KWEEK 2013

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 07 mei 2013, 17:40

hallo,

vandaag eens nestcontrole gedaan bij de beo's.
Ik denk dat zij een goedmakertje voor mij hebben want er liggen er niet 2 maar 3 in het blok.
Dat komt niet vaak voor 3 eieren bij beo's. ik verwacht dan ook dat er maar 2 bevrucht zijn.

de hoppen zitten nog te broeden. Denk dat ze morgen uitkomen, dat zijn 14 a 15 dagen zijn. Maar het kan ook zomaar 19 dagen zijn.

mvg monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 07 mei 2013, 18:53

monileger schreef:hallo,

Weet iemand vanaf hoe oud een beo zelfstandig is? op 19 mei met ronde 2 uitkomen dus dan moet hij toch al zelfstandig zijn?

Verder heb ik nog een vraagje:
wat voor kleur eieren leggen grijsflank gaailijsters? want ik zag vandaag een blauw eidopje in de vijver liggen. Dacht dat de beo zijn nest leeg gegooid had maar gelukkig was dat niet zo.

Owja nog een vraagje:
Wat voor opfok voer moet ik kopen voor als ik een beo met de hand op laat groeien? Voor als 1 jong dadelijk weer achterblijft.

mvg monileger
Ik denk dat beo's, net als alle spreeuwensoorten die uitvliegen, al na een week of wat zelf beginnen te eten
Grijsflanken leggen net als witkeel en kleine borstbandgaailijsters blauwe eieren.
Voor de opfok van een beo zou ik Avian High Energy en Eukanuba puppybrok kopen. Niet te veel puppybrok vanwege het ijzergehalte en voor de variatie verder af en toe wat meelwormen, wasmotlarven of krekels geven, maar strikt noodzakelijk is dit laatste niet. Op een dergelijk dieet zou het moeten lukken.

MVG,

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 07 mei 2013, 19:08

WB, hoe doe je dat dan helemaal in het begin, de 1e dagen als de jongen nog heel erg klein zijn? Ik kan me voorstellen dat zo'n jonge beo niet direct een hele puppybrok opkunnen, snij je die dan in stukken? Ik veronderstel dat je het dan hebt over jongen van een dag of 10? wat met jongen van een dag of 2-3? Hoe voer je die?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 07 mei 2013, 19:32

Hoi Vagabunda,

Ik heb het idd. over jongen vanaf een dag of 9 oud. Omdat ze dan in de veren beginnen te komen en nauwelijks meer bij verwarmd hoeven te worden zijn die erg makklijk groot te brengen. Zodra de jonge vogels geheel in de veren zitten wordt het helemaal makkelijk en neem ik ze gewoon mee in de auto naar mijn werk of andere gelegenheden. Die puppiebrokken worden van te voren geweekt in water en zijn dan zo zacht dat je ze met de voerpincet in kleinere stukken kan knijpen.

MVG

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 07 mei 2013, 19:48

Jah, je had waarschijnlijk al gelezen dat ik pech heb gehad bij de kitta's, maar de eieren die ik heb kunnen redden, is er nog een bevrucht ei van in de broedmachine.
Dus jah, ik zal het een kans geven, maar ik geef het niet veel hoop. Raad voor zulk klein jong is zeker welkom.

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 07 mei 2013, 22:22

Hoi WB

Ik ben ook van plan om de beo er dan vanaf 14 dagen uit te halen. Mijn vader heeft een paar jaar geleden jonge halsbandparkieten gevonden in een boomholte die was afgeknakt. Die hebben wij met een papje grootgekregen. Maar een speciaal voer. Daar deden ze het heel erg goed op. Dat ga ik nog even uitzoeken.

Zo ie zo ga ik dus geen puppy brokken geven omdat die beo's totaal geen of een heel gering gehalte aan ijzer binnen krijgen. ik ga even uitzoeken bij een papagaaien kweker. Want die mogen denk ik ook niet heel veel ijzer.

Een collega van mijn vader, Frank Verstappen (dierenarts in Artis) die stelde mijn vader voor dat om als ik er een jong uit haal ik die de volgende dag weer terug leg en dan het andere jong meeneem.
Wat vinden jullie hiervan? een te groot risico?

Verder laten de grijsflank gaailijster de eieren gewoon vallen, het nest is nog lang niet klaar. Ze brengen eigenlijk bijna niks naar een nest toe. Ze vliegen al vanaf ik hen heb met takjes en laten het dan gewoon weer vallen. Wat kan ik daaraan doen, heb echt van alles aangeboden.

mvg monileger

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 08 mei 2013, 06:24

Ik zou niet beginnen wisselen met de jongen, ik zou er 1 jong uithalen, en het daar bij laten.

Wat moet je weten over handopfok bij papegaaien? Ik heb er jammer genoeg jaarlijks wel enkele tot een tiental die met de hand gevoerd moeten worden. Van ara tot kaketoe, van parkietje tot edel, amazone en grijze.

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 08 mei 2013, 09:18

hoi vagabunda,

jij houd dus ook van alles. Nou dan weet jij misschien wel over welk papje ik het heb. Het zijn een soort tabletten en door warm water worden die brokjes/tabletjes een papje.
of misschien iets anders dat goed helpt voor papagaaien. bepaalde merken die ik kan proberen?

Ik vond het zelf ook niet echt een goed idee om de jongen om de dag eruit te halen. maar wilde iemand anders zijn mening weten.

groet monileger

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door calocitta colliei » 08 mei 2013, 10:54

hallo liefhebbers.

het kan komende dagen erg spannend worden de wit borsten verwacht
ik dit weekend.heb al kippenhart en maag gekocht heb al wat gegeven maar pa en ma eten er nog niet erg van.misschien door het warme weer dat ze er geen zin in hebben.
de zwart borsten zitten nu ook een week te broeden.
waar ik wel mee zit is dat de witborst pop paar weken terug in de nacht geschrokken is en in de vijver of in de drink watervalletjes is beland zijknat was ze heb der af gedroogt en in het nachthok verder laten drogen.maar nu zit ze te hijgen op het nest als een gek alsof ze zware vanelle heeft zitten roken.ze klinkt helemaal vol snot maar blijft broeden.wat kan ik er nu tegen doen zodat ze dat hijgen en verkouden gevoel kwijt raakt want wil ook niks verstoren.

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 08 mei 2013, 11:23

Hoi Julien,

Ik gebruik A21 van versele laga, heel erg gemakkelijk en kweek ik jongen mee groot van uit het ei. (ik ben eigenlijk een beetje principieel tegen handopfok met al die grote fokkerijen, maar bij sommige soorten zou ik nooit een jong zien als de eieren niet worden weggenomen). Als je wat meer info wil over hoe ik de papegaaien grootbreng, stuur maar pb.

@ Alex, hier zitten de kitta's ook zo te hijgen! Ik vermoed ook met het warme weer, maar ik had schrik hun voedsel met dit warme weer veel sneller gaat bederven, of dat ze ergens kuikentjes verstoppen waar dan maden of wormen in gaan zitten. In de natuur gaat het ook zo, maar toch.......

Verder heb ik nog een probleem.
De kitta's hadden hun nest in de steek gelaten door verstoring van de zus. Nu wou ik ze in hun eigenlijke voliere steken, nu die af is.
Maar met dat ik nog enkele andere vogels ook moest versteken wou ik dat allemaal op dezelfde dag doen, vandaag dus....en je raad het al.....ze zijn aan een tweede ronde begonnen zonder dat ze in hun grotere voliere zitten. Het probleem is nu wel dat ik de rest van de vogels verstoken heb. Dus ze zitten vaak te kibbelen met hun nieuwe buur. De man is ook ietsje agresiever geworden als voorheen, en in deze kleine voliere vind ik dat riskant.

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door calocitta colliei » 08 mei 2013, 11:33

ja dat hijgen vind ik geen probleem maar je hoort haar een beetje gorgelen en ze niest ook maar als ik haar nu vang en behandel tegen al doe troep ben ik alles kwijt.daarnaast is ze nog net zo tierig als voor het jou vatten.ze kan nog schreeuwen en bos worden als ik het hok in wil vliegt dan heb en weer.het is alleen dat niesen en zware ademen waar ik me zorgen om maak.ik wil der ook niet verliezen doordat ik het nest niet wil verstoren.top van je kitta's vagabunda ik zou ze dit kweek seizoen niet meer wisselen pas in het najaar nu ze de smaak weer te pakken hebben.en nu een slot op de deur.

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vagabunda » 08 mei 2013, 11:56

calocitta colliei schreef:en nu een slot op de deur.
Slot zit er altijd op, ze kan niet binnen. Het is gewoon zo dat het nest langs een wand is met draad, en ik had die draad afgespannen met schaduwdoek, daar dichtgemaakt, en ze had die doek weggehaald om zo in de nest te kunnen piepen, in de voliere zelf is ze niet geweest.

bart1
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door bart1 » 08 mei 2013, 12:14

In de dierenwinkel kun je wel een poedertje tegen snot/ornithose krijgen. Aantal dagen door het water. Voor de zekerheid?

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door calocitta colliei » 08 mei 2013, 12:50

dank u

maar ze dronken bij mij uit een water stroompje.
is dat er ook vloeibaar zodat ik het in der keel kan spuiten.

bert
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door bert » 08 mei 2013, 17:26

ik had een bali spreeuw die ook zat te niezen en je hoorde idd het snot. ook hij was heel levendig. ik heb hem acariasis van de dierarts gegeven. 3 druppels op de kale huid onder de vleugels. dit is tegen luchtpijpmijt. binnen 1 of 2 dagen zijn ze eraf en ademen ze gewoon. soms moet je het 2 dagen geven, maar je hoort het meteen.
ook de een enkele vogel van de koppels koningsglansspreeuwen kregen het toen ik ze net gekocht had.
na behandeling van 1 x geen probleem meer gehad,<succes. mvg bert

Plaats reactie