KWEEK 2013

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Gaai » 28 apr 2013, 14:15

Ja, maar heb wel enkel ervaring met de versie met kip.
Aan mijn kraaien gaf ik ook wel geweekte puppybrokken (denk Eukenuba). Ook dit ging goed binnen.
Ik denk wel dat je er alleen moet op letten dat ze genoeg afwisseling krijgen.
Op alleen katteneten of puppybrokken zou ik ze niet houden.

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door calocitta colliei » 28 apr 2013, 14:35

nee uiteraard niet alleen dat
wat ik al aangaf deed ik het kattenvoer gemengd voeren
in een bak zaten gesneden nestratjes wasmotten spinnen.die tofu
sneed ik in kleine reepjes om ze een beetje te bedonderen alsof ze op
wasmotten leken beetje meel of morio wormen.niet elke dag hetzelfde recept
wat wormen en spinnen deed ik afwisselen.die tofu
is redelijk goedkoop vergeleken met wasmotten en katten voer
ook vergeleken met runderhart of kippen hart bij de slager.maar toch zitten er voldoende vitaminen en mineralen in dacht ik plus ze groeide er goed van.
alleen schreef wb vorig jaar naar me dat ik moest oppassen met pinky's omdat ze ziektes bij zich dragen.hoe kan ik ze schoon krijgen?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 28 apr 2013, 16:56

Hallo,

Ondertussen groeit de jonge roodvleugelgaailijster hier goed op een dieet van voornamelijk Eukanuba puppybrok afgewisseld met Avian High Energy. Een heel verschil met vorige week! (zie foto)
Duidelijk zijn nu de typische kenmerken van de soort te herkennen.
Het ouderpaar heeft trouwens het nest al weer klaar voor de volgende ronde...

MVG

Afbeelding

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 28 apr 2013, 17:32

knap WB!

Tofu krijgen de spreeuwen, maina's, baardvogels, tokken en gaaien ook allemaal, en ze nemen dat goed op! het is inderdaad niet echt duur, maar bevat wel veel eiwitten.

Runderhart is gemalen toch ook vrij betaalbaar? ik betaal voor een kilo gemalen runderhart rond de 2 euro en nog wat.

@ marc, knip je je nestratten en muizen nog eens in stukken? of geef je die heel?

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 28 apr 2013, 18:31

Ik geef ze gewoon heel. De ouders hakken het zelf in stukken.

Wat ik ook doe is het volgende : in het begin van de kweek koop ik een kilo meelwormen en bewaar deze in een grote bak (zoals deze waar ze ze in de winkel in bewaren). Ik geeft ze zemelen, droog kanarie eivoer, appel en wortel en laat ze verpoppen. Tegen de tijd dat er jongen zijn heb ik dan massaal veel witte poppen. Ik vul dan wel nog regelmatig aan met een halve kilo wormen.

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door calocitta colliei » 28 apr 2013, 18:45

op pagina 10 staan er foto's van wat hier gaande is

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 28 apr 2013, 19:29

Gaai schreef:Ik geef ze gewoon heel. De ouders hakken het zelf in stukken.
Ok, ik knip de nestratten nu gewoon in drie omdat ik dat voor de tokken ook doe

Gaai schreef:Wat ik ook doe is het volgende : in het begin van de kweek koop ik een kilo meelwormen en bewaar deze in een grote bak (zoals deze waar ze ze in de winkel in bewaren). Ik geeft ze zemelen, droog kanarie eivoer, appel en wortel en laat ze verpoppen. Tegen de tijd dat er jongen zijn heb ik dan massaal veel witte poppen. Ik vul dan wel nog regelmatig aan met een halve kilo wormen.
Gaai schreef:
calocitta colliei schreef:op pagina 10 staan er foto's van wat hier gaande is
Bedankt voor de tip en de foto's!

De foto's zijn echt een meerwaarde op het forum ;)
Leuk allemaal ;)
Laatst gewijzigd door Vagabunda op 28 apr 2013, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 28 apr 2013, 19:31

Dag Alex,

Dat bakje eten ziet er zeer lekker uit (voor de vogels dan toch ;-))
Geef jij nog iets van calcium? Ik bepoeder mijn eten met mineralen (quicko) en calcium (calci-lux van versele). Dit voorkomt oa kromme poten.

Mijn nesten voor de gaaien heb ik nu gekocht in de plantenzaak. Het zijn van die groene kommen in draad die ze gebruiken om planten in op te hangen. In deze manden heb ik dan de cocosmatten gelegd die daar speciaal voor gemaakt zijn en vastgemaakt met zwarte snelbinders. Dit is een zeer goede basis. Hopelijk lukt het. Ik heb wel nog geen eieren gezien.

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door calocitta colliei » 28 apr 2013, 19:52

hallo gaai

dit heb ik nog niet gedaan nee vorig jaar.
dat kan ik ook wel proberen ik dacht dat de botjes die in de dode restjes en muizen zaten genoeg waren.
ik weet dat de ouders het zelf kunnen hakken dat doen ze in de natuur ook
maar ik wil graag dat ze alles op eten en doe het ook om te voorkomen dat ze de helft ontleden
en de andere helft laten vallen.zo voorkom je ook ongedierte en vieze luchtjes.

ps de foto's staan in de verkeerde volgorde.de 4 eieren zitten zijn van de witborsten en die ene van de zwartborsten.
Laatst gewijzigd door calocitta colliei op 28 apr 2013, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 28 apr 2013, 20:05

Ik weet niet of de botten van pasgeboren muizen en ratten voldoende calcium in zich hebben. Misschien weet iemand anders dat?

Ik gaf mijn kitta's volop voedsel. Om de week liep ik dan in de volière om de oude resten van de kuikens weg te halen. Kitta's verstoppen wel eten als ze te veel hebben maar ik wilde niet dat ze één van de jongen opaten door een tekort aan vlees. Dat heb ik namelijk ook al voorgehad bij de kweek van mijn europese eksters.

Hoe staat het met de andere gaaienkwekers op het forum?

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door calocitta colliei » 28 apr 2013, 20:19

ja dat is inderdaad zo dat ze verstoppen wat ik probeer is kijken hoeveel ze per ochtend eten.en zoveel voer ik dan elke dag 2x.omdat ik werk van 7 tot5 en ik eerder niet de mogelijkheid heb om bij te vullen geef ik in de ochtend door de weeks meer zodat ze geen tekort krijgen.en bij thuiskomst nog een iets kleinere portie wat voor donker ook op is.dan daarna in de vaatwasser en hetzelfde ritueel de volgende ochtend weer.

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 29 apr 2013, 06:56

Wat is jullie ervaring met kookies en broedrijpheid?
Ik verwacht altijd tussen de 3 à 5 jaar eer het een beetje goed gaat.
Hier zijn ze nu beiden van een late ronde van 2012, maar paren en in het blok zitten doen ze genoeg. Ze paren zelf in het blok en de laatste dagen laten ze vele meer van zich horen. Dus ik had eigenlijk totaat niet verwacht dat zo jonge vogels al zo veel nestactiviteit gingen laten zien. Ik had al verhalen gehoord dat ze op 1 jaar wel eens durven zich laten gaan, maar dat geloofde ik nooit, maar als ik nu naar mijn koppel kijk lijkt het of ze al jaren samen zitten en 10tallen jongen hebben voortgebracht.

Afbeelding

Bij dit koppel tokken heeft het vrouwtje haarzelf al de helft ingemetseld, maar de man vind niets leuker dan haar terug uit te breken, dus daar reken ik nog op niets.Afbeelding

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 29 apr 2013, 12:56

hoi vagabunda,

je was er vanmorgen vroeg bij zag ik. Het is altijd leuk als je van vogels waarvan je niks verwacht, omdat ze pas een jaar oud zijn of pas net bij elkaar zitten en die leggen eieren of doen een poging tot.
Dat heb ik een paar jaar geleden gehad met een koppel garrulax monilegers, van 2 verschillende mensen gekocht, binnen een maand eieren.

Vandaag moet het zover zijn dat de beo uitvliegt. Ik heb hem al betrapt dat hij uit het blok kijkt. Dus misschien aan het eind van de dag zit hij op stok.

de hop broed goed. De grijsflank gaailijsters reeds 2 keer zien paren maar lijken nog niet echt een keuze te kunnen maken waar zij het nest gaan maken.

mvg monileger

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 29 apr 2013, 16:16

monileger schreef:hoi vagabunda,

Het is altijd leuk als je van vogels waarvan je niks verwacht, omdat ze pas een jaar oud zijn of pas net bij elkaar zitten en die leggen eieren of doen een poging tot.
Inderdaad is dit leuk, de kitta's had ik totaal niet verwacht op deze leeftijd. Misschien door "domesticatie" (domesticatie is een fout woord, eerder aanpassing) dat ze zo vroeg zijn?
Het is vooral leuk omdat ik al 6 jaar zit te wachten op enkele koppels papegaaien, en ik weet dat deze nog wel langer nodig kunnen hebben. Ik was het wachten en al die jaren zonder jongen een beetje beu aan het worden, dus zo snel succes met de kitta's had ik niet gehoopt. En ook een gewone paring bij de kookies had ik me nog niet kunnen voorstellen, dus zelf zoiets doet al deugd.

Mooi nieuws van je beo, hou hem maar in het oog als hij uitvliegt!

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 30 apr 2013, 07:38

Afbeelding

Afbeelding
Op deze foto zie je nog duidelijk dat het popje aan haar linker kant een kaal stukje had aan haar kop door het uitvangen, laat aanzien dat ze hier nog niet zo heel erg lang zit, en toch al eieren :)

Ze broed echt heel erg vast! Enkel bij het voeren is ze even van het nest af, dan zijn ze niet meer te zien.Afbeelding

Jaja, dit jonge koppel wil ook wel een poging wagen, zijn volop bezig de nest in te metsen, de klei slikt ze net als de andere tokken helemaal in om later terug over te geven.Afbeelding

Het nest heeft ze binnenin helemaal opgehoogd met klei, tot aan het invlieggat, en nu is ze bezig met dat gat ook dicht te metsen :) Mooi voor jong koppel, de man zie je nog niet eens aan dat het een deftige man gaat worden.
Afbeelding
Afbeelding

Oevermaina's zijn volop bezig aan het nest, valt op dat je ze nooit bezig ziet met nestmateriaal, doen ze volgens mij heel erg vroeg in de morgen, beetje gelijk meesjes.Afbeelding

lekker rotte boom voor de baardvogeltjes gezocht, het staan hen blijkbaar aan, hebben er al mooi in gehakt.
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie