Kweek 2014
Moderators: René, adminrobin
Re: Kweek 2014
Op het moment zijn de 3 driekleur glansspreeuw jongen 2,5 week oud.
Begint al kleur op te komen
Begint al kleur op te komen
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Vorig jaar had ik 3 nesten van telkens 3 jongen van mijn koppel japanse nachtegalen.Na het uitvliegen werden ze niet meer gevoederd door de ouders en gingen dood.
Dit jaar wil ik ze als ze uitvliegen uitvangen en met de hand groot brengen.Wat geef ik ze dan?
De roodoorbuulbuuls hadden 3 jongen die uitvlogen en na een hevig onweer lagen ze alle drie dood.De hele volière is overdekt en ze waren ook niet nat.Ook volgende keer met de hand grootbrengen?
De baardmannetjes hebben 3 jonge en de gele kwikstaart zit ook op eieren.
Alvast bedankt voor de goede raad.
Hugo
Dit jaar wil ik ze als ze uitvliegen uitvangen en met de hand groot brengen.Wat geef ik ze dan?
De roodoorbuulbuuls hadden 3 jongen die uitvlogen en na een hevig onweer lagen ze alle drie dood.De hele volière is overdekt en ze waren ook niet nat.Ook volgende keer met de hand grootbrengen?
De baardmannetjes hebben 3 jonge en de gele kwikstaart zit ook op eieren.
Alvast bedankt voor de goede raad.
Hugo
Vogels zijn beestig tof!
Bij mijn zit de Gele Inca pop nu een dikke week op haar nest. Ik heb geen idee op hoeveel eieren, ben ook niet van plan om te gaan kijken. Ik zie het wel. Ook de Roodsnavelkittas hebben sinds gisteren eieren. Bij de hyacint gaaien nog geen actie.
Hallo,
Vandaag is bij mijn vader het eerst Afrikaanse hop jong geboren. Er liggen nog 2 eieren bij. Dus denk dat er nog wel 2 jongen volgen.
Groet monileger
Vandaag is bij mijn vader het eerst Afrikaanse hop jong geboren. Er liggen nog 2 eieren bij. Dus denk dat er nog wel 2 jongen volgen.
Groet monileger
Zo net gezien dat er 1 ei is gelegd bij de goudkapfiskalen. Ze leggen er maar twee dus ik laat ze vanaf nu met rust. Ik ben zeer benieuwd of het me gaat lukken met deze soort te kweken. Zijn er nog meer houders/kwekers van goudkapfiskalen op dit forum??
Hoi minla,
Ik weet niemand die met de fiscalen kweekt. Ik heb aan jou een andere vraag. Er word af en toe een man aangeboden maar die heeft aan 1 poot kortere tenen. Denk jij dat je daar nog mee kan kweken?
Groet monileger
Ik weet niemand die met de fiscalen kweekt. Ik heb aan jou een andere vraag. Er word af en toe een man aangeboden maar die heeft aan 1 poot kortere tenen. Denk jij dat je daar nog mee kan kweken?
Groet monileger
Hoi
Hier twee schama jongen in het nest ze zijn vandaag 8 dagen oud
Dus donderdag vliegen ze hopelijk uit
Gr smoke
Hier twee schama jongen in het nest ze zijn vandaag 8 dagen oud
Dus donderdag vliegen ze hopelijk uit
Gr smoke
Monileger die man is van mij. Er is mee gekweekt, de jongen die twee jaar geleden op de show in Oirschot zaten zijn van hem. Ik had al een man en kan het
kweekkoppel overnemen. En heb nu deze man over. Heb je zelf een popje?
kweekkoppel overnemen. En heb nu deze man over. Heb je zelf een popje?
Hoi minla,
Ik heb zelf even geen vogels meer vanwege dat ik in een appartement woon. Mijn broer zou ze graag hebben. Daarom vroeg ik ernaar. Is Het mogelijk voor hem als jij jongen op stok heb voor mijn broer een betaalbaar koppel samen te stellen?
Groet monileger
Ik heb zelf even geen vogels meer vanwege dat ik in een appartement woon. Mijn broer zou ze graag hebben. Daarom vroeg ik ernaar. Is Het mogelijk voor hem als jij jongen op stok heb voor mijn broer een betaalbaar koppel samen te stellen?
Groet monileger
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Hier nu twee eumo spreeuwen een week uitgevlogen. De satinet heeft nog 6 eieren die volgend weekend moeten uitkomen. De boomklevers lijken ook hun nest afgewerkt te hebben.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Dat is mooi, bij mij doen de klevers helemaal niets.
2 shama's hebben het niet gehaald, 1 door de kou en de ander verdronken (denk geschrokken door een pas uitgevlogen hop)
Deze zijn nu ook alle 4 uitgevlogen (dit gaat de 1e dag vrij onbesnut)
Morgen zouden de roodwangen uit moeten komen ( we wachten af, de ouders gedragen zich nog normaal)
Vanavond een paring gezien van de shama's (ff snel)
Ps. Hoe plaats je foto's
2 shama's hebben het niet gehaald, 1 door de kou en de ander verdronken (denk geschrokken door een pas uitgevlogen hop)
Deze zijn nu ook alle 4 uitgevlogen (dit gaat de 1e dag vrij onbesnut)
Morgen zouden de roodwangen uit moeten komen ( we wachten af, de ouders gedragen zich nog normaal)
Vanavond een paring gezien van de shama's (ff snel)
Ps. Hoe plaats je foto's
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Hoi,
Net terug van een weekje Frankrijk en daardoor niet in de gelegenheid geweest voor handopfok.
Bij de roodstaartgaailijsters lagen bij vertrek 3 jongen in het nest en ik zie nu maar 1 uitgevlogen jong op een tak zitten...
Bij de roodvleugelgaailijsters vlogen vanochtend 3 jongen uit. Moet nog zien dat het wat wordt, want ik vind het maar kleine beestjes.
Volgende keer toch maar weer uit het nest halen en met de hand grootbrengen. Maar ja, het is zo veel werk
O ja, verder hier nog wat jonge spreeuwen w.o. 1 witte en een zilverkleurige merel en een jonge handopfok roodvleugel die in maart werd geboren en nu alweer een paar weken zelfstandig is.
Hoe gaat het bij jou Roorda?
MVG
Net terug van een weekje Frankrijk en daardoor niet in de gelegenheid geweest voor handopfok.
Bij de roodstaartgaailijsters lagen bij vertrek 3 jongen in het nest en ik zie nu maar 1 uitgevlogen jong op een tak zitten...
Bij de roodvleugelgaailijsters vlogen vanochtend 3 jongen uit. Moet nog zien dat het wat wordt, want ik vind het maar kleine beestjes.

O ja, verder hier nog wat jonge spreeuwen w.o. 1 witte en een zilverkleurige merel en een jonge handopfok roodvleugel die in maart werd geboren en nu alweer een paar weken zelfstandig is.
Hoe gaat het bij jou Roorda?
MVG
Gisteren even in het nest bij de witwang gaailijster gekeken en ja hoor twee eieren.
De vogels wisselen elkaar netjes af .
Zijn er nog meer mensen met witwang gaailijster die op eieren zitten
Groeten Roy
De vogels wisselen elkaar netjes af .
Zijn er nog meer mensen met witwang gaailijster die op eieren zitten
Groeten Roy
Hoi White blackbird,
Hoe komt het denk je dat met handopfok je veel grotere jongen krijgt? Ligt dit aan het soort voeding dat je ze geeft ?
Je gebruikt toch veel puppybrokken bij je gaailijsters?
Is het nest van je zilveroornachtigalen nog wat geworden? Of zijn ze toch verstoord tijdens je verbouwing?
Groeten Roy
Hoe komt het denk je dat met handopfok je veel grotere jongen krijgt? Ligt dit aan het soort voeding dat je ze geeft ?
Je gebruikt toch veel puppybrokken bij je gaailijsters?
Is het nest van je zilveroornachtigalen nog wat geworden? Of zijn ze toch verstoord tijdens je verbouwing?
Groeten Roy
-
- Senior+ Forumlid
- Contacteer:
Hallo Roy,
De volwassen gaailijsters voeren voornamelijk meelwormen en wasmotlarven aan hun jongen. Ondanks dat het voer flink bepoederd wordt met een vitaminen en mineralenpreparaat is dit natuurlijk niet het allerbeste opfokvoer. Daar komt bij dat volgens mij bijna alle gaailijsters (en veel andere V & I etende soorten) in gevangenschap drager zijn van Atoxoplasmose. Hierdoor is de uitval van nestjongen en uitgevlogen jongen erg groot. Door handopfok bij vogels vanaf 9 dagen oud kan ik hoogwaardiger voer verstrekken en eventueel de jonge vogels kuren als Atoxoplasmose de kop opsteekt. Dit is allemaal een stuk lastiger als de jongen bij de ouders blijven zitten.
De zilveroren blijven door de continue verstoring almaar nieuwe nesten bouwen
MVG
PS. Op dit moment zitten er hier 2 koppels roodvleugelgaailijsters op eieren. Beide poppen vorig jaar met de hand grootgebracht en minder dan een jaar oud...Het 3e fokstel heeft minstens 2 maar misschien ook 3 pas uitgevlogen jongen. Duimen dat ze in leven blijven.
De volwassen gaailijsters voeren voornamelijk meelwormen en wasmotlarven aan hun jongen. Ondanks dat het voer flink bepoederd wordt met een vitaminen en mineralenpreparaat is dit natuurlijk niet het allerbeste opfokvoer. Daar komt bij dat volgens mij bijna alle gaailijsters (en veel andere V & I etende soorten) in gevangenschap drager zijn van Atoxoplasmose. Hierdoor is de uitval van nestjongen en uitgevlogen jongen erg groot. Door handopfok bij vogels vanaf 9 dagen oud kan ik hoogwaardiger voer verstrekken en eventueel de jonge vogels kuren als Atoxoplasmose de kop opsteekt. Dit is allemaal een stuk lastiger als de jongen bij de ouders blijven zitten.
De zilveroren blijven door de continue verstoring almaar nieuwe nesten bouwen

MVG
PS. Op dit moment zitten er hier 2 koppels roodvleugelgaailijsters op eieren. Beide poppen vorig jaar met de hand grootgebracht en minder dan een jaar oud...Het 3e fokstel heeft minstens 2 maar misschien ook 3 pas uitgevlogen jongen. Duimen dat ze in leven blijven.