Wie kent deze vogels die ik enkele maanden heb.

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
sawadikrap1955
Junior Forumlid
Contacteer:

Wie kent deze vogels die ik enkele maanden heb.

Bericht door sawadikrap1955 » 14 mar 2013, 11:54

Heel graag de namen van deze 3 vogels die ik gekocht heb in Pattaya.
Eerst zeer schuw maar nu meer gewend en o.a. de vogel met de witte kuif zingt zeer mooi.
Ze laten kleinere vogels met rust alleen zijn de nestjes die ik eerst had en verwijderd heb geen succes.
Deze vogels trekken het materiaal uit de nesten, alleen de houten huisjes zijn geen probleem.
Te kleine openingen en uiteraard sterk met een dak, waardoor o.a de rijstvogels inmiddels 3 nesten hebben.
De jonge vogels zijn al totaal met veertjes en komen af en toe uit de houten nesten.

De vogel zijn moeilijker te fotograferen dus hoop dat ze te herkennen zijn.

http://i298.photobucket.com/albums/mm25 ... ap/2-2.jpg

http://i298.photobucket.com/albums/mm25 ... ap/1-2.jpg

http://i298.photobucket.com/albums/mm25 ... krap/3.jpg

Robert :D

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: Wie kent deze vogels die ik enkele maanden heb.

Bericht door White_Blackbird » 14 mar 2013, 13:29

Hoi,
Nou dit is voor de gaailijsterliefhebbers niet moeilijk om te raden.
Van boven naar beneden:

Kleine borstbandgaailijster
Witwanggaailijster
Witkuifgaailijster

Overigens zijn het geen soorten om met kleinere vogels samen te houden.
met name de kleine borstbandgaailijster is een rotzak :mrgreen:

MVG

sawadikrap1955
Junior Forumlid
Contacteer:

Bericht door sawadikrap1955 » 14 mar 2013, 15:22

White_Blackbird schreef:Hoi,
Nou dit is voor de gaailijsterliefhebbers niet moeilijk om te raden.
Van boven naar beneden:

Kleine borstbandgaailijster
Witwanggaailijster
Witkuifgaailijster

Overigens zijn het geen soorten om met kleinere vogels samen te houden.
met name de kleine borstbandgaailijster is een rotzak :mrgreen:

MVG
White_Blackbird vriendelijk dank :D
Ja klopt allemaal gevonden op internet en op dit moment het is over 9 uur in de avond, zeer duidelijk aan het zingen.
Dat is speciaal de Witkuifgaailijster die het hoogste lied zingt vaak avond en zeer vroeg.
Dat de Borstbandgaailijster een vervelende vogel voor kleinere soorten vogels is dat is mij niet zeer duidelijk opgemerkt.
Het probleem van het aanschaffen van dieren waar je weinig informatie of een foto van kan nemen.
Dat word niet prettig gevonden, en aankoop met positief informatie is dan snel gebeurt.

Tot op heden geen problemen maar misschien een optie na verhuizen, ben aan het kijken voor een ander huis om een tweede voliere te laten maken voor de grotere vogels.

Toch prettig om nu de namen te weten.
Alle drie de vogels zijn prima samen en plukken elkaar en gaan bijna altijd samen op de stok zullen we maar zeggen.

Robert. :D

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 14 mar 2013, 22:23

Hallo,

Zingt die kleine borstband gaailijster (monileger) ook? Want de de poppen van de kleine borstband gaailijster zijn zeldzaam aan het worden.
Dus zou het verstandig zijn om er mee te kweken als u dat wilt.

Mannen van de kleine borstband gaailijster zijn er nog wel redelijk en zingen erg goed.

mvg Monileger

sawadikrap1955
Junior Forumlid
Contacteer:

Bericht door sawadikrap1955 » 15 mar 2013, 11:39

monileger schreef:Hallo,

Zingt die kleine borstband gaailijster (monileger) ook? Want de de poppen van de kleine borstband gaailijster zijn zeldzaam aan het worden.
Dus zou het verstandig zijn om er mee te kweken als u dat wilt.

Mannen van de kleine borstband gaailijster zijn er nog wel redelijk en zingen erg goed.

mvg Monileger
Monileger :D

Het enige jammere is dat ik van alle drie de gaailijsters niet weet of het mannetjes of vrouwtjes zijn.
De problemen zijn vaak de taal en ik normaal bij het kopen altijd een paartje koop bij deze 3 vogels juist niet.
Hij of zij zingt, maar zijn korte geluiden ben ondeskundig of dit dan normaal zingen is.
In de zaak was nog een groter exemplaar dan deze borstband gaailijster nu ik de naam weet. ( nogmaals dank ) :D
Als ze zeldzaam aan het worden zijn dan worden ze hier in Thailand toch af en toe aangeboden.
En net als de roodoor buulbuul als zang vogel alleen in een kooitje aangeboden.
Dat is dan hetzelfde als de andere gaailijsters die allemaal als zang vogel worden aangeboden.

De prijs ligt gemiddeld voor deze vogels tussen de 1200 en 1600 Thaise Baht. (* koers op dit moment 1 euro is ongeveer 38 a 39 baht )

Kweken met deze grotere vogels zou neem ik aan betekenen dat er een veel grotere voliere tot mijn beschikking zou moeten zijn. :roll:

Jammer dat ik geen foto's kon maken vandaag omdat mijn camera volle batterijen nodig had, want alle drie de gaailijsters zitten zeer veel met elkaar. Met vandaag een zwaar omweer zaten ze elkaar met af en toe schrikken van de klappen onweer, elkaar te verzorgen.

Volgende keer beter hoop ik met een camera die werkt. :oops:

Robert.

sawadikrap1955
Junior Forumlid
Contacteer:

Bericht door sawadikrap1955 » 15 mar 2013, 11:44

Als deze vogel niet goed te houden is met kleinere vogels geloof ik zeer graag.
Maar zag vandaag enkele rijstvogels jongen voor het eerst in de voliere leren vliegen met de ouder.
En zie geen vervelend gedrag, hoop dat ik dus geluk heb.

Robert. :)

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 15 mar 2013, 13:16

hallo,

Ik wist niet dat je in Thailand woont. Misschien is de kleine borstband daar nog niet zo zeldzaam. Had het er meer over dat ze in Europa voor de kweek zeldzaam zijn.
Voor de kweek moeten de volieres zeker groter worden en per koppel houden want anders maken ze elkaar af als het te klein is.

Daar is die landen worden inderdaad veel vogels gehouden in kooien voor de zang. als je het niet zeker weet kan je proberen het te laten seksen als dat daar ook kan.
Of even verder zoeken. Is het echt zingen wat hij / zij doet of een geluid maken. de poppen maken wel geluid maar zingen niet.

Heb ze een paar jaar geleden gekweekt. Je moest het als het goed is ook kunnen zien aan de zwarte oor randen, bij een man is die aangesloten en de pop doorbroken. zoals ik dacht ik zag bij jou vogel.

ik zou zeker uitkijken met de rijstvogels, als ze honger hebben eten ze dat met de lunch, zeker jonge vogels zijn nog wat zwakker.

mvg monileger

sawadikrap1955
Junior Forumlid
Contacteer:

Bericht door sawadikrap1955 » 15 mar 2013, 18:27

monileger schreef:hallo,

Ik wist niet dat je in Thailand woont. Misschien is de kleine borstband daar nog niet zo zeldzaam. Had het er meer over dat ze in Europa voor de kweek zeldzaam zijn.
Voor de kweek moeten de volieres zeker groter worden en per koppel houden want anders maken ze elkaar af als het te klein is.

Daar is die landen worden inderdaad veel vogels gehouden in kooien voor de zang. als je het niet zeker weet kan je proberen het te laten seksen als dat daar ook kan.
Of even verder zoeken. Is het echt zingen wat hij / zij doet of een geluid maken. de poppen maken wel geluid maar zingen niet.

Heb ze een paar jaar geleden gekweekt. Je moest het als het goed is ook kunnen zien aan de zwarte oor randen, bij een man is die aangesloten en de pop doorbroken. zoals ik dacht ik zag bij jou vogel.

ik zou zeker uitkijken met de rijstvogels, als ze honger hebben eten ze dat met de lunch, zeker jonge vogels zijn nog wat zwakker.

mvg monileger

Hallo monileger :D

Ja ik woon sinds afgelopen 5 maart inmiddels 8 jaar in Thailand.
Ik had geen vogels maar ongeveer 1 jaar nu heb ik begonnen met zebravinkjes nu naar enkele insekten en fruit etende vogels.
Ik begrijp inmiddels dat het betreft kweek borstbandvogels in Holland, maar hier in Thailand zie ik ze wel gelukkig maar.
En ja hier worden de meeste vogels in kooitjes aangeboden als zangvogel.
Ook de rijstvogels en zebravinkjes zal je normaal niet in elke dierenwinkel waar ook wel vogels zijn niet vaak tegenkomen.
Wel als je in Bangkok naar de markt gaat, maar doe dit niet woon in Pattaya en lees ook op internet dat de dieren er vaak slecht aan toe zijn.
Heb hier drie zaken in Pattaya die niet veel vogels hebben, maar juist de grotere vogels in kooitjes aanbieden.

Ik heb de foto goed bekeken en de vogel en hij is inderdaad doorbroken dus na jou kennis dus een pop.
In dezelfde zaak is nog steeds een stuk grotere waar tot op heden geen liefhebbers voor gevonden zijn.
Ben erg benieuwd na de band of hij wel of niet doorbroken is.
Echter het probleem is een grote voliere, speciaal om een soort alleen te kweken zonder andere vogels.

Heb geluisterd op Youtube maar lijkt er een beetje op maar te kort om het als zingen te zien.
Dus zal behoren tot het maken van een geluid en niets meer.

Heb eind van de dag en had dit nog niet gelezen de kleine vogels en de paar grotere gescheiden door de voliere met een wand in twee zelfde maten te delen.
Beide kanten hebben een deur en door de wand merk ik met stevige takken voor de grotere vogels dat er meer rust is gekomen.
En wat belangrijk is risico te voorkomen dat de verschillende kleuren rijstvogels een hapje tussendoor worden.
Heb de wildkleur en witte rijstvogels die op dit moment juist uit de nesten komen.

Ik wil in de weken / maanden een ander als het mogelijk is een hoekhuis vinden of een huis die door aan het einde van een straat alleen aan 1 kant buren heeft.
Misschien is de tuin ruimer en hierdoor de mogelijkheid voor een voliere in een redelijk maat erbij.

We zien wel maar nu is even vanmiddag de scheiding van de kleine vogels met nesten en o.a. gaailijsters even een periode opgelost.

Robert. :D

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 15 mar 2013, 18:52

Hoi

Kijk eerst even goed op google. Want er is ook een grotere borstband gaailijster. Die heet
De garrulax pectoralis. Die lijkt erop maar is groter en is een andere soort.

Goede keus dat je ze uit elkaar gehaald heb. Dat voorkomt dode vogels.

Groet monileger

sawadikrap1955
Junior Forumlid
Contacteer:

Bericht door sawadikrap1955 » 16 mar 2013, 06:19

monileger schreef:Hoi

Kijk eerst even goed op google. Want er is ook een grotere borstband gaailijster. Die heet
De garrulax pectoralis. Die lijkt erop maar is groter en is een andere soort.

Goede keus dat je ze uit elkaar gehaald heb. Dat voorkomt dode vogels.

Groet monileger

Ik heb inmiddels op google gekeken en zal extra opletten of deze gaailijster dezelfde is.
Bedankt voor de tip.
Zal als hij nog niet verkocht is vragen of ik een foto kan maken.
De ruimte is er niet op dit moment, maar zijn gaailijsters soorten agressief tegen elkaar, vooral als het om hetzelfde geslacht gaat ?

Heb trouwens ook een paartje Irena puella bij de 3 gaailijsters, maar ook deze laten elkaar met rust.
De roodoorbuulbuul een paartje heb ik als uitzondering wel in een typisch groter formaat vogelkooi hangen.
Ze zijn apart van de andere vogels.

Nu zijn de drie verschillende soorten gaailijsters perfect met elkaar en verzorgen elkaar pikken elkaar niet.

En ben ook blij gisteren actie genomen te hebben, want de kleinere vogelsoorten hebben nu rust.

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 16 mar 2013, 08:41

Hoi

Zoals je merkt kunnen gaailijster soorten best bij elkaar als er geen partner is van de zelfde soort.
Want als die er wel zou zijn komen ze op een gegeven moment in broedstemming en vooral als het een kleine kooi bedraagt kunnen ze niet van elkaar weg.

Dus vallen er zeker dode of gewonden. Een gaailijster is familie van de gaai en die eten onderandere ook kleinere dieren en vechten welis in een kleine omgeving.

Mvg monileger

sawadikrap1955
Junior Forumlid
Contacteer:

Bericht door sawadikrap1955 » 18 mar 2013, 09:53

monileger schreef:Hoi

Zoals je merkt kunnen gaailijster soorten best bij elkaar als er geen partner is van de zelfde soort.
Want als die er wel zou zijn komen ze op een gegeven moment in broedstemming en vooral als het een kleine kooi bedraagt kunnen ze niet van elkaar weg.

Dus vallen er zeker dode of gewonden. Een gaailijster is familie van de gaai en die eten onderandere ook kleinere dieren en vechten welis in een kleine omgeving.

Mvg monileger

Ja ze kunnen het prima met elkaar vinden, pikken alleen elkaar als ik schoonmaak.
En enorm schreeuwen als ze in paniek lijken te zijn. Het is zomer in Thailand dus gemiddeld 34 graden, dus twee keer per dag spuit ik de poep en spuit schoon water in de bak.
Een korte actie tijdens het verversen van fruit en het geven van o.a. meelwormen.

Een paartje daar is de ruimte niet voor nu maar alleen dus prima te houden, bedankt.

Plaats reactie