Kweek 2010

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

e v/d zande
Senior Forumlid
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door e v/d zande » 17 mei 2010, 21:26

e v/d zande schreef:De pagodespreeuwen zitten nu anderhalve week op 5 eieren, de overige spreeuwen die ik heb zitten en de kookaburra hebben nog niets, ik denk dat ook de langdurige kou mee speeld van de afgelopen winter. Ik denk dat er wel meer mensen last van hebben dat de vogels later beginnen dan het afgelopen jaar.
Dus we wachten geduldig af wat dit jaar zal brengen.
Helaas is het eerste nest van de pagode spreeuwen verloren gegaan, had 4 jonge maar vond na enkele dagen al 1 jong dood op de grond en de volgende ochtend zag ik dat de pop van het nest af was , heb toen nestcontrole uitgevoerd en de overige jonge lagen helaas ook dood in het blok.
Inmiddels zit ze nu weer op 4 eieren en hopende dat het deze keer wel goed blijf gaan.
De kookaburra's hebben 3 eieren en hopende dat deze ook bevrucht zijn( vorig jaar 6 onbevruchte eieren) en kunnen volgende week uitkomen.
De andere 2 koppels spreeuwen hebben nog geen eieren, zijn 2 koppels van het zelfde soort , maar wat ik me eigen afvroeg of iemand wel eens gehoord heeft dat je niet 2 koppels naast elkaar kan houden?? ( ze kunnen elkaar niet zien)
Groetjes en een goed fokseizoen toegewenst

rickvgro
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door rickvgro » 18 mei 2010, 15:41

Mijn nachtegalen hadden half april al een nest klaar, maar keken er niet meer naar om. Iemand een idee hoe dit kan? Beide vogels zijn van 2009. Misschien onervaren? Nu zag ik afgelopen weekend in dezelfde struik een nieuw nest. Nu maar hopen dat dit wel een succes wordt.

Mvg Rick

ime

Bericht door ime » 20 mei 2010, 22:47

Hier zijn de bruine maskergaailijstertjes nu 2 weken uitgevlogen. Ze zien er prima uit en er is geen teken van ziekte. Ze worden nog steeds door de man gevoerd. De pop zit het meest van de tijd te broeden. De nieuwe jongen zullen dit weekend uitkomen.
De kastanjevleugelgaailijsters zijn voor de derde keer een nest begonnen en de pop zit nu ruim een week te broeden. Ik hoop dat het nu goed zal gaan. De man broed nu wel mee.
De elliotgaailijsters zijn druk aan het rond vliegen en slepen met nestmateriaal. De twee nestjes die ik heb aangeboden vielen niet in de smaak. Nu een nest hoger geplaatsd in een bos coniferentakken. Hopenlijk vinden ze dat een goede plek.

Jandb
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jandb » 24 mei 2010, 11:26

Ik heb zonet 3 jonge kastanjevleugelgaailijsters geringd! Ze zagen er kerngezond uit, de veren begonnen er door te komen en ze waren bijna allemaal even groot en goed op gewicht. Ik heb ze jammer genoeg niet allen kunnen ringen met vaste voetringen van 2009. Ze waren zo snel gegroeid, dat er twee uit noodzaak een ring hebben gekregen (5mm) van 2008. Het kleinste jong, heb ik nog kunnen ringen met een ring (4,5m) van 2010. Ik zou vandaag ook de japanse nachtegalen ringen, maar jammer genoeg was dat iets minder positief, 1 jong dood en een onbevrucht ei... Erg jammer, nochtans kregen ze witte meelwormen en buffalowormen bepoederd met nutriboost en uit de diepvries wasmotlarven, krekels en pinkies.

Verder heb ik een koppel koeitilangbuulbuuls dat broed en bij de kastanjebuulbuuls lagen bij een nestcontrole 2 eieren in het nest! Eindelijk dus :) Het vrouwtje broed nu rustig verder sinds donderdag. Mijn pagodespreeuwen hebben een nest klaar in het broedblok, maar het vrouwtje wil niet beginnen leggen. Geen idee wat er mis kan zijn... Ze zitten in een vluchtje apart en het blok hangt in de schaduw (redelijk donker). Ze hebben het blok volgestopt tot aan de ingang.. Zou het kunnen dat dit meer voorkomt bij jonge pagodespreeuwen? Het zijn jonge vogels van 2009 .

bert
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door bert » 24 mei 2010, 11:35

Jan gefeliciteerd, het is je gegund.

bij mij ging het minder met de kastanjebuulbuuls. na 2 onbevriuchte nesten nu 3 bevruchte eieren. bij het uitkomen, 1 jong eruit gegooid en vervolgens ook de eieren die aan het uikomen waren op de grond. nog wel overgelegd bij de koetilangs. helaas zonder succes. alles dood. de koetilangs kregen de volgend dag 2 jongen. die zijn inmiddels geringd evenals de 2 roodstuitkoetilangs. verder heb ik 3 jonge witkopbuulbuuls die ik vandaag ga ringen. duim voor je dat je jongen op stok krijgt.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 24 mei 2010, 14:47

Jandb schreef: Ik zou vandaag ook de japanse nachtegalen ringen, maar jammer genoeg was dat iets minder positief, 1 jong dood en een onbevrucht ei... Erg jammer, nochtans kregen ze witte meelwormen en buffalowormen bepoederd met nutriboost en uit de diepvries wasmotlarven, krekels en pinkies.

Het vrouwtje broed nu rustig verder sinds donderdag. Mijn pagodespreeuwen hebben een nest klaar in het broedblok, maar het vrouwtje wil niet beginnen leggen. Geen idee wat er mis kan zijn... Ze zitten in een vluchtje apart en het blok hangt in de schaduw (redelijk donker). Ze hebben het blok volgestopt tot aan de ingang.. Zou het kunnen dat dit meer voorkomt bij jonge pagodespreeuwen? Het zijn jonge vogels van 2009 .
Jandb,
Nutriboost smaakt erg bitter waardoor sommige vogels slechter gaan voeren. Misschien beter een keer Aves insectenstrooipoeder gebruiken. Dat is reuk en smaakloos.
Ik had 2 jaar terug 2 koppels pagodes. Bij het ene koppel kwamen er eieren en jongen die probleemloos opgroeiden, bij het andere koppel kwamen, nadat het nest klaar was, geen eieren. Het jaar erop hetzelfde liedje. Mijn conclusie: de man was/is een eiervreter.

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 24 mei 2010, 20:12

Toch weer een probleem. Bij een Belgische speciaalclub is de opgegeven ringmaat voor een zwarte kraai 7mm. Nu de jongen al in de pluimen zitten blijkt deze ring strak rond het loopbeen te zitten. De ring knelt nog niet maar je kan er bij wijze van spreken ook geen tandenstoker meer tussenkrijgen. Aangezien ik voor mijn grote vogels stalen ringen bestel heb ik dus nog een groter probleem. Weet iemand hoe ik dit best kan oplossen? De ene kweker zegt dat de vlezige poten terug wat smaller gaan worden, de andere zegt dat de kraaien nog twee jaar doorgroeien. Hoe krijg ik er een stalen ring weer af zonder de vogels pijn te doen of te beschadigen.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 24 mei 2010, 21:23

Gaai,

7.0 mm. is toch echt de goede maat voor de zwarte kraai. Heb je de ring zelf nog opgemeten? Wie weet is hij om een of andere reden smaller dan opgegeven. Denk niet dat je bang hoeft te zijn dat hij echt gaat knellen. Als de jongen nu in de pluimen zitten zullen hun poten niet meer dikker worden.

Gaai
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gaai » 24 mei 2010, 21:37

Dag WB,

De ringmaten gaan hier van 7 tot 9 mm voor de zwarte en bonte kraai. Voor de ekster geeft men bij dezelfde Belgische speciaalclub eveneens 7 mm, maar daar weet ik uit ervaring dat er nog een dikke tandenstroker tussen kan. Volgend jaar neem ik toch zeker 8 mm. Ik reken er inderdaad op dat de poten niet meer gaan groeien. Hoe gaat de kweek bij u?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 24 mei 2010, 22:06

Hoi Gaai,

Ik zou idd. volgend jaar dan maar 8 mm. pakken. Het gekke is dat het wat ringmaten bij de blauwe ekster net andersom is. De officële maat is maar liefst 6 mm. (veel te groot) Ik ring ze met 4,5 mm!
Met de kweek gaat het tot nog toe historisch slecht. Even leek het er op dat ik het slechtste seizoen sinds tijden ging beleven, maar nu gloort er weer een klein beetje licht aan het eind van de tunnel. Ik heb 7 uitgevlogen blauwe eksters en in de nesten jonge kastanje en olijflijsters en ook mutatie merels(wit),en mutatiezanglijsters(satinet). Verder nog broedende Amerikaanse blauwe gaaien, Siberiche lijsters, kramsvogels en gewone en zwarte spreeuwen.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door wjvdlinden » 25 mei 2010, 13:13

WB,

Als er jongen zijn van lijsters wat voer jij dan zoal?

M.vr.gr
Wm

ime

Bericht door ime » 25 mei 2010, 15:32

De elliotgaailijsters hebben een door mij geplaatsd plantenmandje als nestplaats geaccepteerd!!!! Het mandje is in een heel dichte jasmijnstruik waar de vogels zelf al hadden zitten vlechten. Ze hebben het binnen een paar dagen afgebouwd en vandaag heb ik paringen gezien......Man en pop zijn nu ook rustig geworden. Voordien vlogen ze de hele dag als gekken door de voliere heen en weer.
Kastanjevleugeleieren kunnen nu ieder moment uitkomen evenals de eieren van de bmgaailijsters.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 26 mei 2010, 09:40

Hoi Ime,

Als het zo doorgaat kon het wel eens een heel mooi seizoen daar bij jou worden. Het zou prachtig zijn als het bestand aan Elliot en kastanjevleugelgaailijsters in Nederland een stukje groter zou worden...

Wim, alle lijsters krijgen hier hetzelfde menu:

diepvries pinkies en buffalo's
levende buffalo's en na het ringen ook meelwormen.
Alles wordt flink bepoederd met insectenstrooipoeder en de levende voederdieren krijgen kuikenmeel en handopfokvoer te eten. Normaal gesproken voer ik ook nog Dendrobena's (wormen), maar dat sla ik dit jaar over bij wijze van experiment.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door wjvdlinden » 26 mei 2010, 12:36

WB,

Bedankt voor je antwoord.

Mijn grijskaplijsters hadden vorige week maandag hun tweede ei. Vorige week dinsdag alles weg. Afgelopen zaterdag had de pop een compleet nieuw nest. Gisteren zat de pop zeer langdurig op het nest. Maar nog geen ei. Daarom wil ik als dit lukt (Ik werk overdag en mijn vrouw ook deze week)de eieren rapen. Moet ik ze dan ook draaien etc. Komt het ook weleens voor dat de eieren bij een tweede ronden wel blijven liggen? Ik heb nu wel kunsteieren en ze wel blauw gemaakt maar ze lijken niet helemaal op hun eieren.

Kuikenmeel kan je dat kopen bij een vogelwinkel? Dan ga ik dit voeren aan de meelwormen en buffalo's. Deze week hoop ik namelijk nog op twee jonge japanse nachtegalen.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Bericht door White_Blackbird » 26 mei 2010, 17:22

Hoi Wim,

Het is en blijft een vervelend verschijnsel dat eierpikken. Naar de redenen voor een dergelijk gedrag is het vaak raden. Soms vind het plaats oiv. het voeren van teveel dierlijk eiwit, soms ook doordat de man en pop het niet bijster goed kunnen vinden samen en ook zie je het verschijnsel wat vaker optreden in kleine, kale volières waar de nestplek plus pop almaar de aandacht van de zich vervelende man trekt of waar de nestplek zelf een voormalig rustpunt of zangpost van de lijsterman is en waarbij de vogel dus gewend is om vaak op die plek te zitten. Eierpikkende poppen komen ook voor zij het minder vaak. Meestal onstaat het gedrag in voor de pop gestresste momenten: nestcontrole door de verzorger etc.

Eieren bijtijds rapen is niet gemakkelijk als je overdag moet werken. Meestal is de lijsterman er sneller bij dan jij. Zodra de pop het nest verlaat, nadat ze een ei heeft heeft gelegd, heeft hij het al te pakken. Het beste is om de man apart te zetten op de dag dat de pop haar eerste of tweede ei moet leggen. De grijskaplijsterpop kan haar jongen prima alleen grootbrengen. Ook kan het soms zinvol zijn om een kunstei in het nest te leggen als de pop gaat leggen of nadat het er eieren verdwijnen. De eierpikkende man of pop pikt dan keer op keer tevergeefs in het plastic en leert op die manier het onwenselijke gedrag af.

Plaats reactie