok waar het dakje vanaf gebroken was dat op het afdakje van het nachthok stond uitgekozen.en 10 jaar terug had mijn vader een koppel geel keel gaailijsters en hadden we een oud merel nest tussen wat takken gelegt omdat het ze maar niet lukte om een mooi nest te maken en zijn daar in gaan zitten.wat een jong tot gevolg was.misschien kan je dat proberen een merel nest zoeken en in dat hokje leggen wat ze uitgekozen hebben kijken of ze erin trappen.
groet alex
groet alex
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Beste Frans,fbentschapknook schreef:Hoe groot moet de halfopen nestkast zijn?
Gr Frans
Hierbij wat ideeën voor nestkasten en manden. De grootte van de nestkast is natuurlijk enigzins afhankelijk van de soort. Op dit moment zit hier een koppel kleine borstbanden (qua formaat vergelijkbaar met de kastanjevleugelgaailijster) in een kast van 20 x 20 bodemoppervlakte met een hoogte van zo'n 30 cm. te broeden.
Het dak van deze kast is enigzins schuinaflopend(zie foto). Overigens zijn er ook gaailijsters die niet in een kast willen nestelen. Er zit hier bijv. ook een koppel roodstaartgaailijsters op eieren in een mandje in een dichte Juniperusstruik.
MVG