White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Arjan

Re: White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Bericht door Arjan » 28 jun 2007, 23:25

Ik snap jouw bezwaren John en in principe ben ik het helemaal met jou eens.
Jongen grootgebracht met de hand mag je ook nooit voor de fok aanbieden.
Hoeft ook niet er zijn zat mensen die een Shama alleen voor de schoonheid en de zang houden.
Echter in dit geval dat de pop de eieren uit het nest gooit op het moment dat het tot leven komt en de jongen als ze uitgekomen zijn, teruggelegd worden, waarna de ouders verder gaan alsof er niets gebeurd is, (de drie jongen moeten morgen uitvliegen )is er wat mij aangaat niets aan de hand.
Trouwens dat handopfok van een jong dat net uit het ei komt is mij nog niet gelukt dat is donders moeilijk ik heb nu 2 pogingen achter de rug maar tot nu toe zonder succes toch blijf ik het proberen omdat we het misschien in de toekomst echt nodig zullen hebben.

john

Bericht door john » 30 jun 2007, 08:37

Hallo Arjan

Het gaat mij er niet om, je te zeggen dat je verkeerd doet, maar inderdaad alleen om het onder de aandacht te brengen van het probleem.
Het is toch niet te geloven dat een jong vogeltje dat 7 dagen gevoed is door zijn ouders en dan verder gevoed door de mens,als volwassen vogel het zelfde gedrag vertoond en promt na 7 dagen zijn jonge uit het nest gooit.
Ik moet trouwens zeggen dat mijn vrouw het probleem aardig heeft opgevangen,maar mij lukt het niet dat is niets voor mij,als dat altijd moest dan stopte ik direct met vogels houden.

John

ime

Bericht door ime » 30 jun 2007, 16:49

Dag John,

Er is een groot verschil of vogels die met de hand worden grootgebracht alleen worden grootgebracht of samen met nestgenoten. Als je ze grootbrengt in een groepje zullen ze naar de mens tam worden en elkaar als soortgenoten zien.

Als jouw pagodespreeuw pop op mensen was ingeprent had ze niet eens met de pagodeman willen paren en hem niet als partner herkend.
Jouw jonge pop weet niet dat ze door de ouders in de steek is gelaten. Ze herinnert zich dat niet en hoeft dat dus helemaal niet bij haar jongen te doen om die reden.

Meestal is er iets anders aan de hand als oudervogels hun jongen uit het nest gooien. B.v. verstoring, slechte toestand jonge vogels, strijd met man of andere vogels.

Ime

Arjan

Bericht door Arjan » 01 jul 2007, 01:54

Ik denk dat Ime hier een punt heeft.
Hoeveel generaties kippen zijn er niet grootgebracht in de broedmachine maar zodra ze de kans krijgen nestelen ze broeden en brengen de kuikens groot.
Er zit natuurlijk heel veel ingeprent gedrag in dat koppie.
En daarnaast twee jonge vogeltjes die om voedsel smeken en het van hun ouders niet krijgen daar kan ik niet omheen hoor en ook al gebeurd het nog een keer zal ik, zullen wij, het opnieuw proberen totdat wij zien dat het echt niet meer kan.
John jij kan dat misschien niet maar je ziet dat je vrouw er ook niet omheen kan en dat die het dan oppikt.
Waarschijnlijk een menselijke eigenschap die niets met productie ( een rotwoord eigenlijk te maken heeft).
Wat ik mij afvraag is of de jongen na handopfok door jouw vrouw gezond opgegroeid zijn? Want dat zou de grrotste oorzaak van nestverlating elimineren n.m.l. ongezonde jongen.
Wat mij te binnen schiet is dat er een groot aantal vruchten en insecten eters zijn die na 5 dagen bessen en fruit gaan voeren OK bij een Shama hoef je daarmee niet aan te komen.
Maar bij een Spreeuw dat zijn grote fruiteters probeer eens na dag 5 gevarieërd fruit aan te bieden misschien dat dat soulaas bied.
Trouwens mijn drie jonge Shama's zijn uitgevlogen.
hier nog een foto van twee dagen geleden.

Afbeelding

john

Bericht door john » 01 jul 2007, 08:40

Hallo allemaal

Ja ik moet toegeven dat ik waarschijnlijk wel een verkeerde conclusie getrokken heb,het is een heel gedoe dat met de hand voeren maar je kan ze niet zo maar laten doodgaan dat doe je natuurlijk niet en als ik thuis was geweest had ik dat zeker ook niet gedaan alleen ik ben hier niet voor geschikt,te kinderachtig zegt mijn vrouw.
Verder is het prima verlopen, ze zitten nog samen van de week moeten ze eigenlijk bij de andere gezet worden maar eerst willen we ze zelf zien eten.
De Shama doet het goed,maandag moet ik 4 jonge uitvangen nest drie moet uitkomen en deze zijn dan 32 dagen de jonge zijn groter op deze leeftijd dan het vorige nest ik denk dat dit iets te maken heeft met uren licht zijn,vorig jaar eigenlijk ook al gemerkt.

John

Arjan

Bericht door Arjan » 11 jul 2007, 01:24

Even een paar fototjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn foto's van een week geleden voordat ik ze geringd heb wederom met 4 mm.

Ook nog wat foto's van mijn nieuwe koppel ruim een maand geleden aangekocht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Trouwens ook wel leuk om even te vertellen van de week kreeg ik een paar e mails uit Canada van Axel Voeltz
Dat is een heel bekende Shama kweker dikke maatjes met David de Souza.
Hij had foto's gezien van mijn Shama's op het forum in Maleisië en hij vertelde mij dat mijn Shama's 100% zeker Medaners zijn van Sumatra en dat ik daarmee de hoofdprijs heb omdat dat de meest begeerde Shama's zijn.
Hij wil dus ook jongen van mij hebben omdat hem afgelopen winter een vreselijk ongeluk gebeurde.
Gedurende de winter brengt hij zijn Shama's onder in een grote houten schuur omdat het daar in Canada veel te koud wordt s'winters nu was hij daar ook aan het werk en had ook nog een pannetje met bonen op het gas gezet enfin hij moest de kinderen van school halen vergat het pannetje de bonen kookten droog de teflon bodem verbrande en al zijn Shama's zijn wereld beroemde zwartstaart Shama's stierven dezelfde avond nog.
Het zal je maar gebeuren

Arjan

Bericht door Arjan » 19 jul 2007, 02:07

Even een kleine update want er is weer heel wat gebeurd in mijn Shama verblijf.
Trouwens bedankt Ger. Wij zijn er ook ontzettend blij mee en ze zingen nog mooier als dat ze er uit zien.
Nu dan het relaas.
1 juli vlogen de drie jonge Musketiers uit of moet ik zeggen Shamatiers.
Ik stond er dus wel even vreemd van te kijken dat ik 2 dagen later in de ochtend alweer een eitje vond in het nest, het viel er bijna uit omdat ik het nest wilde behandelen in de magnetron dus ik was er helemaal niet op bedacht dat er alweer een ei in zou liggen.
Ze lieten er kennelijk geen gras over groeien op 6 july begon Madonna weer te broeden op 3 eieren een dag later volgde ei nmr 4.
Op dag 9 van de broed, drie eieren uit het nest gehaald één ei heb ik laten liggen want misschien is ze nu
over dat eieren gooien heen gegroeid door dat succesvolle nest, alle eieren waren trouwens bevrucht.
Dinsdag nest controlle gedaan, ze had het eitje tot nu toe keurig laten liggen met als resultaat dat er die ochtend een heel klein Shamatje in het nest lag, helaas moest ik dit prille geluk wreed verstoren om een tweede schatje die ik in de broedmachine vond snel met de schillen in het nest bij te plaatsen. Ik denk dat ze mij deze rol als ooievaar wel vergeeft.
s'Avonds tegen de schemering lag het derde jong in de broedmachine ook deze bijgeplaatst met het resterende ei en de oude eieren weggenomen.
De volgende ochtend even controlle gedaan toen Madonna van het nest was. Full house.
Beauty en Madonna hebben het nu wel heel druk 7 monden te vullen.
Madonna heeft dus 2 eieren onder haar uit laten komen dus heb ik goede hoop dat ze genezen is van haar gedragsstoring om eieren uit haar nest te gooien als ze er leven in voelt.
Voor de kleintjes geef ik witvoer: darren meelworm en witte morio's geknipt en bestrooid met een beetje breedmax de grootte verstrek ik gewone meelworm en krekels.
Let wel dat zet ik neer maar wat Madonna en Beauty er mee doen is aan hun maar geloof mij die hebben dat helemaal door.
Ik ben wel de hele dag als ik in de tuin ben allert op geluiden zoals de roep om eten of stress geluiden als de jongen aanvallen te verduren krijgen.
Maar tot nu toe is alles rustig de drie Shamatiers scharrelen wat over de grond ik hoor ze af en toe de typische Shama roep slaken en eigenlijk ongelooflijk ik hoor er eentje al echt zacht oefenen en geloof mij dat wordt een zanger.
Wij zoeken de grenzen op, soms kost dat, maar wij leren er wel van.
Tot nu toe zijn alle verhalen over agressie van de Shama bij ons gelochenstraft, enige agressie behalve bij een treding, (maar was dat agressie? Of passie) is bij ons niet waargenomen.
Hoe ver kan je gaan?
Voorbeeld: Onze Bruinmasker gaailijsters dat is een kleine gaailijster (Garrulax cinereus) waar wij al jaren mee kweken, in normale doen 2 eieren, 2 jongen als ze het heel erg goed hebben 3 eieren en drie jongen.
Nu vingen wij altijd de jongen uit als het volgende nest uitkomt dat is een keer of twee ten koste gegaan van het derde jong de laatste keer zagen wij al dat het weer verkeerd zou gaan met het derde jong dus laten wij die maar terug zetten bij de ouders. Zo gezegd zo gedaan.
Nu doen wij aan wildbroed dus als de ouders jongen hebben gaat het luikje open en mogen ze de tuin in het was dus ook niet verwonderlijk dat het derde jong na twee dagen ook in de tuin rondscharrelde en tot onze grote opluchting ook regelmatig terug keerde op de broedvlucht.
Toch hebben wij haar toen wij er zeker van waren dat zij goed voor zichzelf kon zorgen uitgevangen en gaat zij van het weekend naar Duitsland.
Een vriend van ons vertelde dat hij gelezen had dat Gaailijsters het eerste jaar in famillieverband gehouden kunnen worden dus laat de jongen gewoon bij de ouders ongeacht dat het volgende nest uitkomt. Dat hebben wij nu geprobeerd.
Pa en ma hebben 2 oudere jongeren Koot en Bie en drie kleine (jonge) Koot en Bietjes de vlucht staat open dus 4 gaailijsters freqenteren de tuin. Pa en Ma zijn onophoudelijk op zoek naar eten Pa is heel tam en haalt de krekels uit de hand Ma houden wij afstandelijk daardoor komt er ook veel wild voer binnen.
De twee jongen zijn nog afstandelijk alhoewel je kan ze aaien maar ze leggen nog geen link tussen ons en voedsel. Maar dat zal morgen of opvermorgen wel gebeuren want ze zijn niet dom.
Maar wat betekent dit. Je kan klaarblijkelijk de vluchten gewoon vullen met een hele famillie met vogels in dit geval gaailijsters.
Geen uitval meer door te vroeg uitvangen nee gewoon laten zitten en dan maar naar de show met 8 jongen.
En je hoeft de jongen niet meer van de ouders te scheiden wat soms hardverscheurende beelden opleverd.

Arjan

Bericht door Arjan » 26 sep 2007, 01:58

Hèhè eindelijk gelukt ik hoop dat jullie het mooi vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=FtxWu-4pB2I

ime

Bericht door ime » 26 sep 2007, 23:40

Erg mooi om te zien en te horen.

Arjan

Bericht door Arjan » 30 sep 2007, 18:54

Dat klopt Ger die Zebravinken is een liefde van mijn vrouw Anita en zij voorziet half Almere met haar jongen.
Victor even over die staart het is een combinatie van aanleg en goed voer met goed voer kan je de staart een aantal c.m langer krijgen dus vooral goed voeren tijdens de rui is heel belangrijk zo ook het geven van alle mineralen en kleurstoffen. Helaas zijn Shama's vooral insecteneters dus zal je de insecten met de bouwstoffen die de Shama's nodig hebben moeten volstoppen.
Mijn Shama mannen zijn nu in de rui dus ik ben heel beniewd of mijn nieuwe kennis in nog langere staarten zal resulteren.
Geweldig Victor dat jij door kan gaan met de Irene's.

john

Bericht door john » 07 okt 2007, 09:23

Hallo Shama liefhebbers

Ik heb nu een prachtige man van 2006 met een staart van ongeveer 20 cm of langer,grote vogel.
De pop ook 2006 is een stuk kleiner,maar wel met een redelijke lange staart in verhouding tot het lijfje.
Nu ben ik bang dat de man te groot is voor deze pop.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft ?
Koppel 2,daar zijn ze meer van de zelfde grote, wel het verschil tussen man en pop, maar niet zo groot als van koppel 1.
Het oude kweekkoppel  heeft de zelfde verhouding als koppel 2, maar is iets kleiner.
De twijfel heeft dus toegeslagen, is het wel verstandig is om die 2 bij elkaar te laten zitten.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.

John

Arjan

Bericht door Arjan » 08 okt 2007, 12:16

Hallo John

Wat jij beschrijft was mijn uitgangs situatie met mijn eerste Shama's.
Dat koppel heeft een heel seizoen bij elkaar gezeten en gunden elkaar geen blik waardig.
Vandaar dat ik toen in de Shama gedoken ben om dat eens uit te zoeken.
Wat ik je kan raden is eerst uit te zoeken wat de meest waarschijnlijke origine is van jouw vogels.
Daar kan ik geen zinnig woord over zeggen omdat ik daar gewoonweg niet de kennis voor in huis heb.
De jongens in Sumatra of Malëisie zien dat op afstand.
Dus maak eens een paar foto's en stuur die op naar

http://pet-cockatiel.com/Dboard/viewforum.php?f=33

Dat is een forum in Singapore helemaal gericht op de Shama.
Dan weet je wat je in huis hebt en kan je ook gericht verder kweken en je soort zuiver houden.

Arjan

Bericht door Arjan » 09 okt 2007, 02:23

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Maar nu heb ik een filmpje wat geloof ik te mooi voor woorden is.
Sorry ik heb het beargumenteerd in het Engels maar dat is omdat het de hele wereld overgaat.
Ik hoop dat jullie het mooi vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=MPBOBRPEp14
Laatst gewijzigd door Arjan op 09 okt 2007, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Niltava
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Niltava » 09 okt 2007, 17:39

Prachtig Arjan, heb er echt van genoten, heel mooi gedaan.

Zou haast zeggen, who's next?

Arjan

Bericht door Arjan » 02 nov 2007, 10:05

Weer een nieuwe soort erbij. Deze is totaal zwart

http://www.arkive.org/species/GES/birds ... cebuensis/

Plaats reactie