Kweek 2014

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Roy
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: Kweek 2014

Bericht door Roy » 21 jun 2014, 19:36

Hoi Minla,
mijn volière is 450 cm bij 100 cm bij 180 cm met een nachthok 100 bij 100 bij 100 cm.
Ik heb op dit moment maar 1 jonge witwanggaailijster gekweekt. deze is groot geworden op wasmotten, meelwormen krekels en sprinkhanen die ik met aves insectenpoeder bestrooide.

Groeten Roy

Henri
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Henri » 22 jun 2014, 20:56

Hallo Roy en Minla,

ik heb een paar vragen over de krekels:

Welke maat krekels voeren jullie aan de jonge vogels?
Laten jullie de krekels gewoon los in de volière of doen jullie ze in een speciale bak?
Geven jullie de krekels nog iets te eten?
Het lijkt me lastig om levende krekels te bepoederen. Hoe doen jullie dat?

Over huisvesting van de vogels ben ik het roerend met minla eens.
Een ruime volière (40 m2 of groter) voor 1 koppel vogels, die goed is aangeplant, zal het welzijn van de vogels ten goede komen ( o.a. de besmettingsdruk van ontlasting e.d. is vele malen kleiner) en dus ook de kweekkansen in positieve zin beïnvloeden omdat de vogels zich veel veiliger voelen.

Groet,

Henri

smoke
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door smoke » 23 jun 2014, 18:31

Hoi

Heeft er iemand interesse in een jong koppel schamalijsters

De vogels eten zelfstandig

Ze zijn nog jong en nog niet volgroeid, maar ik heb plaatsgebrek om alles te huisvesten

Ik vraag niet de hoofdprijs imdat ze nog niet op kleur zijn

350 euro voor een koppeltje

Af te halen dit weekend in België met de grens Nederland

Roy
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Roy » 23 jun 2014, 20:28

Hoi Henri,

Ik gaaf de eerste week kleine maat krekels de tweede week gaaf ik gewoon grote maat.
Ik voer in het nachthok ongeveer 100x100x100cm binnenkant is van trespa dus kunnen niet snel ontsnappen wel bezorgde ik de krekels een lichte hersenschudding :( .
Aan de krekels gaaf ik paardebloemen en f16 van nutribird.
Ik heb ook een deel van de krekels ingevroren en deze eten ze ook met veel plezier op.

Groeten Roy.

PS , wat gebeurd er bij jou dit kweek seizoen?

minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door minla » 23 jun 2014, 22:40

Mijn krekels doe ik in een gladde kunststof bak van 40 x 70 x 40, l x b x h. Ongeveer 10 cm vanaf de bodem heb ik er een zitstok ingemaakt. De krekels kunnen er niet uit en de vogels pikken vanaf die stok de krekels op. Ik voer de krekels witlof, kipkuikenkorrels en meelwormenvoer van aves en voor het vocht ligt er een doorgesneden aardappel in. De grootte van de krekels is de eerste dagen maatje 7 en daarna maat 8. Het jong doet het erg goed van de goudkapfiskalen. Ik denk dat het morgen uitvliegt.

Hoe gaat het met de witwanggaailijster Roy? En hoe verloopt de kweek bij jou Henri?

Henri
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Henri » 24 jun 2014, 10:35

Hallo Roy en Minla,

Hier zijn inmiddels 4 Pagodes en 1 Witkop Buulbuul zelfstandig.

Als het jonkie van de goudkap fiscaal morgen uitvliegt, heeft het meteen een enorme ruimte tot zijn/haar beschikking.
Heb je een volière met gaas of met netten?
Bij gaas bestaat het gevaar dat de jonge vogel zich flink kan beschadigen.
Wilgentakken kunnen dan een oplossing bieden.

Krijgen de vogels als ze jongen hebben meerdere keren per dag krekels?
Hoeveel krekels geef je per keer?
Bepoeder jij ze in de kunststof bak?
Bewaar jij je voorraad krekels ook in zo'n bak?

Ik heb mijn vogels deze week krekels maat 8 gegeven.
In het plastic bakje zaten al kuikenkorrels en ik heb er nog een stukje paprika bij gedaan.
Ik heb ze gewoon in de volière losgelaten.
De vogels gaan er meteen op af!

Groet,

Henri

monileger
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door monileger » 24 jun 2014, 14:16

hallo,

Bij mijn vader zijn vandaag de drie japanse nachtegalen uitgevlogen. Ze zaten goed op de takjes. Dit is altijd al de favoriet geweest van mijn vader, alleen elke keer pech met wat mindere vogels.

dit is de eerste poging van dit koppeltje en gelijk 3 jongen die uitvliegen. Verwacht snel weer eieren.

De afrikaanse hoppen groeien ook hard.

Henri ik zou de krekels invriezen. Dat deed ik ook. ik vond ze niet zo goedkoop dat ze weg mochten lopen. ik gaf de eerste 10 dagen een bakje krekels per dag. daarna op wasmotten en meelwormen.

groet monileger

Roy
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Roy » 26 jun 2014, 05:58

Hoi Minla,

Is je jonge goudkapfiskaal al uitgevlogen?
Groeten Roy.

minla
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door minla » 26 jun 2014, 09:26

Henri ik geef twee maal daags een doosje krekels. Die bewaar ik ook in zo'n dezelfde bak op een koelere plaats. Zowel in de bak als in bewaarbak worden de krekels gevoed met meelwormenvoer.

Roy vanochtend is het jong uitgevlogen en het zit veilig hoog in de laurier. Een goed teken, want uit ervaring weet ik wel dat zwakkere dieren zich meestal op de grond of laag in de struik verblijven. Het ziet er tot nu toe prima uit. Nu maar hopen dat het zo blijft en wie weet doen de oudervogels nog een ronde. Hoe vergaat het jouw witwang?

Roy
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Roy » 26 jun 2014, 10:15

Weer een stap verder Minla, ik denk ook dat het wel goed gaat komen met het jong.
Bij de jonge witwang gaat het goed hij vliegt al bijna net zogoed als de ouders ik moet echt goed kijken om het verschil te zien.
Hoe heb jij het gedaan toen je nog witwangen had op welke leeftijd heb je het jong van zijn ouders gescheiden?
Ik denk dat ik binnenkort wat veren op ga sturen om het geslacht te bepalen.

Wat is op dit moment zo'n beetje de prijs van jongen witwangen? Zoekt iemand nog een jonge gezonde witwanggaailijster?(M\V).

Henri, toch ook al een mooi resultaat tot nu toe, geen gaailijster nieuws bij jouw?

Groeten Roy.

Henri
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Henri » 26 jun 2014, 10:43

Goedemorgen,

Ik kan geen kweekresultaten van de gaailijsters melden.
De Berthemyi's hebben geen keuze kunnen maken uit de diverse nestmanden en hebben ervoor gekozen om zelf een wankel nest te maken maar geen eitjes.
De Milnei's kunnen het goed met elkaar vinden maar tonen geen interesse in de nestgelegenheden.
Bij de gaailijsters is het gezegde "Geduld is een schone zaak" zeker van toepassing.
Groet,

Henri

Roy
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Roy » 26 jun 2014, 12:46

Jammer Henri,

aan je volières zal het niet liggen, ook heb je al mooie soorten weten te bemachtigen dus inderdaad met een beetje geduld gaat het vast wel lukken.
Misschien later in het seizoen? Wie weet hou ons op de hoogte.

Groeten Roy

Henri
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Henri » 26 jun 2014, 21:35

Goedenavond,

Geduld is de sleutel tot succes!

Misschien ligt het juist wel aan de volières!
De afmetingen van deze volières zijn: lengte 8 m, breedte 2,5 m en hoogte ruim 2 m.
De volières zijn bijna volledig dichtgegroeid.
Ik vrees dat de gaailijsters zich nog niet veilig genoeg voelen en denk er daarom over om deze volières voor volgend kweekseizoen
te vergroten tot 40 m2.

Over de krekels:
Ik zit erover te denken om in elke volière de kleinste maat faunarium (18 x 11 x 12,5 cm) neer te zetten en daar dagelijks krekels in te doen.
Is dat een goed idee?
Afbeeldingen van een faunarium kun je in google vinden.
Als ik het kleine dekseltje openzet, zouden ze er dan vanzelf uitspringen?
Als bewaarbox voor de krekels wil ik een faunarium met de afmetingen 46 x 30 x 17 cm gebruiken.
Enig idee hoeveel krekels er in zo'n box kunnen?

Groet,

Henri

gem
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door gem » 27 jun 2014, 16:52

Afbeelding
Al 5 jonge Japanse Nachtegalen en moeder zit terug te broeden in een zelfgemaakt hangend nest:)
Vogels zijn beestig tof!

PRODIER
Junior Forumlid
Contacteer:

Bericht door PRODIER » 27 jun 2014, 19:29

Henri, waarom neem je niet gewoon een ruime plasticbak voor je krekels ? wij voeren ook krekels gewoon in een open bak van een 40 cm. hoog waar de vogels zo in en uit vliegen, de krekels blijven er bij deze hoogte goed in en je krijgt ook geen paniek bij je vogels als ze niet meteen door dat kleine luikje uit de bak kunnen vliegen.

Plaats reactie