KWEEK 2013

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door White_Blackbird » 19 apr 2013, 19:28

Mooie foto's Monileger!
Een prachtig fokresultaat. Mooi ook om bij de jonge Beo's de typische kenmerken van de spreeuwfamilie te zien. Bijv. de vleugels naar voren steken en dan de kop als het ware er onder terugtrekken zoals de bovenste vogel laat zien. Als ze ouder worden gaan ze dat steeds vaker doen als je in de nestkast kijkt. En dan die grote gele mondhoeken. Heel herkenbaar.
Een goeie vraag van jou over die roodvleugel. Handopfok, zeker weten. Ik schat hem nu op een dag of 6 oud, dus over 3 dagen haal ik hem er uit. Duimen dat hij dan nog leeft. :shock: Op een leeftijd van 9 à 10 dagen komen jonge gaailijsters in de veren en kunnen ze zichzelf redelijk warm houden. Ook kan ik hem dan nog net ringen met een gesloten ring (5 mm.) De moeder van deze roodvleugelgaailijster was zelf trouwens ook een handopfok. Dit ter info voor de mensen die denken dat handopfokvogels niet bruikbaar voor de kweek zouden zijn :D

MVG

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 19 apr 2013, 21:08

hoi wb,

ik juich nog niet te vroeg hoor. het ziet er goed uit maar je weet het nooit.

Hopen dat de gaailijster het even volhoud tot je handopfok, en dan duimen voor een pop.

De milnei man die ik van jou heb heeft al een paar keer gepaard met het vrouwtje maar nog geen resultaat.

we wachten af.

mvg monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 19 apr 2013, 21:36

Hoi Monileger,

Ja, ondanks dat je jonge Beo's er perfect uitzien (goed doorvoed) kan het natuurlijk nog altijd fout gaan. Gewoon goed in de gaten blijven houden. Sommige Spreeuwen en Mynasoorten (en misschien Beo's ook wel) willen het in de laatste fase van het grootbrengen nog wel eens af laten weten, dus als je ziet dat de ouders slechter gaan voeren en de jongen vermageren dan niet twijfelen, maar gewoon er uit pakken :? . Ze zijn trouwens nu al op een leeftijd dat ze heel makkelijk met de hand kunnen worden groot gebracht. Succes!
Hopelijk gaat het je lukken met de Milnei's. Heb je ze in een volière met dichte begroeiing zoals coniferen? Want dat is m.i. erg belangrijk voor een succesvolle kweek.

MVG

René
Administrator
Contacteer:

Bericht door René » 19 apr 2013, 21:55

René schreef:Bij mij zit de Roodkuiftoerako nu een week op het nest. Ze zit er zo vast op dat ik nog steeds niet weet hoeveel eieren er liggen!
We wachten het gewoon maar af!
Ik heb vandaag kunnen kijken, ze hebben 1 ei liggen.
René
Webmaster

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 20 apr 2013, 16:26

Hoi wb,

Alsof ik het aanvoelde. Gister was de jongste nog spring levend maar net vond ik um dood
Dus echt balen. Die andere moet het redden. Had de oudste even gepakt.
Hij is 2x zo groot als die andere. Dus krijgt meer eten.

In de voliere van de milnei staan coniveren en bamboe waar ze veel in zitten.

Mvg monileger

Wimp
Junior Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wimp » 20 apr 2013, 21:03

Ook hier is er actie te melden.
Mijn koppel blauwe eksters zitten sinds vrijdag op 6 eieren, ik verwacht begin mei de eerste jongen.
Koppel roodsnavelkittas tonen interese in het nestmandje, maar het koppel is van 2012, waardoor ik hier eerst niet veel van verwacht.
Koppel hyacintgaaien, beginnen elkaar al wat "leuk" te vinden, maar voor echte actie is het nog wat te vroeg. Laat eerst het zonnetje maar eens een aantal dagen achter elkaar schijnen, misschien dat er dan wat meer te halen valt. We zijn ook nog maar april ;).
Iedereen veel succes dit jaar.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 20 apr 2013, 21:06

Hoi Monileger,

Waarschijnlijk dat ik daarom schreef: ze zijn op een leeftijd dat ze makkelijk met de hand kunnen worden grootgebracht. Misschien had ik ook wel een soort voorgevoel...Zelf had ik het grootste jong er nu uitgehaald. Heb je in ieder geval 1 beo gefokt en kunnen de ouders mooi aan de volgende ronde beginnen...
Maar het blijft altijd een moeilijke keuze. Je wilt gewoon graag dat de ouders het zelf doen.

Vandaag wilde ik een mandje voor mijn milnei's wisselen, want vorige week zag ik dat het oude nestmandje half verrot was en scheef hing. Je raad het al. In dat oude mandje zat nu ineens een perfect nest. Ongemerkt hebben ze in een paar dagen een nest gebouwd. Hopelijk heb ik de boel niet verstoord. :shock:

MVG

Ps. Hier ook een (9 jarig) koppel blauwe eksters (de ouders van de jouwe, Wim) op eieren.

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door calocitta colliei » 21 apr 2013, 11:41

het seizoen is bij mij in de volière ook begonnen nu.heb net het 1e
ei van de witborst langstaart gaai gevonden nu hopen op een goed
vervolg.

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 22 apr 2013, 15:32

Juist nog wat extra nestmateriaal bij de maina's gaan geven, eentje ontsnapt naar naburige voliere.
Bij de kitta's..........je kan het al raden.....
Snel zijn, hup, hap, hop, maina in netje voor de kitta's er een netje van hadden gemaakt., snel even in nest gekeken, en toch, geheel onverwacht 1e ei in een mooi nestje.
Had hen eerder dit gefabriceerd,
Afbeelding
Hebben ze dan helemaal uit elkaar gehaald, mos er uit en zelf takjes aangevoerd.

Had ik schrik dat ze er met die ontsnapte maina niet meer van moesten hebben, maar kwartierje later heeft mevrouw haar 2e ei reeds gelegd :)
Foto's volgen nog wel.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 22 apr 2013, 18:15

Mooi nestje in zo'n hoge bak. Weinig dekking er om heen. Zijn zeker vrij tamme vogels, Vagabunda?

Vandaag hier de eerste vogel voor handopfok uitgehaald: een roodvleugelgaailijster (T. formosus). Hij was vrij klein, maar ik kreeg een 5 mm. ring al niet meer om een van de dikke pootjes. Heb hem nu maar geringd met een 5,5. Hopelijk krijg ik hem goed groot. Zag verder dat er ook een koppel milnei's aan het broeden was. Dat zou ik wel heel leuk vinden: om in 1 seizoen met beide soorten te kweken

MVG

Afbeelding

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 22 apr 2013, 19:17

White_Blackbird schreef:Mooi nestje in zo'n hoge bak. Weinig dekking er om heen. Zijn zeker vrij tamme vogels, Vagabunda?
Ze hebben deze bak uitgekozen uit 4 nestaangelegenheden. Op de moment zijn er zelf nog vele minder takjes aan, ze heeft er heel wat uitgewerkt. En het is ook het nest dichtste bij het tuinpad, waar de honden, eenden, sierganzen en wat dan ook voorbij komt. Dus ze trekt zich er niet veel van aan. Het is echter wel natuurbroed, dus toch zijn het helemaal geen tamme dieren, integendeel, als je voor de voliere staat zie je ze niet, moet je ze gaan zoeken.

Mooie roodvleugel ;)

spreeuw
Senior Forumlid
Contacteer:

Bericht door spreeuw » 22 apr 2013, 20:09

Kookaburras aan de 2de ronde begonnen

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 22 apr 2013, 21:13

hoi WB

ik hoop voor je dat het groot word en een popje is. Daar is de meeste behoefte aan volgens mij.

succes.

met de overgebleven beo gaat het prima.

mvg Monileger

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door calocitta colliei » 24 apr 2013, 07:06

na ik gister ff kon controleren heb ik gister 3 eieren aangetroffen verwacht morgen het laatste ei voor ze gaat broeden.ik heb van een andere gaaien kweker gehoord dat die persoon een ei weg haalde en als ze er weer een 4e ei had gelegt legde hij het ei weer terug zodat ze op 5 eieren ging zitten broeden.doen meerdere kwekers dit trucje uithalen? of is de kans groter dat het verstoord word.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 24 apr 2013, 08:16

Een riskant trucje waar ik mij bij gaaien, geloof ik, niet aan zou wagen :wink:

MVG

Plaats reactie